תשובת חמאס הוכיחה: הלחץ הצבאי הכרחי

ההחלטה להתחיל את הפעולה ברפיח הייתה הכרחית - רק עם פינוי האזרחים הודיע הארגון על נכונותו להפסקת אש • בישיבת הממשלה אמר נתניהו: "אם מישהו חושב שניכנע ללחצים הוא טועה" - עכשיו רק צריך ליישם

משפחה פלשתינית מתפנה מרפיח. צילום: רויטרס

טוב עשה הקבינט כשהורה בליל ראשון, פה אחד, להתחיל את הפעולה ברפיח. זו הייתה אחת ההחלטות היותר רגישות שקיבל מאז תחילת המלחמה, שכן הרבה מאוד סיכונים והשלכות כרוכים בתמרון המחודש של הכוחות בעזה.

המציאות וההתפתחויות האחרונות חייבו יציאה ישראלית ממצר המלחציים שישראל נקלעה אליו. רפיח הפכה, מבחינת כל הצדדים, לסמל.

תיעוד: תקיפות צה"ל ברפיח // רשתות ערביות

ההוראה להתחיל לפעול ברפיח הייתה הכרחית, משום שברור שחמאס התחמק כל הימים האחרונים מהגעה להסכם, על אף העסקה הנדיבה מאוד שישראל הציעה לו. הנכונות הישראלית לעכב את הפעילות הצבאית בעיר דווקא הגבירה את תאבונו של יחיא סינוואר. רק עם הודעת פינוי האזרחים וההפצצות הכבדות, הארגון הרצחני הודיע פתאום על נכונותו לתנאי הפסקת האש.

משמע, הלחץ הצבאי הוא שהוביל למה שאולי תהיה עסקה לשחרור חטופים בעוד כמה ימים. זאת, בניגוד לדעתם של אלה בישראל שסברו שרק כניעה לדרישותיו תגרום לארגון להתפשר. אגב, בימים הקרובים נדע אם ההודעה של חמאס בכלל כנה. ייתכן מאוד שבכלל מדובר ב"הסכמה" למראית עין, שכל מטרתה למשוך עוד זמן כדי לעכב את הפעולה ברפיח.

כך או כך, הסיבה הנוספת שבגללה צריך היה להורות על תחילת הפעולה ברפיח היא כדי להחזיר את היוזמה לידינו. זה חודש ימים שישראל מדשדשת וחוטפת, גם בצפון וגם בדרום. ומרגע שאנו פסיביים, אין פלא שחמאס התקפי, ולמרבה הצער באופן קטלני, בשתי הזירות.

לאנשי ביידן קשה יותר להשלים עם התקפיות צבאית של ישראל, צילום: רויטרס

שלישית, העולם כולו, אויבים וידידים כאחד, צריך לראות שישראל משמידה את האויב הג'נוסיידי שטבח באנשיה מעל פני האדמה. זהו אינטרס קיומי ראשון במעלה אם חפצי חיים אנו. נוסף על כך, התחייבנו קבל עם ועולם שכך נעשה. כלומר, גם האמינות הישראלית מונחת פה על כפות המאזניים. הבטחנו לחסל את חמאס, והבטחות צריך לקיים.

כנגד שיקולים אלה עומדת ההתנגדות האמריקנית לפעולה ברפיח. ישראל כבר עשתה לא מעט פעולות בניגוד לדעת הממשל לאורך המלחמה, ואולם ככל שמתקרבים לבחירות בארה"ב, כך לאנשי ביידן קשה יותר להשלים עם התקפיות צבאית של ישראל. כלומר, החשש שהממשל יפנה לנו עורף באו"ם או במשלוחי הנשק מתחזק. כמו כן, שורה של מדינות באירופה, על פי היגיון השמור להן בלבד, מאיימות להכיר במדינה פלשתינית אם צה"ל ייכנס למעוז האחרון של חמאס בעזה.

נאה דרש - עכשיו לקיים. נתניהו, צילום: נמרוד גליקמן

גם באו"ם מתקדמות כל העת יוזמות קשות נגד ישראל. ועוד לא דיברנו על צווי המעצר התלויים ועומדים בבית הדין הבינלאומי בהאג, שעוכבו כל עוד רפיח חיכתה. מרגע שחיילינו ייכנסו לעיר, כל התהליכים הבעייתיים האלה צפויים להתקדם ולהקשות לא מעט על ישראל.

ובכל זאת, בסיכומו של חשבון, "אנחנו מבינים ולא טיפשים. הם רוצים כניעה שלנו וניצחון שלהם, והם לא יקבלו את זה. אם מישהו חושב שניכנע ללחצים, כולל מידידינו, הוא טועה. התנאי ההכרחי הוא חיסול הגדודים. אין אפשרות לסגת לחלוטין (במסגרת העסקה - א"כ), וזה קיבל תוקף בקבינט. אנחנו הולכים לחסל את חמאס".

כך נאה דרש נתניהו בישיבת הממשלה שלשום. עכשיו צריך ליישם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר