ארה"ב לא לצידנו - כמו בעבר, לא תהיה לנו ברירה אלא ללכת למאבק הקיומי הזה לבד

כמו ב-48', 67', 76' ו-81' גם ב-2024 ישראל נתונה במצב בידוד • מדהים שאחרי המגה-פיגוע במוסקבה האמריקנים נותנים מתנה לחמאס - ארגון טרור שמהווה איום גדול מדאעש ואל קאעידה • ועם זאת, דווקא בגלל ההליכה נגד האמריקנים, ישראל תרוויח בעקבות הכרעת חמאס הכלה ובלימה של איראן וההרתעה שלה תגבר

שר הביטחון גלנט ומזכיר המדינה האמריקני, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

האו"ם וארה"ב הולכים עם חמאס. זה מה שמצטייר מהחלטת ארה"ב לא להטיל וטו על ההחלטה הבלתי מחייבת להפסקת אש.

זה ממש לא עוזר לישראל במשא ומתן לחילוץ החטופים. מזה זמן רב, העברת מרכז הכובד של הלחץ האמריקני מחמאס לישראל - הוא מהלך היסטורי אמריקני שמקשיח את חמאס ופוגע בנכונותו לוותר.

הצבעה במועצת הבטחון של האו"ם (ארכיון). ארה"ב מעבירה לישראל מסר ישיר דרך האו"ם, צילום: אי פי אי

זה מה שחמאס רוצה כבר שבועות ארוכים: לסכסך בין ישראל לארה"ב. מדהים שאחרי המגה-פיגוע במוסקבה האמריקנים נותנים את המתנה הזאת לארגון טרור שעולה באיום הגלום בו, כפי שהוכח ב-7 באוקטובר, על דאעש ואל קאעידה.

יחד עם זאת, החרפת המשבר עם הממשל האמריקני היא סיפור כיסוי טוב לפעולה ישראלית ברפיח. ישראל נמצאת במצב שמזכיר מצבי בידוד דומים מהעבר. אלו היו משברים גורליים לעתיד האומה. ישראל נלחמה ב-1948 תחת אמברגו אמריקני. ב-1967 הנשיא ג'ונסון ניסה לעצור את ישראל כשהעביר את המסר: "אם תלכו לבדכם, תישארו לבדכם".

האמריקנים לא עשו דבר כדי לפרק את המצור שהטילו מדינות ערב יחד עם הסובייטים על ישראל. ב-1981, ישראל יצאה לבדה ללא שיתוף של האמריקנים בשיקוליה לתקיפת מתקן הגרעין בבגדד. לאחר ההפצצה האמריקנים עצרו את אספקת הנשק, לפחות לתקופה מסוימת. כך גם באנטבה ביולי 1976.

סגנית הנשיא האריס. ארה"ב תפסיק את אספקת התחמושת לישראל?, צילום: אי.אף.פי

סגנית הנשיא האריס אמרה, שתהיינה תוצאות למהלך ישראלי לחיסול גדודי חמאס ברפיח; מבלי לעסוק בניחושים האם תהיה קטיעה של אספקת תחמושת, סביר מאוד שתהיה החרפה במשבר עם האמריקנים. ממשלת ישראל תצטרך לשבת ולדון כמה חשוב לה להיכנס לרפיח ולהביא להכרעה בקרב עם חמאס.

זה ברור - הדמוקרטים האמריקנים מעדיפים את הפלשתינים

נראה שאזלו האמצעים לשכנע את האמריקנים בנושא רפיח. הם נתלים בנושא האוכלוסייה האזרחית, אך ברור שהמפלגה הדמוקרטית מעדיפה היום את הפלשתינים על פני המדינה היהודית, גם אם מי שמייצג את הפלשתינים בשדה הקרב הוא צבא טרור ג'יהאדיסטי ג'נוסיידי.

גם ב'צוק איתן' עצר הנשיא אובמה את אספקת החימוש למסוקי הקרב. אך מאחר שההבדל בין מלחמה ללא חיסול חמאס ברפיח לבין מלחמה שמסתיימת בחיסול שאריות חמאס הוא משמעותי ביותר, לישראל לא תהיה ברירה במאבק הקיומי הזה אלא ללכת, כפי שאמר ג'ונסון ב-67', לבדה. שמעון פרס הזהיר את בגין ערב ההפצצה בבגדד, כי ישראל תישאר כערער בודד בערבה. נתניהו יכול להוציא כבר עכשיו מכרז לביטויים פיוטיים כמו של שמעון.

דווקא בגלל ההליכה נגד האמריקנים, ישראל תרוויח בעקבות הכרעת חמאס הכלה ובלימה של איראן. ההרתעה שלה תגבר. כל זה עונה גם על האינטרסים האמריקניים אך הנשיא ביידן יוכל להופיע בפני הגיס החמישי החמאסי במפלגה הדמוקרטית ובפני איראן כמי שהתעמת עם ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר