עצרת האו"ם אישרה: מעמד המשלחת הפלשתינית ישודרג

143 מדינות תמכו בהרחבת המנדט לפלשתינים, אבל להחלטה אין משמעות מעשית - ומדובר לכל היותר בהישג סימבולי •

ההצבעה בעצרת האו"ם. צילום: ללא

העצרת הכללית של האו״ם אישרה הערב (שישי) שדרוג במעמדה של המשלחת הפלשתינית לארגון. ההצעה, שרוככה בימים האחרונים, תעניק לרש"פ כמה זכויות נוספות, אך לא תאפשר לה לקחת חלק פעיל בהצבעות בשלל גופי הארגון.

כחלק מההצעה שאושרה, העצרת הכללית קראה למועצת הביטחון לשקול מחדש את קבלתה כחברה מן המניין בארגון.

השגריר ארדן: "לאו"ם לא אכפת מדם ישראלי - משתפים פעולה עם הנאצים המודרנים"

ההצעה תאפשר לחברי המשלחת לתפוס מקום באולם העצרת בהתאם לסדר האלפביתי של המדינות, להציג את עמדותיה בהזדמנויות שונות, להעלות הצעות, להגיב לדוברים, לקחת חלק בוועדות האו״ם ועוד.

הגשת ההצעהה שאושרה היוותה ניסיון לעקוף את מועצת הביטחון של האו״ם, שם לפני כשלושה שבועות בלמה ארה״ב ניסיון להכיר במדינה פלשתינית.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, צילום: אי.אף.פי

שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, אמר כי ב-21 במאי 2024  צפויות ספרד, אירלנד וסלובניה להודיע על הכרה במדינה פלשתינית - וציין שמדינות נוספות כמו בלגיה צפויות לעשות זאת גם כן.

הדיון אמש נפתח בדברי נשיא העצרת, דניס פרנסיס. לדבריו: "אירועי הזוועה של שבעת החודשים האחרונים הם סימן נוסף לדחיפות להשגת פתרון בר קיימא במזרח התיכון".

"העצרת התכנסה היום ליישם את האחריות שמוטלת עליה וכן להעריך את המצב שלפנינו על בסיס ההמחויבות לשלום - השאיפה האולטימטיבית".

יו"ר מועצת האו"ם, צילום: צילום מסך, שידור ישיר של עצרת האו"ם

נשיא העצרת הוסיף: "אני מפציר בצדדים לפעול להבטחת הסכם הפסקת אש שיוביל לסיום שפיכת הדמים והסבל ויאפשר את שחרור החטופים, הגנת אזרחים והבטחת גישה מיידית לסיוע הומניטרי ללא תנאים מקדימים".

רוצים שלום

ההצעה על ידי שגריר איחוד האמירויות ואחריו נאם הנציג הפלשתיני באו"ם. השניים דיברו על אתמצב המלחמה בעזה, גינו את תקיפות צה"ל ואת ההמנעות הישראלית מחתימה על הסכם עם הפלשתינים בתיווך בינלאומי, בשלב זה.

שגריר איחוד האמירויות לאו"ם, צילום: צילום מסך מתוך השידור הישיר מעצרת האו"ם

הנציג הפלשתיני מסר בעת נאומו: "אנחנו רוצים שלום, אנחנו רוצים חופש. החופש שלנו לא מכשול לשלום אלא הדרך היחידה שתוביל לשם. אם לא תתמכו בחופש שלנו, לא תתמכו בשלום".

"הדרישה שלנו לחברות באו״ם לא צריכה להיות תלויה בווטו ישראלי. ישראל ברורה בכוונתה להרוס את המדינה הפלשתינית".

ריאד מנסור - הנציג הפלשתיני לאו"ם,

"הצבעה בעד ההצעה פירושה הצבעה בעד קיומו של העם הפלשתיני", קבע מנסור מעל בימת הנואמים. הוא תקף את הממשלה בישראל שלדבריו, "מתנגדת לעצמאות הפלשתינית".

"זו השקעה בשלום ובכוחות השלום. הצבעה בעד ההצעה זה הדבר הנכון לעשות ואני מבטיח לכם שבשנים הקרובות תהיו גאים שעמדתם למען חופש ושלום בשעה החשוכה הזו". את נאומו חתם  בצעקות "שחררו את פלשתין".

בסיום דבריו עלה לדוכן הנואמים השגריר הישראלי, גלעד ארדן. "השבוע מדינת ישראל ציינה את יום השואה – דווקא בשבוע הקדוש הזה הארגון חסר הבושה הזה החליט להעניק לנאצים המודרניים - זכויות ופריבילגיות. בעוד שבישראל עדיין מתאבלים על התינוקות היהודים שנשרפו בשואה, אתם, כאן באו"ם, פותחים את הדלת לשותפים לשריפת תינוקות בישראל ב-7 באוקטובר".

שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן גורס בפני העצרת את צ'רטר הארגון // שידור ישיר מעצרת האו"ם

ארדן ביקר את עצימת העיניים בעולם וההתעלמות מזוועות חמאס ב-7 באוקטובר: "איך אתם יכולים להיות כל כך עיוורים? האם זה האינטרס הפוליטי שלכם? האם אלו הערכים המעוותים שלכם? האם אתם מאוימים על ידי טרור דיפלומטי מצד הפלשתינים ושותפיהם?"

השגריר ארדן גורס את כתב הזכויות של האו"ם מעל דוכן הנואמים בעצרת, צילום: שידור ישיר מעצרת האו"ם

ארדן מתח ביקורת על אי מימוש הצ'רטר של האו"ם שמגדיר את זכויותיו וחובותיו בידי העצרת ואמר: " למרות 'המחויבות' שלכם, אתם חושפים כאן את מה שאתם חושבים באמת".

"כשמדובר בחיי ישראלים ויהודים צ'רטר האו"ם לא שווה דבר בעיניכם! כשאתם מתעלמים מהצ'רטר ומעניקים לפלשתינים את הזכויות של מדינה חברה, אתם מוכיחים שמוסריות היא רק סלוגן עבורכם, בעוד שפוליטיקה ואינטרסים תמיד גוברים עליה".

ארדן אוחז בכרזה ובה סינוואר - כל זאת בנאומו באו"ם,

עוד תקף ארדן: "עבורכם, צ'רטר האו"ם הוא מסמך חסר משמעות וההצבעה היום תוכיח זאת! היום אתם הורסים את הצ'רטר ואתם עושים זאת על חורבות טבח 7 באוקטובר. היום הזה ייזכר לדיראון עולם".

בהמשך דבריו, ציין ארדן את הסיבה שבשמה הוקם האו"ם וכיצד הוא חוטא למטרתו: "האו"ם – ארגון שנוסד לאחר הרצח השיטתי של שישה מיליון יהודים מקדם משטר רצחני אחר. אני רוצה שהעולם כולו יזכור את הרגע הזה. היום אני אציב מולכם מראה כדי שתוכלו לראות בדיוק מה אתם עושים בהצבעה ההרסנית הזו. אתם גורסים את צ'רטר האו"ם במו ידיכם! תתביישו לכם!"

הצ'ארטר הגרוס, צילום: שידור ישיר מעצרת האו"ם

לאחר דברים אלו, גרס השגריר הישראלי את כתב הזכויות והמחוייבויות של עצרת האומות המאוחדות מעל בימת הנואמים.

התומכות והתנגדות להרחבת המנדט הפלשתיני באו"ם, צילום: ללא

143 מדינות תמכו בהרחבת המנדט למשלחת הפלשתינית לאו"ם, תשע התנגדו ו-25 נמנעו.

המדינות שתמכו בישראל: ארה״ב, ארגנטינה, צ׳כיה, הונגריה, מיקרונזיה, נאורו, הרפובליקה של פלאו, ופפואה גינאה החדשה.

המדינות שנמנעו מקבלת ההחלטה: אלבניה, אוסטריה, בולגריה, קנדה, קרואטיה, פיג'י, פינלנד, גיאורגיה, גרמניה, איטליה, לטביה, ליטא, מאלאווי, איי מרשל, מונקו, הולנד, צפון מקדוניה, פרגוואי, מולדובה, רומניה, שבדיה, שוויץ, אוקראינה, בריטניה וונואטו.

שר החוץ, ישראל כ"ץ, מחה על ההחלטה ומסר: "המסר שהאו"ם שולח לאיזורינו רווי הכאב - האלימות משתלמת. ההחלטה לשדרג את מעמד הפלשתינים היא פרס למחבלי חמאס אחרי שביצעו את הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה, ואחרי שביצעו את פשעי המין המחרידים ביותר שראה העולם. ההחלטה מהווה רוח גבית לחמאס בעיצומו של המו"מ לשחרור 132 החטופים ולהפוגה הומניטרית ומקשה עוד יותר על השגת עסקה".

שר החוץ, ישראל כ"ץ, צילום: אורן בן חקון

השר כ"ץ ביקר גם את האופן שבו התקבלה ההחלטה: "הפלשתינים, כידוע לכל, כלל אינם עומדים בסטנדרטים של מדינה. ההחלטה מפרה את כללי הפרוצדורה של האו"ם עצמו, שאינם מאפשרים לעצרת לקבל החלטה כמו שהתקבלה. אבל כשמדובר במהלך אנטי-ישראלי האו"ם מרשה להפר גם את הכללים. התיאטרון הפוליטי קיבל החלטה מלאכותית, מנותקת מהמציאות שרק מעודדת טרור".

כ"ץ הוסיף: "ישראל מעוניינת בשלום והוא יושג רק באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים. ישראל מודה לכל המדינות שלא תמכו ולא שיתפו פעולה עם המהלך המעוות הזה, ובחרו להתייצב בצד הנכון של ההיסטוריה והמוסר".

אבו מאזן (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

יו"ר הרשות הפלשתינית אבו-מאזן בירך על ההחלטה שהתקבלה בעצרת: "נמשיך במאמץ להשיג חברות מלאה באו"ם בהחלטה של מועצת הביטחון, קוראים למדינות שעדיין לא הכירו במדינת פלשתין לעשות זאת".

הנשיא ג'ו ביידן, צילום: אי.פי.אי

בתגובה להחלטה, ועל רקע המתיחות בין ישראל לארה"ב, נמסר מוושינגטון כי "לנשיא ביידן ברור כי שלום בר קיימא באזור ניתן להשגה על ידי פתרון שתי המדינות בלבד, בו ביטחון ישראל מובטח וישראלים ופלשתינים יחיו זה לצד עם אמצעים שווים של חופש והגינות".

"עמדת ארה"ב היא שצעדים חד צדדים באו"ם לא יקדמו מטרה זו. ההחלטה הנוכחית אינה יוצאת מן הכלל, ולכן הצבענו לא. ההצבעה אינה משקפת התנגדות למדינה פלשתינית, באם מועצת הביטחון של האו"ם תקבל פנייה נוספת לבקשת הפלשתינים לחברות באו״ם, כתוצאה מההצבעה הנוכחית, התוצאה תהיה דומה. ארה"ב תמשיך להתנגד לאמצעים שמערערים על פתרון שתי המדינות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר