"התעלמנו מהחינוך נגד ישראל": פרופ' ישראל אומן מגיב להכרה במדינה פלשתינית

הפרופסור זוכה פרס נובל אומר את הדברים על רקע החלטת נורבגיה, אירלנד וספרד להכיר במדינה פלשתינית • בין השאר, הוא מפנה אצבע מאשימה לישראל - וטוען ששכחה לדרוש מהפלשתינים לחנך קבלה הדדית : "שלום לא כולל רק סעיפים ביטחוניים'' • עוד הוא מותח ביקורת על ניהול המלחמה: "אנשים נהרגים אבל אין התקדמות, נתניהו אומר כל הזמן 'ניכנס לרפיח', אבל בינתיים שום דבר לא קורה"

פרופסור ישראל אומן     . צילום: אורן בן חקון

ישראל לא עמדה על כך שהרשות הפלשתינית ובתי הספר שלה יפסיקו לחנך לשנאת יהודים: כך אומר היום (רביעי) פרופסור ישראל אומן, חתן פרס נובל לשנת 2005, בתגובה להחלטת ספרד, נורבגיה ואירלנד להכיר במדינה פלשתינית.

בשיחה עם ''ישראל היום'' חוזר פרופ' אומן להסכמי אוסלו שנחתמו לפני כ-30 שנה ומזכיר כי "אחד הסעיפים בהסכם היה על חינוך, דרש משני הצדדים לחנך ליחסים תקינים ולשלום ולקבל אחד את השני. הצד השני מחנך בצורה קיצונית שצריך להשמיד את מדינת ישראל, שפלשתין תהיה מהנהר עד לים, ואנחנו התעלמנו מזה מהסעיף הזה בהסכם אוסלו".

פרופסור ישראל אומן, צילום: אורן בן חקון

''הסכם אוסלו היה לפני 30 שנה, הילדים שהתחנכו בבתי הספר הם עכשיו המנהיגים שם ועכשיו טרוריסטים, וכל הזמן חינכו אותם לשנוא אותנו ולא לקבל את ישראל''. פרופ' אומן מדגיש: ''אנחנו טעינו, היינו צריכים לעמוד על הסעיף הזה בהסכם אוסלו שהוא לדעתי הסיפור הכי חשוב וזה הוזנח לגמרי. אני רוצה לחיות בשלום עם התושבים של האזור, רוצה שהערבים הפלשתינים יחיו בשלום עם היהודים ובכבוד הדדי, לא רק על בסיס הסכם שיש לו כל מיני סעיפים ביטחוניים''.

"יותר מדי זמן ללא התקדמות"

פרופ' אומן מגיב להאשמת ישראל ב"רצח עם" ואומר כי בכל מלחמה נהרגים אזרחים: ''אחת מהאסטרטגיות של חמאס היא להימצא בתוך ריכוזים אזרחיים. גם בקרב האחרון בו דאע"ש נוצחו, היה מספר אזרחים הרוגים הרבה יותר גדול ממה שיש עכשיו. ''אין מלחמה שבה היחס של האזרחים ההרוגים למספר הלוחמים ההרוגים הוא כל כך קטן כמו במלחמה הנוכחית''.

כוחות צה"ל מעמיקים את פעילותם ברפיח, צילום: דובר צה"ל

פרופ' אומן מותח ביקורת על ניהול המלחמה וטוען כי היא נמשכת יותר מדי זמן ללא התקדמות משמעותית: "בשבועות או בחודשים האחרונים נשמע לי שלא עושים כלום, כלום לא קורה, אנשים נהרגים אבל אין התקדמות, נתניהו אומר כל הזמן 'ניכנס לרפיח, ניכנס לרפיח, ניכנס לרפיח', אבל בינתיים שום דבר לא קורה. למעשה זו הפסקת אש עם אש''.

בהתנהלות הזאת, הוא מתריע, "אנחנו נותנים לחמאס אפשרות להתעצם ואני לא מבין מה קורה, למה לא השתלטנו על השטחים שכן כבשנו?'', הוא מסכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר