למרות התנגדות המל"ל: בשבוע הבא יאושרו החוקים לסגירת אונר"א

לאחר תקופה ארוכה של סחבת, החוק האוסר על פעילותה של סוכנות האו"ם בישראל יגיע לוועדת השרים לחקיקה • חבר הכנסת רון כץ: "ההצעה חיונית לביטחון ישראל"

"נשק בידי טרוריסטים". אונר"א. צילום: איי.אף.פי

הסוף לפעילות אונר"א בישראל? אחרי חודשים של עיכובים ומריחה, ועדת השרים לחקיקה צפויה ביום ראשון לאשר את הצעות החוק להפסקת שיתוף הפעולה בין מדינת ישראל לבין "סוכנות הסעד והפליטים של האו"ם" (אונר"א). ההערכה כי רוב השרים יתמכו בחוק, ואולם עדיין לא ברור מה תהיה עמדת הדרג הפקידותי ובראשו המל"ל.

בדיון סגור שערכה השבוע ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אודות הצעות החוק לסגירת אונר"א, נציגי המל"ל הביעו הסתייגות וטענו כי הדרך הנכונה היא "לחנוק את הארגון", ולא להכריז באופן פומבי על הפסקת הפעולה אתו. גורמים משפטיים טענו בדיון כי אונר"א היא גוף בינלאומי שנהנה מחסינות דיפלומטית ועל כן יש קושי משפטי להכריז בחוק על ניתוק הקשרים איתה.

תיעוד: מחבלים במתחם הארגון אונר"א נעים במרחב המתחם של המרכז הלוגיסטי // צילום: דובר צה"ל

שר המשפטים יריב לוין, העומד בראש ועדת השרים, והח"כים המקדמים את החוקים לא השתכנעו ודרשו להמשיך בהליך החוקי נגד הסוכנות, שמעורבות אנשיה בטבח הוכחה מעבר לכל ספק. לוין הכניס אפוא את החוקים לסדר היום של ועדת השרים. בד בבד, סוכם בין יוזם החוק, ח"כ רון כץ (יש עתיד), ויו"ר הקואליציה, אופיר כץ (הליכוד), כי החוקים יעלו בכל נקרה ביום רביעי הקרוב במליאת הכנסת להצבעה, כך שהתנעת החקיקה אמורה להיות ודאית.

על שולחן הוועדה מונחות שלוש הצעות חוק. חברי האופוזיציה, רון כץ ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), מציעים לנתק כליל את הקשר עם אונר"א. ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד), מציע לסגור את משרדיה בירושלים. כזכור, ראש הממשלה נתניהו, שר החוץ ישראל כ"ץ ובכירים ישראלים אחרים, התבטאו בזכות סגירת אונר"א. הסיבה לכך היא קשריה ההדוקים והמוכחים עם חמאס, ומעורבות אנשיה בטרור.

לוחמי צה"ל במטה אונר"א בעזה, צילום: רויטרס

עובד של אונר"א, תועד חוטף לעזה את גופתו של הצעיר, יונתן סמרנו. אמו, איילת, שהגיעה למטה האו"ם בז'נבה, פנתה שם למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אך עד היום לא קיבלה תשובה או התנצלות . חוות המחשבים המרכזית של חמאס, נחשפה מתחת למטה הראשי של אונר"א בשכונת זייתון בעזה. בנוסף, על פי חשיפת UN WATCH, אלפים מעובדי אונר"א, היו חברים רשמיים בחמאס.

חבר הכנסת רון כץ, צילום: אורן בן חקון

על רקע זה אומר ח"כ כץ כי "הצעת החוק בעניינה של אונר"א חיונית לבטחון ישראל ולמען הנופלים במלחמת חרבות ברזל. חודשים שממשלת ישראל מתרצת את אי העברת החוק אך בראשון הקרוב, החוק יעלה לוועדת השרים לענייני חקיקה. אני מקווה שהפעם שרי הממשלה לא יעשו שטיקים וטריקים, וישימו את הפוליטיקה הקטנה בצד, ויפסיקו לממן מכספי המיסים של אזרחי ישראל את ארגון הטרור אונר"א. לממשלת ישראל הזדמנות פז לעבור מדיבורים למעשים".

מהמטה לביטחון לאומי נמסר בתגובה: "המל״ל תומך בהפסקת פעילות אונר״א. בהתאם לכך, המל״ל מוביל צוות בין משרדי ומערכה בינלאומית על פי המדיניות של רה״מ להחליף את אונר״א. המל״ל מביא בפני הדרג המדיני בדיונים פנימיים את המשמעויות לקידום הצעות החוק בזירה המדינית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר