מצרים: "דוחים את ההצהרות הישראליות, מזהירים מההשלכות" | פרטים חדשים על שיחות ההרגעה בין ישראל לקהיר

לדברי גורם מדיני, ישראל העבירה למצרים הבהרות בנוגע לפעולה העתידית של צה"ל בצד העזתי של רפיח והתחייבה שתקרה רק לאחר שהעזתים יועברו צפונה • אין סכנה ליציבות הסכם השלום בין ישראל למצרים, הוסיף • בצד זאת, הבכירים הישראלים הדגישו כי ישראל לא תוותר על טיהור העיר ממוקדי הכוח של ארגון הטרור

ערי האוהלים ברפיח (ארכיון). צילום: אי.פי.אי

ישראל העבירה היום (ראשון) למצרים הבהרות בנוגע לפעולה העתידית של צה"ל בצד העזתי של רפיח, ולדברי גורם מדיני ישראלי - הסברים אלו הרגיעו את קהיר.

שיחות ההרגעה בין ישראל למצרים התנהלו בימים האחרונים במישורים רבים, בכללם של ראש המל"ל, צחי הנגבי וראש השב"כ רונן בר, מול ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל. בשיחות אלה ישראל התחייבה כי הפעולה הצבאית לחיסול גדודי חמאס ברפיח תצא לפועל רק לאחר שמאות אלפי העזתים שנמצאים בעיר יועברו צפונה.

 

בצד זאת, הבכירים הישראלים הדגישו כי ישראל לא תוותר על טיהור העיר ממוקדי הכוח של ארגון הטרור. "זה דרש זמן, אך עכשיו הם רגועים יותר והבינו שלא נפעל בטרם האוכלוסיה תעזוב את העיר. החשש שלהם היה מבריחה המונית לצד שלהם", אמר הגורם המדיני על התגובה המצרית להסברים של ישראל.

רפיח גבול מצרים, צילום: ללא

הגורם המדיני הוסיף כי אין סכנה ליציבות הסכם השלום בין ישראל למצרים, שכן האינטרס המצרי בהמשכו חיוני, בכלל זה בשל הסיוע הכלכלי המשמעותי שמצרים מקבלת מארה"ב כחלק מההסכם.

במשרד החוץ המצרי, לעומת זאת, מגיבים לדיווחים על כוונות צה"ל לפעולה ברפיח, ולא נשמעים רגועים: "מצרים דוחה לחלוטין את ההצהרות של בכירים רמי דרג בממשלת ישראל בעניין הכוונה של הכוחות הישראליים לערוך פעולה צבאי בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה. מצרים מזהירה מההשלכות של צעדים אלה, ובמיוחד בשל הסכנות להחמרת המשבר ההומניטארי ברצועת עזה".

בצבא מגבשים מספר הצעות להעברת האוכלוסיה צפונה, ונראה כי יועברו לאזור המוואסי, שם פועל "אזור בטוח" מתחילת המלחמה. עם זאת, הגורם המדיני הדגיש כי בכל מקרה המפונים לא יורשו לחזור צפונה מעבר לתוואי של נחל עזה (המשכו של נחל הבשור). משמעותה של החלטה ישראלית זו היא שהעיר עזה, וכל המחנות שמצפון לה יישאר בעתיד הנראה לעין נטושים.

תושבי הרצועה ברפיח, צילום: אי.אף.פי

כזכור, שיחות ההרגעה החלו לאחר שהשכנה מדרום העבירה מסרים תקיפים לישראל, ולפיהם מעבר של פליטים פלשתינים מעזה לסיני יסכן את הסכם השלום בין  שתי המדינות. המסרים הועברו בשורה של מגעים בין גורמים בכירים במצרים לבכירים בישראל, ותוכנם נמסר לכל הצמרת המדינית־ביטחונית בארץ. מצרים הבהירה כי לא תסכים למעבר פליטים מסיני לשטחה.

השתתף בהכנת הידיעה: שחר קליימן

ליברמן בעקבות חשיפת "ישראל היום": "המצרים רימו אותנו, עצמו עיניים על מה שעושה חמאס במקרה הטוב" // יהודה שלזינגר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר