המזכיר הצבאי של נתניהו אבי גיל, רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בחמל השב"כ, הלילה. צילום: תקשורת שב״כ

"עוד לא התקבלה ההחלטה": ישראל עורכת דיונים אם לשלוח נציגים לקהיר לשיחות

ל"ישראל היום" נודע כי נתניהו אמר משפט שמעיד שמבצע השחרור הנועז לא צפוי להיות חריג • במקביל להצלחה במבצע הלילי, נערך מוקדם יותר דיון בקבינט המלחמה באשר לשאלה אם לשלוח נציגים לדיון במצרים • ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת בשיחה עם "ישראל היום": "לא ניתן למוטט את חמאס בלי להכריע את יכולותיו"

בשעה 02:45, אחרי שהחטופים פרננדו ולואיס שוחררו בידי צה"ל וחצו לשטח הבטוח, עברו בחדר המבצעים של השב"כ לשלב הברכות. ראש הממשלה ושר הביטחון בירכו את ראשי זרועות הביטחון, ואלה בתורם בירכו את המבצעים בשטח. רגע לפני שעזבו את המקום, כך נודע ל"ישראל היום", אמר להם נתניהו חצי משפט שמעיד שמבצע השחרור הנועז לא צפוי להיות חריג: "אני מניח שניפגש פה שוב".

פרננדו ולואיס מתאחדים עם בני משפחתם לאחר השחרור משבי חמאס // צילום: דובר צה"ל

במקביל להצלחה האדירה במבצע הלילי, נערך מוקדם יותר אמש דיון בקבינט המלחמה באשר לשאלה אם לשלוח נציגים לדיון שצפוי להתקיים מחר במצרים בהשתתפות ראש ה-CIA על עסקת החטופים. גורם המעורה בנושא אמר כי "עדיין לא התקבלה החלטה", אך ישנם שיקולים לכאן ולכאן.

קידום עסקה ופעולת צה"ל ברפיח

בין היתר דנו השרים וגורמי הביטחון בשאלה אם נוכחות ישראלית בדיון תהווה מפגן כבוד למצרים ולארה"ב שמקיימים את הדיון או לחילופין תוביל להחרפת עמדת חמאס במשא ומתן. החלטה צפויה להתקבל במהלך היום, כאשר ברקע בארה"ב לוחצים מאוד לקדם את העסקה, כולל בשיחה שהתקיימה בין נתניהו לנשיא ארה"ב ביידן.

השיחה שארכה 45 דקות עסקה בשני נושאים בלבד: קידום עסקת חטופים ופעולת צה"ל המתוכננת ברפיח. ביידן הדגיש עד כמה ארה"ב מעוניינת בעסקה שגם תוביל להפוגה ארוכה מהלחימה מחד ומעוניינת מאוד להימנע מפגיעה בחפים מפשע במסגרת הפעולה הנדרש ברפיח.

ביידן: "היתה לי שיחה ארוכה עם נתניהו, לא ביקשתי הפסקת אש" // רשתות חברתיות

שני המנהיגים דנו בנושאים האלו באריכות, כאשר רה"מ הדגיש כי מדובר גם באינטרס ישראלי שלא להילחם מול אוכלוסיה אזרחית ולכן תופעל תוכנית לפינוי 1.4 מיליון איש מהשטח צפונה לפני הפעילות הצבאית. בנוסף, הדגיש כי לא ניתן להמנע מפעילות ברפיח. הראיה לכך הגיעה במלוא עוצמתה שעות ספורות אחר כך עם שחרור שני החטופים מהאזור.

בשיחה עם ראש המל"ל לשעבר וראש מכון משגב, מאיר בן שבת, הוא התייחס למבצע המורכב של שחרור שני החטופים ואמר כי "מדובר במבצע מורכב ביותר, שהצלחתו תלויה במספר רב של תנאים – החל ממודיעין מדויק, עדכני ואמין, דרך יכולות מבצעיות מגוונות, שמחייבות הפעלה תוך סינכרון ותיאום מדוקדקים ותוך שמירה על חשאיות. זהו מבצע מיוחד שמתנהל בתוך זירה צפופה ביותר, מול אויב שנמצא בדריכות שיא, מודע למאמצים שאנו מפעילים כדי לאתר את חטופינו ושומר עליהם כנכס היקר ביותר שבידיו".

עוד אמר: "די לו בחשד קל ובשבריר שנייה כדי לפגוע בבני הערובה ולסכל את פעולתינו. ⁠המבצע רושם פרק מזהיר נוסף בתעוזה וביכולת לבצע מהלכים כל כך מורכבים תוך שילוביות מדהימה בין מגוון רחב של כוחות ותוך שמירה על מידור וחשאיות". באשר לשאלת הסיכון לחטופים אחרים אגב מבצע כזה, אומר בן שבת כי "אפשר להניח שלאחר פעולה כזו גוברת עירנות האויב אך לא אלמן ישראל. עובדה היא שהפעולה הזו בוצעה בהצלחה גם לאחר שהאויב הגביר את עירנותו לאחר פעולות קודמות שלנו".

ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת, צילום: אורן בן חקון

בן שבת התייחס גם לשאלת הפעולה ברפיח ונחיצותה אל מול הדאגות במצרים וארה"ב.

לדבריו, "הפעולה ברפיח הכרחית כדי להשיג את המטרות שהדרג המדיני קבע למלחמה הזו. לא ניתן למוטט את חמאס בלי להכריע את יכולותיו בגזרה זו שחשיבותה רבה מאוד גם בשל היותה השער המחבר את הרצועה עם העולם החיצון – על כל הרע שבכך. המבצע הלילה ממחיש את חשיבות השלמת הלחימה בגזרה זו – שהאויב כנראה חש בטוח בה ובאזורים האחרים שטרם הכרענו ומחזק את הלגיטימציה שלנו לכך במישור המדיני הבינלאומי".

בלי להמעיט בחשיבות הצלתם של שני החטופים, עד כמה המבצע ברפיח הוא משמעותי כשאנו זוכרים שבעזה עדיין מוחזקים 134 חטופים נוספים שהשמירה עליהם כנראה תהיה אפילו קפדנית יותר בעקבות המבצע?

רגע המפגש של מרמן והר עם בני משפחתם, צילום: דובר צה"ל

"ראשית, זהו הישג חשוב משום שהביא להצלתם של פרננדו מרמן ולואיס הר. כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא. זוהי הצלה גם של בני המשפחות, שחייהם אינם חיים מאז ההתקפה הנפשעת. שנית, ההישג הזה מחזק את התקווה אצל חטופים ובני משפחה אחרים. שלישית, ההישג הזה תורם למוראל הלאומי של כולנו ומחזק את לכידותינו סביב המטרה של השבת החטופים הביתה. רביעית, ההישג הזה מצטרף למכות הנוספות שנחתות על האויב, פוגע במורל שלו ותורם לשבירת רוחו.

"חמישית, המבצע ממחיש שהלחץ הצבאי אכן מספק הזדמנויות לשיחרור חטופים ושזו אינה אמירה סתמית. שישית, הפעולה מראה לאויב וגם לנו שלא נטשנו את האופציות הנוספות ושהגעה לעסקה אינה הברירה היחידה שעומדת בפני ישראל כדי לחלץ את אנשיה. שביעית, המבצע ממחיש את חשיבות השלמת הלחימה בגזרת רפיח ומחזק את הלגיטימציה שלנו לכך במישור המדיני הבינלאומי".

"בנוסף, המבצע ממחיש את עומק המחויבות של המדינה וכוחות הביטחון להחזיר את החטופים אפילו תוך נטילת סיכונים כאלה ולסיום הצלחת המבצע תוסיף ותחזק גם את הביטחון העצמי של המפקדים ושל הכוחות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו