"משטרת בן גביר": השר החליט לשלוח לשוטרים איגרת, אלא שהיא כללה ירידה על המפכ"ל ונימה פוליטית מובהקת

דבריו של בן גביר הועברו לאחר שהוא גיבה את לוחם מג"ב שהרג פלשתיני • בן גביר יודע ששוטרים מוזמנים למח"ש כנוהל, במקרים שבהם אדם נהרג מירי של שוטר בנסיבות שלא ברורות עד תום, אך במקום להמתין לתוצאות הבדיקה הוא מיהר לתקוף את חוקרי המחלקה • זה לא סוד שבן גביר נחשב שר פופולרי בקרב השוטרים אולם, הוא מנצל זאת לרעתם תוך שימוש במוסר כפול

השר איתמר בן גביר ילווה לוחם מג"ב בעת חקירתו במח"ש לאחר שירה בנער בן-13 // יוני ריקנר

האיגרת החריגה, שהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שיגר אתמול לשוטרי משטרת ישראל, היא "פשקוויל פוליטי" מסוכן - ולא רק בגלל הזובור הפומבי והמשפיל שנעשה למפכ"ל, המציג אותו כמפקד שלא מגבה את שוטריו.

האיגרת הזו מסוכנת משום שמדובר כאן בפוליטיקאי שמנצל את תפקידו להעברת מסרים פוליטיים, תחת הכסות של גיבוי לשוטרים, והסכנה הכי גדולה שטמונה בה היא ששוטרים עלולים בעקבותיה לשנות את הוראות הפתיחה באש, על דעת עצמם ובניגוד לנהלים הקבועים בחוק.

משוכנע שהוא חוטף את האש במקום המפכ"ל. בן גביר, צילום: גדעון מרקוביץ'

עם כל הכבוד, השר - כמו כל קודמיו - קובע מדיניות, וזה בתחום אחריותו הלגיטימית. מה שלא לגיטימי הוא להתערב בערכי הארגון, ובמיוחד בנושאים מבצעיים הקשורים לחיי אדם.

האיגרת הרי לא נשלחה לשוטרים בחלל ריק. יממה קודם לכן התייצב בן גביר בעצמו מול משרדי מח"ש בירושלים, יחד עם סנגוריו של לוחם מג"ב שהרג פלשתיני בן 13. לגרסתו של השוטר, כפי שפורסמה, הוא ירה לכיוון רגליו של הנער לאחר שזה ירה זיקוקים בכינון ישיר לעבר שוטרים.

כשהשר מתחיל להעביר את מסריו ישירות אל השוטרים, אפשר כבר לקרוא למטה הארצי - "מטה בן גביר"

לכאורה, נראה שהלוחם פעל כמצופה ממנו, אבל תוצאת האירוע מחייבת בדיקה. בן גביר יודע ששוטרים מוזמנים למח"ש כנוהל, במקרים שבהם אדם נהרג מירי של שוטר בנסיבות שלא ברורות עד תום, אך במקום להמתין לתוצאות הבדיקה הוא מיהר לתקוף את חוקרי המחלקה.

בצעד חריג להתנהגות החריגה, מיהרו היועמ"שית ופרקליט המדינה לייחס לשר חשד חמור להתערבות פוליטית בחקירות פליליות, וציינו כי זו מהווה "הפרה בוטה של החוק, ופוגעת בשלטון החוק באופן פסול ואסור".

בן גביר בכנס המשילות והביטחון האישי, צילום: אורן בן חקון

אם לא די בכך, יש מי שפירשו את התנהגות השר גם כניסיון להלך אימים על אגף החקירות והמודיעין של המשטרה, כשברקע נבחנת פתיחה בחקירה פלילית נגד מקורביו שהיו מעורבים בהנפקת רישיונות כלי ירייה ללא סמכות. בן גביר - יש מי שיאמרו גאון פוליטי - מצא את הדרך לענות לשניים בלי להזכיר את שמם, בדמות האיגרת לשוטרים אשר מלאה במסרים בהתאם להשקפתו הפוליטית, כשהמנטרה היא: אני מגבה אתכם, אחרים - לא. תזכרו את זה כשהסוקרים מתקשרים אליכם, תזכרו זאת בקלפי.

לוחמי מג"ב (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

זה לא סוד שבן גביר נחשב שר פופולרי בקרב השוטרים, אך הוא מנצל זאת לרעתם תוך שימוש במוסר כפול. רק בשבוע שעבר הצדיק השעיה של שוטרת שתועדה בועטת במפגין חרדי. שוטרים הם אוכפי חוק והמשטרה אמורה להיות א־פוליטית. כשהשר מתחיל לדבר ישירות לשוטרים ומעביר להם את מסריו, אפשר כבר להחליף את השם של המטה הארצי ל"מטה בן גביר" ואת המשטרה ל"משטרת בן גביר".

כבוד ואמון? זה לא מוסיף, לא למשטרה ולא לשוטרים, ובן גביר שבא לעבוד בשביל הכבוד של עצמו מבין זאת היטב. האיש שביומו הראשון הכחיש כוונות להיות "מפכ"ל־על", כבר לא מסתיר את שאיפתו לשלוט באופן מניפולטיבי על כל מי ומה שמתחתיו: ממלא מקום נציב בשב"ס שחרב מינויו לנציב קבוע מרחפת מעל צווארו, מפכ"ל משטרה מקרטע שלולא מתקפת 7 באוקטובר היה כבר על אזרחי, וניצבים שמתמודדים על תפקיד המפכ"ל ונאלצים לבלוע את לשונם.

בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי, צילום: קוקו

וכשאתה חכם על חלשים וחזק בדיבורים, אתה יכול למכור קרח גם לשוטרים. במציאות, מצבה של המשטרה מעולם לא היה גרוע יותר, האמון של האזרחים בה לא היה נמוך יותר ותחושת הביטחון שלהם לא הייתה ירודה יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר