ניצחון, חטופים, שיקום: מוטב שנתניהו וצה"ל יפסיקו את זריקות הבוץ ויעשו את המצופה מהם

נתניהו שגה כשבמקום לומר מ-2009, "איראן, איראן, איראן", הוא צריך היה לומר, "איראן, חיזבאללה חמאס" • הוא שגה כי אפילו ב-2014 אחרי חטיפת שלושת הנערים, כשהייתה ממשלת אחדות עם לפיד ולבני, הוא לא יצא באופן מידי ובכל הכוח להשמיד את חמאס • נתניהו טעה עוד כי ב-14 שנות שלטון, הצבא נבנה בדמותו, בצלמו ועל אחריותו • אך גם לגנץ, הלוי, כוכבי, אייזנקוט, חליווה, פינקלמן, טולדנו, אלוני, ועוד – הם והכפופים להם, אין אפילו קמצוץ לגיטימיות לבוא בטענות לאחרים

הלוי ונתניהו. צילום: חיים צח/לע"מ

הכישלון המחריד של פלישת חמאס לישראל באותו חג נורא, עצום כל כך, שהניסיונות של צה"ל לזרוק את האחריות על נתניהו, והניסיון של נתניהו להפנות את האצבע לצה"ל, פשוט מגוחכים.
נתניהו שגה שגיאות ענק. הוא שגה כי במקום לומר מ-2009, "איראן, איראן, איראן", הוא צריך היה לומר, "איראן, חיזבאללה חמאס", ובהתאם לכך לנקוט צעדים. היה מי שאמר לו אגב.

נתניהו שגה כי אפילו ב-2014 אחרי חטיפת שלושת הנערים, כשהייתה ממשלת אחדות עם לפיד ולבני, והיה קונצנזוס לאומי, הוא לא יצא באופן מידי ובכל הכוח להשמיד את חמאס, אלא ניהל (עם בני גנץ) את מבצע "צוק איתן" כ"ספירלה עולה", עד להשמדת רבי הקומות לקראת סוף המלחמה.
כזכור, באותו מבצע, נתניהו (עם בוגי יעלון) רצה להכיל את המנהרות החודרות של חמאס לשטח ישראל (!!!). בנט הוא זה שכפה על השניים, לטפל בהן (רק לחשוב כיצד היה נראה 7 באוקטובר אלמלא עשה זאת).

נתניהו טעה עוד באותה שנה, כי גם לפני "צוק איתן" צה"ל השמיע את הסיסמה האווילית, "חמאס מורתע ולא רוצה מלחמה" – שהתבררה כבר אז כתלושה מן המציאות. המינימום שהיה עליו לעשות לאחר מכן הוא לברר איפה, למה ומדוע כשל המודיעין, בראשות ראש אמ"ן דאז, אביב כוכבי. תחקיר כזה לא נעשה. נתניהו טען לניצחון.

נתניהו טעה עוד, כי מאז "כיפת ברזל" הוא הרגיל את עצמו ואת כולנו שרקטות הן גשם, שאפשר לחיות אתו, ולא הפרת ריבונות חמורה שיש להוריד מיד מסדר היום.

"חמאס מורתע ולא רוצה מלחמה", חיילים במבצע צוק איתן, צילום: אי.אף.פי

נתניהו טעה עוד כי ב-14 שנות שלטון (מ-2009 ועד 2023, למעט שנה אחת של בנט לפיד), הצבא נבנה בדמותו, בצלמו ועל אחריותו. אצלו הקטינו את הצבא למימדיו הנוכחיים, ואצלו קטנו מאגרי התחמושת עד כדי תלות קשה בארה"ב.

הוא היה שם, בעמדה הכי חשובה בישראל, בתקופה הכי ארוכה שראש ממשלה ישראלי כיהן בה אי פעם, כי אנחנו בחרנו בו שישמור עלינו. ביביסיטר. ככה הוא הבטיח. והוא נכשל! בענק! במשימה הכי חשובה שהוטלה עליו, שהוא עצמו הגדיר אותה, "היכולת לזהות סכנה בזמן, ולהתארגן נגדה... זה לא יקרה תחת ההנהגה שלי".

נתניהו והמכתב, צילום: אייפי

כל זה לא מפחית מיליגרם אחד מהאחריות הנוראה והמוחלטת, שרובצת על כל בכירי צה"ל, ושרי הביטחון שהביאו את הצבא למה שהיה בחורף 23. לגנץ, הלוי, כוכבי, אייזנקוט, חליווה, פינקלמן, טולדנו, אלוני, ועוד – הם והכפופים להם, אין אפילו קמצוץ לגיטימיות לבוא בטענות לאחרים.

הקריסה הקטסטרופלית של המודיעין, קו ההגנה המנוקב בעוטף, קרב הבלימה שנוצח רק בזכות המוני גיבורים יחידים ולא בגלל אף אלוף או רב אלוף, אי העדכון של הדרג המדיני בלילה הקריטי, וגם הביצועים הלא מספקים של צה"ל מפרוץ המלחמה ועד היום – כל אלה רשומים על שמם.
במקום להכות על החזה של אחרים, גם הם וגם נתניהו, מוטב שיפסיקו את זריקות הבוץ ויתרכזו שמה שעם ישראל מצפה מהם – נ י צ ח ו ן, ח ט ו פ י ם, ש י ק ו ם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר