"על ישראל לעצור מייד את המבצע ברפיח": רגעי ההכרזה בהאג // UN Web TV

דרמה בהאג: בית הדין הבינלאומי הורה לישראל לעצור את המבצע ברפיח באופן מיידי

שופטי הבינלאומי לצדק בהאג מסרו את תשובתם לבקשת דרום אפריקה להוצאת צווים נגד ישראל • "בית הדין אינו משוכנע שמאמצי הפינוי של ישראל מספיקים לבטל את הסיכון לאוכלוסייה האזרחית בעזה", אמר השופט נוואף סלאם • אהרן ברק: "ההחלטה נסמכת על הודעות לעיתונות, פוסטים ברשתות החברתיות וציטוטים של אנשי האו"ם ללא מידע מהימן • נתניהו מכנס התייעצות טלפונית עם היועמ"שית ושרים נוספים

בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג (ICJ) הכריז אחר הצהריים (שישי) על הכרעתו בנושא בקשת דרום אפריקה להוציא צווים נגד ישראל. בית המשפט הכריע כי על ישראל לעצור את המבצע ברפיח באופן מיידי. 

ההחלטה התקבלה במסגרת התביעה של דרום אפריקה נגד ישראל ולא תכלול החלטה על ההליך המשפטי כולו שעוסק בדרישה של דרום אפריקה לקבוע שישראל מבצעת ''רצח עם''. הצו התקבל ברוב של 13 שופטים מול שניים - אהרן ברק, שנעדר מהדיון, והשופטת מאוגנדה, ג'וליה סבוטינדה (Sebutinde).

השופט ברק כתב בדעת המיעוט: "החלטת בית הדין מדאיגה מאוד. היא נסמכת על הודעות לעיתונות, פוסטים ברשתות החברתיות וציטוטים של אנשי האו"ם ללא מידע מהימן. ביה"ד אפילו לא ביקש לחקור את טיב הראיות עליהן נסמכות אותן הצהרות - זאת בניגוד מוחלט לפסיקות קודמות של בית הדין וסטייה מוחלטת".

בעקבות ההחלטה, נתניהו צפוי לערוך התייעצות טלפונית עם השרים יריב לוין, ישראל כ"ץ, רון דרמר, יואב גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיהרה.

"כמעט 800,000 איש נעקרו מרפיח", אמר נשיא בית הדין הלבנוני, נוואף סלאם. "ההתפתחויות הללו, במיוחד המבצע הצבאי והפגיעה באזרחים, חמורות במיוחד ויש בהן שינוי במצב". עוד הוסיף: "הצו הקיים אינו מספיק לענות על הצורך החדש, שכן המצב ההומניטרי ברצועת עזה הוא קטסטרופלי".

השופטים נכנסים לדיון בבית הדין הבית לאומי לצדק בהאג, צילום: רויטרס

"בית הדין אינו משוכנע שמאמצי הפינוי של ישראל מספיקים לבטל את הסיכון לאוכלוסייה האזרחית בעזה". נוכח השיקולים הללו ובהתחשב בצווי הביניים שבית הדין כבר נתן, בית הדין מוצא שהמצב הנוכחי כתוצאה מהמתקפה ברפיח יוצר סיכון לנזק בלתי הפיך לזכויות הנטענות. יש דחיפות בעניין, כלומר סכנה שהנזק יתממש לפני פסק דין סופי בהליך. לכן יש לשנות את צו הביניים הקיים". 

כמו כן מסר סלאם בשם שופטי בית הדין: "ישראל צריכה להפסיק את המבצע הצבאי שעלול לפגוע בשלמות הגשמית של העם הפלשתיני. כדי לשמור על ראיות בנוגע לרצח עם, ישראל נדרשת לנקוט צעדים שיבטיחו גישה לעזה לכל גוף חוקר שהאו"ם מינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו