חיל האוויר נכנס לגזרת רפיח || רשתות ערביות

בכיר ישראלי מכריז לראשונה: "חזרת תושבי הצפון מחייבת כניסה קרקעית ללבנון - אחרי רפיח"

ככל שחולף הזמן נראה כי ההצהרות הישראליות על פעולה נדרשת ברפיח לא פוגשות את המציאות • ההבטחה לפעולה ברפיח אמורה היתה ללחוץ את חמאס לעסקת חטופים שתקל על מצבו, אך הלחץ הזה לא נשא פרי • בנוגע לסוגיית התמיכה האמריקנית, הבכירים בטוחים: "היינו רוצים שהתמיכה בנו במוסדות הבינלאומיים תימשך, אך נפעל גם בלעדיה"

מה שנראה כמו תעוזה משמעותית של חיזבאללה, במטחים של עשרות רקטות לעבר היישובים והערים בצפון ישראל, לתפיסת בכירים ישראלים הוא עדיין לא עילה למלחמה קרקעית. עם זאת, לראשונה אומר גורם ישראלי בכיר כי אחרי רפיח תהיה פעולה קרקעית בצפון: "השגת היעד האסטרטגי של חזרת תושבי הצפון לבתיהם מחייב מלחמה קרקעית. את זה נעשה אחרי רפיח, לא במקביל".

ככל שחולף הזמן ונראה כי ההצהרות הישראליות על פעולה נדרשת ברפיח לא פוגשות את המציאות, טוענים גורמים לשעבר במערכת הביטחון כי לא ניתן יהיה להוציא לפועל את התוכניות הישראליות. ככל שארה"ב מסירה את תמיכתה בישראל בחזית הבינלאומית, הם טוענים, הסיכויים לפעולה משמעותית ברפיח הולכים ומצטמצמים בהדרגה.

"פעולה קרקעית אחרי רפיח", כוחות צה"ל מתאמנים בגבול הצפון, צילום: דובר צה"ל

אלא שלתחזיות האלה אין כרגע שותף בצמרת המדינית הישראלית. שם, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם שר הביטחון יואב גלנט, כמו השר בני גנץ, חוזרים וטוענים כי אין מנוס מפעולה ישראלית ברפיח וחיסול יתר הגדודים של חמאס.

ההבטחה לפעולה ברפיח אמורה היתה ללחוץ את חמאס לעסקת חטופים שתקל על מצבו, אך הלחץ הזה לא נשא פרי וארגון הטרור מתבצר בעמדותיו. בישראל מעריכים כי הדבר קשור באופן ישיר לנסיגה בתמיכה האמריקנית בישראל ולאמונה מצד חמאס שעוד מעט והלחץ הבינלאומי יכריע את ישראל לפני שהיא תצליח להכניע את הארגון ואנשיו.

הלחץ לא נשא פרי, רפיח, צילום: אי.פי.אי

למרות זאת, מאחורי הקלעים השיחות נמשכות תחת אש וחרף חזרת המשלחת הישראלית ארצה בתחילת השבוע. האם יבשילו לכדי עסקה? גם נשיא המדינה אמר השבוע כי הלחץ הצבאי סופו להכניע את חמאס ולהוביל להחזרת החטופים.

בצמרת המדינית מוטרדים מאובדן התמיכה האמריקנית, אך לא במחיר החזרת התוכניות למגירה. ל"ישראל היום" נודע כי בבית הלבן עושים מאמצים כבר כעת לתאם מחדש את הגעת ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר אליהם, כדי להציג בפניהם את החלופות שהכינו לפעולה רחבה ברפיח.

הבית הלבן מחכה, השר רון דרמר, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

בבית הלבן מבינים כי עד שלא יציגו את אותן חלופות בפני אנשיו של נתניהו, לא יוכלו למנוע מהתוכנית הישראלית לצאת לפועל. גלנט ששוהה בארה"ב השבוע קיבל גם הוא סקירה, אך כאמור כדי לרתום את נתניהו הם יצטרכו לשכנע תחילה את דרמר והנגבי.

"המסר לארה"ב ולעולם חשוב מבחינתנו - שלב ג' הוא לא סוף המלחמה, ולא ניתן להכניע את חמאס מהאוויר. אלה מחשבות של 2006", אומר בכיר ישראלי. "אנחנו כרגע פועלים בחאן יונס, והאוגדה שתסיים בחאן יונס תלך לאחר מכן לרפיח".

שר הביטחון גלנט, צילום: לע"מ

לדבריו, אי אפשר יהיה לפנות את האנשים מרפיח ולאפשר את הפעולה הצבאית שם לפני שכוחות צה"ל ישלימו את משימתם בחאן יונס. למרות הלחץ הבינלאומי, הוסיף, "אנחנו עושים את הדברים בלי שעון עצר".

באשר לסוגיית ציר פילדלפי, נראה שבישראל טרם קיבלו החלטות למרות התיאומים בין ארה"ב למצרים בנושא. גורמים בקבינט אמרו כי יש מספר חלופות לפעולה בסוגר הדרומי ולהבטחת עצירת ההברחות, אך טרם התקבלה החלטה כיצד לפעול. החלטה כזו תתקבל, אומרים שם, רק כאשר תושלם פעולת המיטוט של גדודי חמאס ברפיח.

טרם התקבלו החלטות, ציר פילדלפי, צילום: ASSOCIATED PRESS

לשאלת התמיכה האמריקנית, חוזרים ואומרים גורמים המעורים בקבלת ההחלטות: "היינו רוצים שהתמיכה בנו במוסדות הבינלאומיים תימשך, אך נפעל גם בלעדיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו