קבינט המלחמה מתכנס: סיוע הומניטרי וסוגיית היום שאחרי

הנושאים האלו הפכו לבוערים במיוחד בעקבות ביקורו של אנתוני בלינקן בישראל • מזכיר המדינה האמריקני דיבר על תפקידה של הרשות הפלשתינית בעזה אחרי סיום הלחימה, להמשך פעילותה של אונר"א ולצורך בהמשך אספקת ציוד הומניטרי לרצועת עזה

ישיבת קבינט המלחמה (ארכיון). צילום: חיים צח / לע"מ

הערב (חמישי) ב-19:30 התכנס קבינט המלחמה ובהמשך תיערך ישיבה של קבינט הממשלה המורחב. בשתי הישיבות צפויות לעלות לדיון שתי סוגיות עיקריות: הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל ושאלת "היום שאחרי" הלחימה.

הנושאים האלו הפכו, כך נדמה, לבוערים במיוחד בימים האחרונים בעקבות ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל והצהרותיו בנוגע לתפקידה של הרשות הפלשתינית בעזה אחרי סיום הלחימה, להמשך פעילותה של אונר"א (רשות הסיוע של האו"ם לפליטים הפלשתינים) ולצורך בהמשך אספקת של ציוד הומניטרי לרצועת עזה.

כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", על פי הערכת גורמים צבאיים, כ-60% מהסיוע ההומניטרי מגיע לידי חמאס. ברפיח, שטרם נכבשה על ידי צה"ל, חמאס שולט למעשה על כל הכמות של הסיוע ההומניטרי שנכנס לעיר.

רה"מ נתניהו התייחס לכך במסיבת העיתונאים שלו ביום שלישי השבוע ואמר: "בזמנו, הנשיא ביידן אמר שאם זה קורה צריך להפסיק את זה, ולכן הנחתי את צה"ל להביא פתרונות שימנעו את הדבר הזה או יצמצמו אותו עד המינימום האפשרי. נקבל תשובות בימים הקרובים".

מפגש נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני, בלינקן, צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

"חמאס משקם את כוחו מחדש"

השרים בני גנץ וגדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי הציעו להשהות את הכנסת הסיוע ההומניטרי לתקופה קצרה – עד להקמת מנגנון חלופי לזה שקיים כיום.

"גם 10% מהסיוע ההומניטרי שמגיעים לידי חמאס זה חמור מאוד, אז 60% זה רע מאוד", אומר גורם בכיר המעורב בנושא. "זה אומר שיותר מחצי מהאוכלוסייה בעזה עדיין אוכלת מידיו של חמאס. זה אירוע שמאיים על כל ההישג הצבאי ועל המטרה של מיטוט חמאס".

גנץ ואיזנקוט, צילום: אורן בן חקון

בקבינט יש מי שמבקרים את הגעת הסיוע ההומניטרי לידי חמאס. לדבריהם זה קורה משום שממשלת ישראל מתמהמהת עם החלטות כיצד לפעול בשטח כבר כעת.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לפרסום הראשון ב"ישראל היום" מהשבוע שעבר ולפיו צה"ל התבקש להכין תוכנית לכך שסיוע הומניטרי לא יגיע לידי חמאס (אחת האפשרויות שנשקלות היא חלוקת הסיוע דרך חיילי צה"ל בעזרת גוף בינלאומי). 

"הדבר החמור ביותר הוא שחמאס משקם את כוחו מחדש ואת שליטתו בעזה בעזרת הסיוע ההומניטרי שמגיע לידיו", אמר השר.

"מהיום הראשון של המלחמה אמרתי בקבינט ובפורומים הרלוונטיים שצריך לשנות את אופן כניסת הסיוע ההומניטרי לעזה. לצערי, שבועות רבים שהדבר הזה מתנהל באופן שגוי". לדבריו, צה"ל הוא זה שצריך לנהל את הסיוע ההומניטרי ברצועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר