זה הזמן לפעול מולו. נסראללה. צילום: רשתות ערביות

לראשונה מאז שבעה באוקטובר, לישראל יש שוב לגיטימציה לפעול

בזמן שנדמה כי פעולת תגמול משמעותית באיראן מתרחקת, אותו אשראי צריך לשמש את הדרג המדיני כדי למגר את חיזבאללה, שמזוהה באופן מוחלט עם משטר האייתוללות • את המומנטום הזה אסור למסמס

ושוב זה קורה. מאגרי הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל במערכה הרב־זירתית מול אויביה מתמלאים במהירות מאז המתקפה חסרת התקדים של איראן על שטח ישראל. הרכבת האווירית חידשה פעמיה אל ציון, וכך גם הטלפונים המביעים תמיכה, וגם צעדים ממשיים של מדינות המערב נגד איראן ותוכנית הטילים שלה.

אמנם מדובר בצעדים שישראל ביקשה כבר לפני כמעט עשור, אך עדיף מאוחר מאשר אף פעם. במערך ההסברה הלאומי מתארים למעשה תהליך זהה לזה שהתרחש כאן ימים ספורים אחרי שבעה באוקטובר. המתקפה האיראנית הבהירה את מה שהם פועלים להסביר מאז לעולם: יש טוב ורע, ישראל בצד של הטובים, ואילו איראן, חיזבאללה וחמאס נגד העולם המערבי כולו.

יירוטים מעל הר הבית בזמן התקיפה האיראנית // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

בצד ההסברתי ישראל לא יושבת מהצד, ופועלת לרתום את העולם לראות גם את מה שקורה בעזה. באמת. הכנסת המזון והסיוע בכמויות גדולות מדווחת החוצה באופן שעתי כדי לבטל את השמועות הזדוניות על הרעבת האוכלוסייה שם.

עד כמה התמונות של המאפיות והמנגלים משרתות סוף־סוף את האמת במערכה על הלגיטימציה הבינלאומית? אחד הכתבים הבכירים בכלי תקשורת אמריקני אמר השבוע בשיחותיו עם גורמים ישראליים: "אם המחסנים והמאפיות מלאים, איזה תמריץ יש לחמאס לשחרר את החטופים?" אותו כתב טען עד לפני רגע להרעבת העזתים. מהפך.

לא רעבים. שוק בדיר אל באלח, צילום: אי.אפ.פי

כתב אחר התקשר לשאול ביום שני את מערך ההסברה מתי תיערך התקיפה הישראלית, וסינן: "אתם צריכים לתקוף". סימן אחר לשינוי בדעת הקהל המערבית כלפי ישראל מאז שבת ניתן לשמוע בפניות מסוג חדש, שמגיעות למערך ההסברה. שם מקבלים לראשונה זה שבועות ארוכים פניות לכתבות בהקשר חיובי על ישראל, וגם התעניינות מחודשת במצב החטופים.

הפעם הלחץ הוא על ארגון הטרור, שמסרב באופן שיטתי לעסקה בתנאים שעליהם חתומות ארה"ב וגם מצרים. אלא שכאשר נראה שחמאס נהנה מכל טוב הארץ בחסות הלחץ הבינלאומי והמאמצים הישראליים, ואין שום "מקל" - עסקה באופן המוחשי ביותר מתרחקת.

נמצא באזור המומחיות שלו. נתניהו, צילום: גדעון מרקוביץ'

גורמים מדיניים רואים בסיפוק את מאגרי הלגיטימציה המרוקנים מתמלאים מחדש, והתודות, כמובן - לאיראנים. גם נתניהו בנושא האיראני נמצא למעשה באזור המומחיות שלו, באופן שמקל את הביקורת העולמית עליו בנושאי המלחמה כפי שהביע ביידן יותר מפעם אחת.

לראשונה מאז 7 באוקטובר ישראל נמצאת במקום שבו יש לה לגיטימציה לפעול. בישראל היו שמחים לנצל את התמיכה לאותה פעולה מתוכננת ברפיח, אך שם נראה שיהיה קשה לממש את אותו אשראי מתחדש לתוכנית צבאית רחבת היקף.

כעת, בזמן שנדמה כי פעולת תגמול משמעותית באיראן מתרחקת, אותה לגיטימציה צריכה לשמש את הדרג המדיני למגר את חיזבאללה, ארגון הטרור שמזוהה באופן מוחלט עם משטר האייתוללות. את המומנטום הזה אסור לישראל למסמס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו