היום התקציב מגיע לכנסת: בלי דיון מיוחד על החינוך החרדי והאברכים

במטרה לחמוק מביקורת ציבורית: תקציב החינוך החרדי והבטחות ההכנסה של האברכים נכנסו לתקציב - כך שלא יידרש דיון נפרד בעניינם • גורמים בקואליציה טוענים: אין ראייה מתכללת - אין מדיניות זולת הצהרות

קרבות התקציב הגיעו לישורת האחרונה: היום (שני) יונח תקציב 2024 המתוקן על שולחן הכנסת באיחור של כמעט שבועיים מהתאריך הנקוב בחוק. התקציב יועלה בעוד יומיים להצבעה במליאה בקריאה ראשונה. אם הכנסת לא תספיק לאשר אותו לפני 19 בפברואר יחול קיצוץ רוחבי של 67 מיליארד שקלים בכל משרדי הממשלה.

לוח הזמנים לטובת הדיונים בתקציב התקצר מאוד, זאת בעקבות כך שלמשרד האוצר לקח זמן לפרסמם. עיכוב זה חושף במעט את הניסיונות מאחורי הקלעים להכניס את הכספים הקואליציוניים שנותרו בתקציב לשנת 2024 (כ־5 מיליארד שקלים) לתקציב הרשמי, זאת כדי לחמוק מאישורים פרטניים בוועדת הכספים שיהיו חשופים לעין הציבורית ויעוררו ביקורת על הממשלה.

למרות הרצון של המפלגות החרדיות ושל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להכניס את הכסף לבסיס התקציב, וככזה להיות מרכיב קבוע מעתה בכל שנה ושנה ולגדול בהתאם לגידול בחברה החרדית, הנוסחה שעליה הוסכם לבסוף היתה הכנסתו לתקציב באופן כללי ולא לבסיסו, כך שלא יהיה צורך בדיון נוסף על כספים אלה אך הם לא יגדלו בכל שנה. בין היתר נכנסו פנימה תקציב החינוך החרדי והבטחת הכנסה לאברכים יחד עם תוספות בתחומים נוספים בסך כולל של 4 מיליארד שקלים. לדברי גורמים בכנסת - תקציב הישיבות נותר מחוץ לתקציב ויעבור ככספים קואליציוניים חרף הניסיונות להלבין גם אותו.

שליש מהתקציב נעלם מהטבלאות. ראש מינהלת תקומה (ארכיון), צילום: ללא

הבהילות מאחורי הקלעים לעיצוב מחדש של הכספים הקואליציוניים בתקציב 24' מקורה גם בדרישת הייעוץ המשפטי לממשלה ברגע האחרון - כך טענו בסביבת שר האוצר סמוטריץ'. בנוסף ניסו למצוא שם גם "כספים אבודים", כמו שליש מתקציב מינהלת תקומה שנעלם בטבלאות התקציב שהכין אגף תקציבים, וכן חצי מיליארד שקלים למיגון הצפון. כל הקרבות האלה בין אנשיו של סמוטריץ' באוצר לאגף התקציבים הובילו לעיכוב בלתי נתפס של 12 יום, שמותיר כעת זמן קצר משמעותית לדיונים בכנסת, אך שם לא מתכוונים לוותר על סך הזמנים שיוקדש לדיונים. יו"ר הקואליציה אופיר כץ, המגובה בייעוץ המשפטי לכנסת, הודיע לאוצר כי הוא עומד על קיום לשון החוק לכך שהדיונים בתקציב יימשכו 30 ימים כפי שנקבע.

הציבור מפסיד

בינתיים, לפתחה של הכנסת ניצב הציבור - המילואימניקים, נשות המילואים העצמאיות שאינן כלולות במסלול ההטבות, וגם ציבור רחב שנאנק תחת יוקר המחיה ואין מושיע.

שר הכלכלה ניר ברקת אמנם אומר שאינו מתרגש מאיומי החברות הגדולות על כך שיועלו מחירים, אך בינתיים נראה שגם הן אינן מתרגשות מאיומיו - ובצדק.

משרד הכלכלה (ארכיון). לא נקטו צעדים להתמודדות עם עליות המחירים שבפתח, צילום: אורן בן חקון

למעשה, במשרד הכלכלה לא נקטו אף צעד מיידי כדי להתמודד עם עליות המחירים שבפתח, זאת לעומת ניסיון משרד האוצר דווקא לדחות את גזירות התקציב לשנת 2025 כדי לא להעמיס על אזרחי ישראל בזמן מלחמה. למעט דיונים תכופים בוועדת הכלכלה בראשות דוד ביטן, בוועדת הכספים לא כינסו דיונים על הנושאים הבהולים שבפתח, ושר הכלכלה לא נקט למשל בצעד המיידי שבידיו: צווי פיקוח מחירים. והציבור? נשאר תלוי בין הכיסאות.

אחד מחברי הקואליציה כינה את הממשלה מאז 7 באוקטובר מעין ממשל פיאודלי - כל משרד לעצמו, אין ראייה מתכללת ואין מדיניות ממשלתית זולת הצהרות. טיפול בהורדת מחירים? אין. יוקר הדיור זכה רק אתמול למסיבת עיתונאים של שר השיכון גולדקנופף יחד עם שר האוצר, וגורמים בענף הנדל"ן זועקים כי שר השיכון "לא באירוע".

כל הכרזות השרים על הבאת עובדים זרים לענף הנדל"ן כתחליף לעובדים הפלשתינים עלו עד כה בתוהו. עד כמה המצב תלוש? מנכ"ל משרד השיכון, שביקש לנסוע ולטפל בהסכם הבאת העובדים מסרי לנקה, לא מצא טיסה שיוצאת לשם בשל המלחמה. תוכניות לקיצור ביורוקרטיות עוד לא התקדמו כדי להביא ארצה עשרות אלפי עובדים זרים שיכסו על השיתוק בענף הבנייה מאז 7 באוקטובר. בגלל היעדר מדיניות ממשלתית באשר לעתיד התעסוקה הפלשתינית לא התכנסה זה שבועות גם ועדת שרים חברתית־כלכלית שאמורה לדון בסוגיה. במסיבת עיתונאים שהתקיימה אמש הכריזו במשרד השיכון כי יגדילו את מכסות העובדים הזרים. ובינתיים? הכרזות והבטחות יש, ביצוע? לשרי הממשלה פתרונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר