מדיניות ההחרשה: בישראל ובאיראן מעדיפים לחזור לסטטוס קוו הקודם

ההיקף המוגבל של המתקפה ואי לקיחת האחריות הישראלית מאפשרים לאיראנים לספר לעמם ולעולם ש"אין כלום כי לא היה כלום" • המצב הזה טוב גם לישראל, שרק רצתה להעביר מסר שהיא יכולה לתקוף באדמת איראן • האם המתקפות הדדיות ימשכו? הכדור כעת בידיים של חמינאי

חמינאי ונתניהו. צילום: מארק ישראל סלם, רויטרס, אי. פי

על פי הדיווחים כרגע, ישראל ביצעה תקיפה קטנה יחסית ליד שדה התעופה של אספהאן, שממנו יצאו חלק מהטילים במטח של מוצאי שבת. בישראל לא מאשרים רשמית שהיא עומדת מאחורי הפעולה.

הנזק שאחרי התקיפה באיראן // רויטרס

ההיקף המוגבל של המתקפה ואי לקיחת האחריות הישראלית מאפשרים לאיראנים לספר לעמם ולעולם ש"אין כלום כי לא היה כלום". וזה טוב לכולם לכאורה. ההחרשה עולה בקנה אחד עם הדברים הפומביים של חבר קבינט המלחמה והאיש שיש לו השפעה רבה על נתניהו, השר אריה דרעי: "אי אפשר להיות נגד כל העולם - אנחנו צריכים להתאפק ולהיות סבלניים. האויבים שלנו מחפשים איחוד זירות, אסור לתת להם את זה".

כלומר, המטרה של הפעולה הישראלית (על פי מקורות זרים) לא הייתה לשלול יכולת צבאית כלשהי מאיראן, אלא רק להעביר לה את המסר ש"אנחנו יכולים לפגוע בכם בשטחכם". בכך ישראל רוצה כנראה לאותת שבכוונתה "לסגור" את אירוע החיסול בדמשק. דהיינו, המנהיג העליון חמינאי הגדיר את התקיפה על "הקונסוליה" האיראנית בדמשק כ"התקפה על אדמה ריבונית של איראן". זו הייתה לשיטתו ההצדקה למתקפת הטילים והכטב"מים הגדולה בהיסטוריה שבוצעה על ידו נגד ישראל במוצאי שבת. ישראל, בתגובה שכנראה מיוחסת לה, "זרמה" עם הסיפור שלו. רוצה לומר, "הבנו שכך אתה מפרש את החיסול של מהוודי בדמשק. עם זאת, איננו יכולים שלא להגיב על מה שעשית. אז הנה תגובה סמלית, ובואו נחזור לסטטוס קוו שהיה קודם לכן. אנחנו לא תוקפים בגלוי אתכם ואתם לא תוקפים בגלוי אותנו". הגישה המוגבלת הזו גם נותנת לישראל נקודות בזירה המערבית, שביקשה מישראל להגיב באופן מאופק.

האם בכך ייקטע הסיבוב הישיר מול איראן ונחזור ללחום "רק" מול שלוחותיה? הכדור אצל האיראנים. יש מקום להעריך שחמינאי יחפש סיבות נוספות לפגוע ישירות בישראל, בשל גילו ומצבו כאמור, אך אך ימים יגידו. מה שבטוח: ישראל חייבת לבנות ובמהירות חיל טילים חזק, ארוך טווח, מדויק וקטלני, כדי להרתיע את איראן, כפי שהציע בשעתו החכם שבמדינאים, יובל שטייניץ.

אי אפשר ואין טעם לשלוח את מטוסי חיל האוויר כל שני וחמישי עד טהרן. בשביל זה יש טילים בעולם. כי מה שבטוח - גם אם הסבב הזה נסגר, לטווח הארוך אין ספק שכל עוד חמינאי בחיים, עימות ישיר ונרחב עם איראן הוא רק שאלה של זמן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר