דונלד טראמפ: "לפני 15 שנה אסור היה להגיד דבר רע על ישראל; אתם צריכים לשפר את יחסי הציבור"

"תגמרו את העבודה, ואז סיימו את המלחמה - אנחנו צריכים להגיע לשלום" • "איך אדם יהודי יכול להצביע לקמאלה האריס?! היא תומכת באויב" • וגם: מתי יבקר בארץ • הנשיא לשעבר, ואולי לעתיד, בשיחה גלויה ונדירה עם "ישראל היום"

"הייתי זוכה ל-98% תמיכה בישראל" - הנשיא לשעבר בראיון בלעדי:  מאחוזתו הפרטית, מאר־א־לאגו, שבמערב פאלם ביץ', פלורידה, המועמד הרפובליקני לנשיאות, בשיחה גלויה ונדירה עם "ישראל היום".  הראיון המלא לפניכם (צפו בווידאו בראש הכתבה)

הנשיא לשעבר דיבר על הכל. טראמפ בראיון עם עמר לחמנוביץ' ואריאל כהנא, צילום: עמי שומן, פלורידה

"אתם צריכים לסיים את המלחמה שלכם. אתם צריכים לסיים את זה. אתם חייבים לעשות את זה, ואני בטוח שתעשו את זה. אנחנו צריכים להגיע לשלום. אי אפשר שזה יימשך", אמר הנשיא לשעבר. "ישראל צריכה להיות מאוד זהירה כי אתם מפסידים הרבה מהעולם. אתם מאבדים הרבה תמיכה. אתם צריכים לסיים, לעשות את העבודה ולהתקדם לשלום. אתם צריכים להמשיך לחיים נורמליים עבור ישראל ועבור כל האחרים".

עם זאת, טראמפ הדגיש כי הבעיה היא הסברתית, וכי מבחינה מהותית היה מגיב למתקפת 7 באוקטובר באופן דומה מאוד לזה של ישראל: "מה שראיתי ב־7 באוקטובר היה אחד הדברים העצובים ביותר שראיתי אי-פעם".

אנחנו רוצים להציג שאלה שלדעתנו כל מנהיג בעולם צריך להתייחס אליה. כיצד היית מגיב אם, חס וחלילה, הילדים או הנכדים שלך היו נחטפים על ידי חמאס, או עוברים זוועות כמו שעברו כל כך הרבה ישראלים ב-7 באוקטובר?
"במידה רבה כמו שאתם עשיתם. צריך להיות משוגע או טיפש לא לעשות כך (כמו ישראל). זו היתה התקפה מחרידה".

מאז 7 באוקטובר ראינו עלייה משמעותית של התקפות אנטישמיות בארצות הברית, מה אתה הולך לעשות בנידון?

"ובכן, אני מאמין שזה בגלל שנלחמתם חזרה. כאשר נלחמתם חזרה, ואני חושב שישראל עשתה טעות גדולה מאוד (כשהיא פרסמה את התיעודים). ראיתי את זה כל לילה, ורציתי להתקשר ולהגיד - 'אל תעשו את זה'. זה נראה שמשרד הביטחון הישראלי (דו”צ) יהיה על התמונות והצילומים האלה. צילומים של פצצות שהוטלו לתוך בניינים בעזה. אמרתי לעצמי: 'אוי, זה מראה נורא. זו תמונה גרועה מאוד עבור העולם' - תדמית נוראית".

צריך להיות משוגע או טיפש לא להגיב כמו ישראל אחרי 7 באוקטובר. זו היתה התקפה מחרידה

כן, אבל המחבלים של החמאס נמצאים בבניינים האלה, אז איך אפשר להילחם בהם?

"מה שאני אומר שלא הייתם צריכים להראות את התמונות. כל לילה אני רואה בניינים נופלים על אנשים. ישראל צריכה לעשות כל מה שנדרש, אבל לא עושים את זה (מפרסמים תיעודים). ואני חושב שזאת אחת הסיבות לכך שהייתה השפעה כל כך גרועה (על דעת הקהל)".

"אל תפרסמו תיעודים". כוחות צה"ל בשכונת זייתון, צילום: דו"צ

"אם אנשים לא היו רואים את זה, אולי הם היו מגיבים אחרת. אני מאמין שהם לא היו צריכים לראות את זה. בכל לילה, הייתי צופה בכל אחד מהסרטונים. אני חושב שישראל רצתה להראות שהיא קשוחה, אבל לפעמים לא צריך לעשות את זה".

הסנטור צ'אק שומר קרא לפני מספר שבועות לקיים בחירות חדשות בישראל ולהחליף את הממשלהה. בנוסף לכך, אנו רואים התערבויות יומיומיות של ממשל ביידן: 'אל תעשו כך ואל תעשו כך'. מה אתה חושב על ההצהרה של שומר ועל ההתערבויות האלה?

"אני חושב שזה דבר נורא לעשות, כי זה מוריד את כל המומנטום. כי הם (אויבי ישראל) צופים בממשלה, הם צופים באנשים, במה שקורה וזה מראה על פילוג גדול בארה"ב. ישראל חייבת לקבל תמיכה, וכרגע, האמת היא שאין לה את התמיכה שהייתה לה פעם".

"כל מה שהם עושים זה לטנף על ישראל". אלכסנדרה אוקסיו־קורטז, אילהן עומר, רשידה טאליב,

טראמפ הסביר: "לפני 15 שנה, לישראל היה הלובי הכי חזק. אם היית פוליטיקאי, לא יכולת לומר שום דבר רע על ישראל. אם היית אומר משהו, זה היה סוף הקריירה הפוליטית שלך. היום זה כמעט הפוך".

"יש לך את AOC (חברת בית הנבחרים אלכסנדריה אוקסיו-קורטז) פלוס שלוש המטורפות (שותפותיה בפלג האנטי ישראל במפלגה הדמוקרטית: אילהן עומר, רשידה טאליב, ג'אמל באומן, קורי בוש ונידיה ולאסקז), וכל מה שהן עושות זה לטנף על ישראל. הן שונאות את ישראל והן שונאות את העם היהודי והן מדברות על זה בפתיחות, בלי להתבייש".

"תראה מה אומרת טאליב, איך היא מדברת. הם באמת שונאים את היהודים. לפני 15 שנה לא היה מתקבל על הדעת להגיד דברים כאלה. אז ישראל צריכה להשתפר עם הקידום ועם יחסי הציבור שלה, כי כרגע הם פגועים מאוד".

מהספרייה שבאחוזתו, התייחס בהרחבה להתמודדותו על הנשיאות מול הנשיא המכהן ביידן. טראמפ תקף בחריפות רבה את ביידן על יחסו לישראל.

"אני מאשים בה (התקפת 7 באוקטובר) את ביידן, כי אין להם (לחמאס) שום כבוד כלפיו. הוא לא יכול לחבר שני משפטים ביחד, הוא לא יכול לדבר. הוא אדם מאוד מטומטם. מדיניות החוץ שלו לאורך 50 שנה היתה איומה. הם ראו בו נשיא חלש ולא יעיל, והם עשו מתקפה שלעולם לא היו עושים ולא היו תוקפים אם אני הייתי שם".

מה שראיתי ב־7 באוקטובר היה אחד הדברים העצובים ביותר שראיתי אי-פעם

טראמפ הדגיש כי בשונה מפוליטיקאים שמתרחקים מישראל, "אני אדם מאוד נאמן. הייתי נאמן לישראל והייתי הנשיא הטוב ביותר עם ישראל, בלי שום השוואה". הוא מנה בהקשר הזה את הצעדים ההיסטוריים הרבים שעשה כנשיא בשנים 2021-2017 למען ישראל: הסכמי אברהם בין ישראל לארבע מדיניות ערביות, ההכרה ברמת הגולן כשטח בריבונות ישראלית, ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעלאת השגרירות לבירה. לדבריו, "הדבר הגדול ביותר היה ביטול הסכם הגרעין עם איראן".

טראמפ הסביר כי בתקופתו כנשיא הכלכלה האיראנית התרסקה בשל הסנקציות שהטיל עליה. "אמרנו ל־47 מדינות, שעם חלקן דיברתי באופן אישי: אם אתם תקנו נפט מאיראן, לא יהיו לכם עסקים בארה"ב. נטיל עליכם מכסים. כולם הסכימו, והם (האיראנים) היו שבורים. לא היה להם כסף לאלוהים, לא היה להם כסף לחיזבאללה, ולא לאף אחד. אבל עכשיו הם יושבים על 221 מיליארד דולר כי ארה"ב בטיפשותה (הכוונה לממשל ביידן, ע"ל וא"כ) פוצצה הכל.

"הסיבה השנייה שהם (חמאס) לא היו עושים את זה - כי אני הייתי הנשיא. הם ידעו שיהיו למהלך כזה השלכות גדולות. ביידן הוא נשיא לא כשיר, הגרוע ביותר שהיה לארה"ב. איראן נמצאת במרחק 35 יום מפצצה. הוא הנשיא הגרוע ביותר שהיה למדינה שלנו אי־פעם. זה כל כך עצוב כשאני רואה מה קורה בישראל ובאוקראינה ובמקומות אחרים".

"אין לחמאס שום כבוד כלפיו". הנשיא ביידן, צילום: אי.פי.איי

אז מה צריך לעשות עכשיו, כאשר איראן כל כך קרובה לפצצה?
"אני לא רוצה להגיד לך את זה, כי אני לא חושב שזה מתאים שאני אגיד, אבל אני לא חושב שניתן לאפשר לאיראן להחזיק נשק גרעיני. אני לא חושב שאני כרגע בעמדה להגיד לכם את זה, אבל כן אומר שהייתי קשוח מאוד לגבי זה שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, באופן כזה שהם לא יוכלו לעשות עסקים והם נשארו בלי כסף".

כאמור, חלק נכבד מהשיחה הוקדש על ידי הנשיא לשעבר להתקפות קשות כלפי יריבו ג'ו ביידן, שלדבריו, "לא יודע לחבר שני משפטים". הוא הוסיף: "ביידן אינו חבר של ישראל, כי אם ביידן היה ידיד של ישראל, 7 באוקטובר לא היה קורה לעולם. תשכחו ממה שקרה אחרי 7 באוקטובר. 7 באוקטובר לא היה קורה לעולם אם ביידן, כלומר הנשיא, היה חבר. אם היה לך הנשיא המתאים, זה לא היה קורה".

יש לך תוכניות לבקר בישראל בקרוב?
"אשמח לעשות את זה. בישראל אני מקבל 98 אחוזי תמיכה, פה לא. פה יש לך הרבה יהודים שנלחמים בישראל. תראה את ה'ניו יורק טיימס'. זו משפחה יהודית, ואני חושב שהם שונאים את ישראל. אני רואה מה הם כותבים, זה נורא. היהודים השמרנים אוהבים אותי ואוהבים את ישראל. הם נהדרים".

"אשמח לבקר שוב". הנשיא טראמפ עם רה"מ נתניהו בביקורו בישראל ב-2017, צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

יש לך הרבה שנים ביקורת על יהודים דמוקרטים שלא תומכים בך. אולי עכשיו לנוכח העלייה באנטישמיות בארה"ב והמלחמה, שהגדילה את האכפתיות שלהם לישראל, יש לך מסר חדש עבורם?
"אם צריך לשכנע אותם זו בעיה, כי זה צריך להיות אוטומטי. אני לא יהודי, ובכל זאת ישראל חשובה לי מאוד".

הבת של קמאלה האריס גייסה כסף לאונר"א. מה חשבת על כך?
"אז אל תצביע עבורה. איך אדם יהודי יכול להצביע לקמאלה האריס?! אתה מסתכל על הבחור הזה (ביידן) - הוא לא יכול לרדת במדרגות, הוא לא יכול לחצות חדר, הוא לא מוצא את היציאה מהבמה שבה יש חמישה סטים שונים של מדרגות. אז אולי יש מצב שתקבל את האריס (כנשיאה) אם זה לא יסתדר. יש לך אותה עכשיו. היא תומכת באויב, וגם הוא תומך באויב".

"שכונה מסוכנת"

טראמפ גאה מאוד בעמידתו לצד ישראל, והוא מבקש להזכיר זאת לישראלים לקראת הבחירות בנובמבר. "הייתי הנשיא הטוב ביותר בתולדות ישראל. אף אחד לא עשה למען ישראל את מה שעשיתי למען ישראל, כולל הגנה, כולל מיליארדי דולרים בשנה, 4 מיליארד דולר בשנה במשך שנים, כשאנשים אחרים רצו להפסיק את זה.

"אבל אני אגיד שישראל נמצאת בצרות כרגע, זה מקום מאוד בעייתי. אירעה תקיפה שלעולם לא היה צריך לאפשר לה להתרחש, הן מנקודת המבט הישראלית והן מנקודת המבט של ארה"ב. אם הם היו מכבדים את הנשיא שלנו - מה שהם לא עושים, אין להם שום כבוד אליו - ההתקפה הזו לא היתה מתרחשת. לכן זה לא היה קורה איתי. אבל אני אומר: פשוט תהיו חזקים, תהיו חכמים, ובואו נגמור עם זה. וכשזה יסתיים, אתם תחזרו לחיות חיים נהדרים".

"הם תומכים באויב". סגנית הנשיא האריס והנשיא ביידן, צילום: רויטרס

הנשיא לשעבר, ואולי לעתיד, הוסיף: "תראו, אני מכיר היטב את ישראל, ביליתי שם הרבה זמן ויש לי הרבה חברים שם, מספר עצום של חברים. הם אנשים מדהימים, זה מקום מדהים. אתם רוצים שהלחימה תיפסק, כולם רוצים. אתם צריכים לסיים, אבל אם אתם רוצים את זה, אתם חייבים לחזור למדינה שהיתה לפני כן. זה כל כך עצוב שדבר כזה יכול היה לקרות. התאריך של 7 באוקטובר עתיד להיזכר עוד הרבה זמן. זה פשוט נורא וזה כל כך מפריע לי כשאני רואה אנשים שלא מדברים על 7 באוקטובר כבר. הם מדברים על כמה ישראל אגרסיבית, וזה מדהים שהם לא מדברים על 7 באוקטובר".

ולמה הם לא מדברים?
"הם לא רוצים לדבר על זה. כשאני מדבר על זה, אנשים לא רוצים לשמוע על זה. יש הרבה אנשים בחוץ שאינם ידידותיים כלפי ישראל, והם לעולם לא יהיו ידידותיים לישראל. וצריך להיזהר מאוד. אתם בשטח מאוד בוגדני. אנחנו קוראים לזה שכונה שקצת נמצאת בצד המסוכן, נכון? אתם בשכונה מסוכנת מאוד. וכשאיראן מקבלת נשק גרעיני, ברגע שיהיה להם נשק גרעיני, אתם תדברו אליהם בצורה שונה. הם לעולם לא היו מגיעים לנשק גרעיני איתי. הם הבינו את זה..."

אני מכיר היטב את ישראל, ביליתי שם הרבה זמן ויש לי הרבה חברים שם, מספר עצום של חברים

ולא יהיה להם נשק גרעיני איתך, אם תיבחר לנשיאות שוב?
"לעולם לא יהיה להם נשק גרעיני, לא. אבל יש עוד הרבה זמן. הם יכולים להגיע לנשק גרעיני בתוך 35 ימים. לי נותרו עוד שבעה חודשים (לבחירות), ותשעה חודשים להיכנס לתפקיד. הרבה דברים רעים יכולים לקרות בזמן הזה. זה הרבה, זה כמו נצח, שבעה חודשים בעולם הזה, ובמיוחד במזרח התיכון שבו זה כל כך קרבי וכל כך דליק. אם היה לנו נשיא אמיתי, שיודע מה הוא עושה, שיודע לחבר שני משפטים יחד, זה יכול היה להיפתר מהר מאוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר