על הפרק: צה"ל יונחה להשתלט על הסיוע ההומניטרי ולחלקו ישירות לעזתים

הדרג המדיני מגבש תוכנית כיצד לא לאפשר לארגון הטרור להשתלט על משאיות • התוכנית מתגבשת על רקע הביקורת והמחאה בישראל כי המשאיות מגיעות לחמאס • המשמעות: הצבא ייאלץ להתעסק עם היבטים אזרחיים ברצועה • צה״ל: נפעל לפי החלטת הדרג המדיני

העזתים יגיעו למתחם בצפון הרצועה. משאיות סיוע, . צילום: אי.אף.פי

הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה, והעובדה שחמאס משתלט עליו, מטרידות את הגורמים המדיניים והצבאיים הבכירים ומעוררות ביקורת ציבורית רחבה. 

כעת מנסים לפתור את הבעיה: ל"ישראל היום" נודע כי בימים אלה מגבש הצבא תוכנית שתנסה למנוע מהסיוע ההומניטרי להגיע לחמאס, זאת על פי הנחיה של הדרג המדיני. לפי התוכנית שנשקלת כעת, הצבא וגורמים בינלאומיים ייאלצו להיות אלו שיחלקו את הסיוע ישירות לאזרחי עזה.

תיעוד ממעבר רפיח: מאות בוזזים סחורה ממשאיות הסיוע // קרדיט: רשתות ערביות

עבודה קשה ומורכבת - אבל סופית

המשמעות היא כי הצבא ייאלץ להתעסק גם עם ההיבטים האזרחיים ברצועה, דבר שהוא לחלוטין לא מעוניין בו.

תיעוד: מחבלי חמאס משתלטים על משאיות סיוע הומניטרי בדרום הרצועה // רשתות ערביות

לפי ההצעות הראשוניות יוקם מתחם הומניטרי מוגדר, קודם בצפון הרצועה ובמרכזה, ולשם יגיעו האזרחים העזתים. יצוין כי הנושא נמצא רק בתחילת תהליך הבחינה בצבא, ועוד עשוי להשתנות. מצה״ל נמסר כי יפעלו בהתאם להחלטות הדרג המדיני.

כמו כן, לאחר שבועות ארוכים שבהם הצנזורה לא התירה לפרסום את הזרמת המים לתוך מנהרות חמאס, פורסם כי כמה יחידות בצה"ל ובמשרד הביטחון פיתחו במשותף כלים להזרמת מים בהספק גבוה למנהרות של חמאס ברצועה, כחלק ממגוון כלים שבהם משתמש צה"ל לנטרול מנהרות.

משאית עם סיוע הומניטרי נכנסת לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (ארכיון), צילום: Getty Images

בצה"ל ציינו: "כלי זה מהווה פריצת דרך הנדסית וטכנולוגית משמעותית בהתמודדות עם אתגר התת־קרקע, והוא פותח בעבודה משותפת של גופים שונים במערכת הביטחון".

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט אמר לחברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת: "עבודה של חיסול תשתיות הטרור היא עבודה קשה, היא מורכבת, יש בה מחירים, אבל היא סופית. ואנחנו הולכים ומתקדמים בעניין הזה".

לדבריו, "למדינת ישראל יש שתי מטרות ברצועת עזה, ותנאי משמעותי כדי ליישם אותן: חיסול חמאס כארגון צבאי ושלטוני, והשבתם של החטופים לביתם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר