חלוקת הסיוע ההומניטרי וסוגיית השלטון ביום שאחרי: המחלוקת בין נתניהו לגלנט

בקבינט המלחמה ניכרת ההבנה כי מי שישלוט בחלוקת הסיוע ישלוט ברצועה כולה • שר הביטחון מתעקש שישנם שני גורמי שלטון אפשריים: חמאס או פת"ח • נתניהו מתנגד בתוקף לשים את המפתחות בידיהם של אנשי הרשות הפלשתינית • מציאת הגורם השלטוני הפכה להיות המשימה הגדולה ביותר בפני הדרג המדיני - לפני הפעולה ברפיח

נתניהו וגלנט. צילום: אורן בן חקון

סלע המחלוקת: גורמים בקבינט המלחמה מתארים מחלוקת מתמשכת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון יואב גלנט בסוגיית חלוקת הסיוע לתושבי הרצועה וסוגיית השלטון בה ביום שאחרי.

רה"מ נתניהו: "אני רוצה להבהיר את עמדתי אני לא אתן לישראל לחזור על טעות אוסלו" // צילום: לשכת רה"מ

"יש שני גורמי שלטון אפשריים ברצועה - חמאס או פת"ח", חוזר גלנט על עמדתו בכל דיון ודורש לבחור בין שתי החלופות, כאשר הכוונה היא לאנשי פת"ח הרשות הפלשתינית.

או חמאס או פת"ח

גלנט טוען, כך אומרים בקבינט, שיש למסור לידי אנשי פת"ח את חלוקת הסיוע במקום אונר"א, וכן לצייד אותם בנשק כדי למנוע בזיזה בידי ההמון, כמו גם נגד חמאס.

הצנחת סיוע הומניטרי לרצועה, צילום: רשתות ערביות

בקבינט המלחמה ניכרת ההבנה כי מי שישלוט בחלוקת הסיוע ישלוט בהמשך אזרחית ברצועה כולה. בעוד גלנט מגובה בהמלצת מערכת הביטחון ומעוניין לשים את אותה שליטה בידיים של אנשי הרש"פ בעזה, נתניהו מתנגד להצעה בתוקף יחד עם השר רון דרמר.

בניגוד להמלצת מערכת הביטחון, נשלח דרמר למצוא חלופה מבחינת ארגוני הסיוע הבינלאומיים ואכן חזר עם שניים כאלה שבידיהם לכאורה מתכננת ישראל להפקיד את חלוקת הסיוע.

נשלח למצוא חלופה מבחינת ארגוני הסיוע הבינלאומיים. דרמר, צילום: אורן בן חקון

נתניהו, אומרים גורמים בקבינט המלחמה, מביע התנגדות עקבית להצעת גלנט לשים את המפתחות לרצועה בידיים של אנשי פת"ח והרש"פ.

אין מתנדבים מבחוץ

עד היום נערכו מספר דיונים בשאלת היום שאחרי בעזה אך נראה שהמחלוקת בין נתניהו לגלנט היא זו שמונחת בלב הנושא.

מחבלי חמאס (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

על רקע הפרסום לפיו חוסל ברצועה על ידי חמאס ראש חמולה שנשא ונתן עם ישראל באשר למנהיגות אפשרית, אומרים גורמים מדיניים: זו ההוכחה שעד שחמאס לא ימוגר לא ניתן יהיה להכניס לרצועה אף גורם שלטוני אחר.

בסביבת שר הביטחון אמרו היום כי תפיסתו נשענת על כך שאין חלופות לפת"ח ואין מתנדבים מבחוץ.

עקבות הרס ברחוב סלאח א-דין, בשכונת זייתון, צילום: רשתות ערביות

שר הביטחון הלכה למעשה, אומרים בקבינט, הציג תפיסה שכוללת את חימוש אנשי המנגנונים הפלשתיניים שנמצאים בעזה וזאת למרות העדויות לכך שפת"ח תמך בטבח ב-7 באוקטובר ואנשיו נתפסים רק לאחרונה לוקחים חלק בפעולות טרור נגד ישראלים.

כאמור, היחיד שבולם כרגע את הובלת התפיסה של גלנט ומערכת הביטחון הוא נתניהו, בגיבויו של דרמר בתוך קבינט המלחמה.

מציאת הגורם השלטוני הפכה להיות המשימה הגדולה ביותר בפני הדרג המדיני בימים אלו לקראת כניסת סיוע נרחב מארה"ב והרבה לפני הפעולה ברפיח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר