לראשונה מזה 50 שנה: ישראל כבר לא מוגדרת כ"דמוקרטיה ליברלית"

מדד V-dem לשנת 2024 המדרג את רמת הדמוקרטיה במדינות ברחבי העולם, הוריד את דירוגה של ישראל ל"דמוקרטיה אלקטורלית", זאת בדומה למדינות כמו ארמניה, פולין, ברזיל ופרו • בין הסיבות: קידום הרפורמה המשפטית ומתקפות השרים על מערכת המשפט

הפגנות נגד הרפורמה ברחבי הארץ (ארכיון)// קרדיט: דוברות המשטרה, יוני ריקנר, יניב זוהר, זאב מן, טל גוטרמן, ניב גרבר, שי זלצר

לראשונה מאז 1966: דו"ח מדד V-dem לשנת 2024 המדרג את רמת הדמוקרטיה במדינות ברחבי העולם, הוריד את דירוגה של ישראל מ"דמוקרטיה ליברלית" ל"דמוקרטיה אלקטורלית", זאת בדומה למדינות כמו ארמניה, פולין, ברזיל ופרו.

הח"כים בסלפי "הניצחון" לאחר העברת צמצום עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית, צילום: אורן בן חקון

מחברי הדו"ח מציינים את החוק שהעבירה הכנסת לביטול עילת הסבירות בקיץ האחרון, את קידום הרפורמה המשפטית ואת מתקפות השרים התדירות על מערכת המשפט ואכיפת החוק כאחד הגורמים לירידה בדירוג. ההגדרה כ"דמוקרטיה אלקטורלית" מעידה על שמירה על זכות ההצבעה, אך לא בהכרח על זכויות כמו שוויון, זכויות מיעוטים, חופש ביטוי, שלטון החוק או עצמאות הרשות השופטת. 

בנימין נתניהו (ארכיון), צילום: חיים גולדברג/פלאש90

מדובר במדד הנחשב למשמעותי ביותר בבחינת האופי הדמוקרטי של משטרים. המאגר מחולק לארבע קטגוריות: אוטוקרטיות סגורות, אוטוקרטיות אלקטורליות, דמוקרטיות אלקטורליות ודמוקרטיות ליברליות. לפי הדו"ח, המזרח התיכון וצפון אפריקה הם האזורים האוטוקרטיים ביותר בעולם, עם 98% תושבים המתגוררים במדינות בעלות משטר זה.  

בג"ץ דן בעילת הסבירות (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

עוד על פי הדו"ח לשנה זו, כ-71% מאוכלוסיית העולם חיים תחת משטר אוטוקרטי, לעומת 50% מהאוכלוסייה בשנת 2003. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר