נתניהו עשוי למנות פרויקטור אזרחי לטיפול בסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

עד כה עסק בהעברת הסיוע מתאם פעולות הממשלה בשטחים • לאור הלחץ הבינלאומי, החליט רה"מ להפקיד את הטיפול בידיו של אדם שיישב תחת לשכתו • ל"ישראל היום" נודע כי מאז הודעת נתניהו על כך לשרים, טרם נרשמה התקדמות משמעותית בנושא

תיעוד של הגעת הסיוע ההומניטרי מקפריסין // דובר צה"ל

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע באחת מישיבות הקבינט האחרונות לשרים כי בכוונתו למנות פרויקטור אזרחי לטיפול בסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועת עזה.

מי שעסק עד כה בהעברת הסיוע לעזה ותיאום ההצנחות בתוך הרצועה היה מתאם פעולות הממשלה בשטחים תחת משרד הביטחון. לאור הפיכת הנושא למשמעותי בזירה הבינלאומית משמעות, החליט נתניהו לבחון את האפשרות להפקיד את הטיפול בסיוע ותכלול העבודה בנושא מול המדינות ובפרט ארה"ב, בידיו של פרויקטור שיישב במשרד ראש הממשלה ויתכלל את כל העבודה בנושא. ל"ישראל היום" נודע כי מאז הודעת נתניהו על כך לשרים, טרם נרשמה התקדמות משמעותית בנושא וטרם הוחלט מי האדם שישא בתפקיד.

בנימין נתניהו, ארכיון, צילום: דוד בכר

הצורך בפרויקטור מצדה של מדינת ישראל לטיפול בסיוע לעזה עלה על שולחן הקבינט בעקבות העיסוק ההולך ומתגבר מצדן של מדינות המערב במה שמכונה "אסון אזרחי" ברצועה על רקע המלחמה המתמשכת. גורמים המעורים בדיוני הקבינט מעריכים כי ללא טיפול במצוקה האזרחית, האשראי הבינלאומי לפעולה בעזה יורד באופן דרמטי ולראיה ההתייחסויות המגיעות מאמריקה רק לאורך השבוע האחרון. בנוסף ככל שעובר הזמן נראה כי העובדה שישראל מאפשרת את הכנסת הסיוע לרצועה לא מספיקה, מאחר שמדינות המערב רואות בה "כובש" האחראי לשלומם של האזרחים בה.

עוד ברקע העובדה כי רק בשבת האחרונה הצטרפה גם גרמניה למדינות המצניחות סיוע מעל הרצועה, יחד עם צרפת, ארה"ב, מרוקו, ירדן ואיחוד האמירויות. מה שהיה נראה כמו עזרה נדיבה שישראל איפשרה בתחילה, רק מוסיף לכאוס השורר ברצועה, וישראל עומדת מולו חסרת יכולות. בישראל אומרים כי התמיכה בבניית נמל הסיוע האמריקני לעזה והעובדה כי הפעולה ברפיח נדחית עד להשלמת בניית מחנות למפונים ממנה - נועדה לתת מענה לביקורת, אך מתברר כי איננה יעילה דיה אל מול הכאוס השלטוני-אזרחי ברצועה. כאשר השאלה המרכזית עליה לא ניתן מענה עדיין היא מי יחלק את הסיוע.

הגעת הסיוע ההומניטרי לרצועה, צילום: דובר צה"ל

נושא הסיוע ההומניטרי נמצא גם בלב המחלוקת בין נתניהו לשר הביטחון גלנט, כפי שנכתב כאן בהרחבה בשבוע החולף. בעוד גלנט מעוניין להפקיד את חלוקת הסיוע בידי אנשי פת"ח והרשות הפלשתינית ברצועה (מאחר שלתפיסתו אין גורם חלופי אחר זולת חמאס), נתניהו מתנגד לכך בתוקף. גלנט אף דרש להפקיד נשק בידיהם של אנשי הפת"ח כדי לאבטח את יכולתם לספק את הסיוע מבלי שזה יפול לידי חמאס, מה שעורר עליו ביקורת נוקבת בצד הימני של המפה הפוליטית.

מנגד, נתניהו בסיוע השר רון דרמר פועלים למציאת פתרונות חלופיים לרשות הפלשתינית תומכת הטרור. נסיעתו האחרונה של דרמר לארה"ב נועדה למציאת חלופה לאונר"א בדמות שני ארגונים בינ"ל שאמורים לפעול ברצועה כדי לחלק את הסיוע שממשיך להגיע לעזה בכמויות הולכות וגדלות.

כדי לתכלל את כל המדינות המתנדבות, בניית המערכים החדשים ועוד ובשל המחלוקת מול שר הביטחון האחראי על מתפ"ש - נראה שנתניהו מחפש נתיב חלופי שיסדיר את כל פעולות הסיוע לרצועה עד לארגון מחדש של עזה ביום שאחרי חמאס, וגם יפחית במעט את הביקורת הבינלאומית על ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר