בראיון מקיף אחרי היפרדות "תקווה חדשה" ו"המחנה הממלכתי", ח"כ אלקין משוכנע: "נתניהו יפסיד בבחירות הבאות"

יומיים לאחר המפץ הפוליטי מגלה ח"כ זאב אלקין: "גנץ וסער לא נפגשו בארבע עיניים מאז שנכנסנו לממשלה" • לדבריו, עזיבת המחנה הממלכתי נבעה מ"פערי עמדות שהתחדדו" - על דרך ניהול המלחמה, על היום שאחרי ועל פריימריז במפלגה ("גנץ לא רצה") • עסקת חטופים? "לא בכל מחיר" • בחירות עכשיו? "רק אחרי הניצחון על חמאס" • ראיון מעמיק על הכוונות והמניעים שמאחורי הקלעים

סער הודיע על פירוק המחנה הממלכתי ודורש להצטרף לקבינט המלחמה // צילום: אלעד גוטמן

יממה לאחר הפיצול במחנה הממלכתי, השותף הבכיר למהלכים הפוליטיים של גדעון סער בשלוש וחצי השנים האחרונות, ח"כ זאב אלקין, מסביר בראיון ל"ישראל היום" על השיקולים מאחורי הפרידה מגנץ והקמת "תקווה חדשה הימין הממלכתי" כמפלגה עצמאית בכנסת, מה יעשו אם הליכוד לא ייעתר לדרישתם להצטרף לקבינט המלחמה, ומה הם חושבים על בני גנץ.

"גדעון סער וגנץ לא נפגשו בארבע עיניים מאז האיחוד". ח"כ אלקין והשר גנץ, צילום: אורן בן חקון

למה יצאתם במהלך הזה?

"מלכתחילה היינו שתי מפלגות נפרדות שכרתו ברית. היה רעיון לבדוק הקמת מפלגת ימין־מרכז משותפת, דמוקרטית עם פריימריז כמו שהוסכם עם איזנקוט, אבל גנץ קבר את זה - הוא לא רצה מפלגה דמוקרטית, וזה ירד מהפרק. אבל בשונה מהבחירות הקודמות, הנושא המדיני־ביטחוני חזר מאז המלחמה לסדר היום וההבדלים התחדדו.

"ההבדל הזה הוא אידיאולוגי ובסיסי בכך שאנחנו נגד מדינה פלשתינית. התנאי שלנו בחיבור לכחול לבן היה שיהיה מצע מדיני ששולל תמיכה במדינה פלשתינית, אבל זה מתחדד בימים אלה כשיש ניסיון של העולם לכפות אותה. אנחנו גם נגד כניסה של רשות פלשתינית לעזה ולא מוכנים לכל מיני משחקים בהקשר הזה.

"היה רעיון להקים מפלגת ימין־מרכז דמוקרטית, עם פריימריז, אבל גנץ קבר את זה - הוא לא רצה מפלגה דמוקרטית, וזה ירד מהפרק"

"יש לנו גם ביקורת על ניהול המלחמה. התנגדנו להוצאת הכוחות ממחנות המרכז, וכבר לפני חודשיים דרשנו להיכנס לרפיח. חשבנו שצבאית צריך ללכת יותר חזק ויותר מהר. גם אין עדיין תוכנית מסודרת להילחם בשלטון האזרחי של חמאס. הפערים בעמדות האלה גרמו לנו להתפצל".

ולמה עכשיו, באמצע מלחמה?

"כי ראינו שעברנו את מבחן הבגרות לכל מפלגה חדשה - הבחירות המקומיות. אנחנו אחת המפלגות המוניציפליות הגדולות.

חברי הכנסת גדעון סער וזאב אלקין, צילום: אורן בן חקון

"נוסף על כך, יש ציבור גדול שהלך ימינה ומאוכזב, ובצדק, מנתניהו וממה שקרה פה בשנה האחרונה. לציבור הזה לא היתה כתובת והוא היה מוכן ללכת לגנץ, למפלגת מרכז, ולכן צריך שיהיה לו ייצוג נפרד בכנסת כדי שלא יעזוב את הימין - ואנחנו תמיד ייצגנו ימין שלא מחויב לנתניהו.

"סיבה נוספת לעיתוי היא שעכשיו זה סוף כנס החורף בכנסת. אחרת זה היה רק ביוני, שזה עוד שלושה חודשי ניהול מלחמה, כשאנחנו חושבים שאת השינויים צריך עכשיו".

ישיבת ועדת הכנסת, צילום: צילום: יואב ארי דודקביץ'

ימין אידיאולוגי לא מחליט לפי סדר היום הציבורי מה חשוב לו. בשנה שעברה הספיק לכם מסמך מדיני עם גנץ, ועכשיו הוא כבר לא מספיק?

"אני מחליט לפי הצורך בהכרעות ציבוריות. בשנה שעברה מדינה פלשתינית לא הייתה רלוונטית, והם חתמו לנו על מסמך שמתנגד לה. גם היה לנו חופש אידיאולוגי כמו בהצבעות על ביטול ההתנתקות בצפון השומרון, על הרחקת עופר כסיף, שזה הם לא תמכו. עכשיו הדברים הפכו יותר מעשיים ביום־יום".

גנץ גם הצביע נגד כפיית מדינה פלשתינית באופן חד־צדדי.

"כן, רק אם זו כפייה חד־צדדית. מרגע שהנושא הזה עלה מצד גורמים בינלאומיים, היינו בחזית המאבק הזה. עכשיו היו אמירות בעייתיות מצד ביידן על מדינה פלשתינית, נגד פעולה ברפיח, וגנץ לא הגיב עליהן בצורה תקיפה. היה מצופה ממי שרק לפני שבוע היה שם, לעמוד בתקיפות על האינטרס הישראלי".

מליאת הכנסת. ההצבעה נגד ההצעה החד צדדית על מדינה פלשתינית, צילום: נועם מושקוביץ / דני שם טוב, דוברות הכנסת

יש לכם מחלוקת על עסקת חטופים, איזנקוט ביקש להרחיב את המנדט. אתה בעד זה?

"לא בכל מחיר. יש בעינינו קווים אדומים, אבל לא צריך לדבר על עסקה בתקשורת".

עכשיו זמן מלחמה

בהיבט הפוליטי, גם לפני שהמלחמה פרצה היה להם מו"מ עם גנץ על מקומות לכנסת הבאה, ואלקין אומר שהם קיבלו "הצעה נדיבה, אבל זה נפל על העצמאות. גנץ רצה זכות וטו בסוגיות אידיאולוגיות, ולא הסכמנו שאדם שהעמדות שלו שונות משלנו יחליט עבורנו. והפערים רק גברו אחרי 7 באוקטובר.

"כמה גורמים פוליטיים ראית שיוצאים ממסגרת שיש לה 35 מנדטים בסקרים, לדרך עצמאית ומסוכנת? אני לא תולה תקווה רבות בהתחלה. שנה וחצי לא היינו גורם עצמאי, ואני מופתע לטובה מחמשת המנדטים בסקרים. יש ציבור גדול של 20 מנדטים, שהוא ימין ומחפש משהו אחר, ואליו אנחנו פונים".

נתניהו ויוסי כהן, צילום: אורן בן חקון/אי.פי.איי

הולך להיות צפוף שם. אתם בעד חיבורים עם בנט ויוסי כהן?

"לא יודע. כשנהיה בבחירות נראה מי מתמודד. בנט ויוסי לא אמרו עדיין שהם מתמודדים".

אתם לא נותנים פה רשת ביטחון לנתניהו, אם גנץ יפרוש?

"אותנו מעניינת כרגע טובת מדינת ישראל. בחירות יקטעו את המלחמה, והמשמעות תהיה ניצחון של חמאס כי הוא צריך רק לשרוד. כל עוד אנחנו מאמינים שאפשר לנצח, צריך לעשות את זה ואז ללכת לבחירות".

"ומה יקרה אם יפרוש?". השר בני גנץ, צילום: אורן בן חקון

סער אמר להפסיק עם החרמות על נתניהו. בעבר אמרתם שמי שרוצה את נתניהו, שלא יצביע לכם.

"כרגע זה זמן מלחמה ואף אחד לא מחרים אותו, ולכן אנחנו יושבים תחתיו, כמו גנץ. השאלה לא תהיה רלוונטית בבחירות הבאות, כי הוא לא ינצח".

"לא נהיה עציצים בממשלה, אם תידחה דרישתנו להיכנס לקבינט המלחמה. לגנץ אין סיבה אמיתית להתנגד לגדעון, אני מאוכזב מהתגובה שלו"

ואם הוא ינצח, תשבו תחתיו?

"לא רלוונטי. נתניהו לא יכול להביא היום ניצחון לימין. אנחנו מקימים חלופה, שימין לאומי ליברלי צריך להעמיד מולה מועמד מטעמו. רק מועמד מתוך ציבור לאומי ליברלי יכול להביא ניצחון לימין, אחרת המרכז־שמאל ינצח בבחירות. אבל הליכוד בהחלט צריך להיות חלק מקואליציה עתידית".

תסכימו להיות האצבע ה־61 של נתניהו שמונעת בחירות בממשלה הנוכחית?

"התשובה לשאלה הזו תלויה במצב המלחמה, כי ברור שבחירות יקטעו את המלחמה. צריך להקדים את הבחירות, אבל כל עוד נחשוב שהממשלה מנהלת נכון את המלחמה, יהיה נכון להמתין עם זה עד לסיומה". לדברי אלקין, הם לא עדכנו את הליכוד לפני הפיצול מגנץ. "כולם ידעו שזה מגיע, אבל לא עדכנו על הטיימינג", הוא אומר.

הפגנה בדרישה לבחירות עכשיו בחיפה, צילום: הרצי שפירא

אם נתניהו ידחה את דרישתכם להיכנס לקבינט המלחמה כי גנץ מסרב, תישארו בממשלה?

"אני לא מאמין שנסכים להיות עציצים בממשלה. אין לגנץ סיבה אמיתית להתנגד לגדעון. הוא יודע שגדעון ישב בחמישה קבינטים, ויש לו ניסיון שאין לשרים אחרים. גנץ גם התנגד לצירוף ליברמן, וחבל. אולי זה פוליטי. אני מאוכזב מהתגובה שלו, זה לא ענייני. ההסכם בין נתניהו לגנץ התבסס גם עלינו, ובפועל אנחנו מייצגים ציבור יותר גדול שצריך את הקול שלנו בקבינט. האמירה של גנץ שלא מתקנים אם זה לא שבור, היא לא מה שהרבה אנשים מרגישים. יש הרבה שחושבים שאנחנו מדשדשים".

הוא הוסיף: "העמדה שלנו היא שניצחון במלחמה חשוב יותר מהמחלוקות הפוליטיות. כל עוד נחשוב שהמלחמה מנוהלת כך שאפשר לנצח, חשוב שנישאר בה. יש לנו ביקורת על ניהול המלחמה ובגלל זה התפצלנו, כדי לממש את הקול הזה בקבינט. אם לא תהיה נכונות לשנות את דרך ניהול המלחמה, ונחשוב שבלי זה אי אפשר לנצח, יהיו לכך השלכות".

סער וגנץ, צילום: יוסי זליגר

למה לא עדכנתם את גנץ לפני המהלך?

"אולי תתפלא, אבל לפי מיטב הבנתי לא היתה פגישה בארבע עיניים בין גנץ לגדעון מאז שנכנסנו לממשלה. בגדול, רצינו לשלוט בטיימינג ובאופן שזה ייצא".

מלשכת נתניהו כבר דיברו איתכם מאז?

"לא".

עזתים ברפיח, לדברי ראש הממשלה הרחבת הפעולה הצבאית לרפיח בלתי נמנעת, צילום: איי.אף.פי

לפי ביידן, רפיח היא קו אדום. הייתם פועלים נגד עמדתו?

"הוא אמר שזה קו אדום אם לא מפנים את האוכלוסייה. בסופו של דבר, נלך עם מה שטוב למדינת ישראל. כל ממשלות ישראל מחויבות לאינטרס הישראלי, והלכו גם בעבר נגד האמריקנים, אבל אני לא ממליץ לריב איתם על דברים קטנים. האמירה של נתניהו שביידן טועה בשני הסעיפים היא לגיטימית, כי רפיח וציר פילדלפי הם אינטרס ישראלי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר