שיחה קשה בניחוח דיפלומטי מנומס: ישראל מאוכזבת מעמדת רוסיה - אבל לא מספיק כדי לנתק יחסים

במשך 50 דקות שוחחו נתניהו עם מי שבעבר היחסים איתו הגדירו עוצמה והפכו לעול דיפלומטי הכרחי • אורך השיחה לא העיד על טיב היחסים אלא על עומק הכעס על המקום שתפסה רוסיה על ציר הרשע • הבקשה שהנשיא הרוסי ילחץ על הצלב האדום לבקר את החטופים מעידה על יחסים מתמשכים, גם אם מצוננים • השאלה כעת היא מה פוטין ינסה להפיק מהמצב כדי לצייר את עוצמתו

פוטין ונתניהו קרמלין (ארכיון). צילום: אי.פי.איי

אורך השיחה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין היום (ראשון) לא העידה על טיב היחסים בין השניים כפי שהיה בעבר, אלא על עומק הכעס בצד הישראלי על המקום שתפסה רוסיה של פוטין בציר הרשע של חמאס-איראן.

פוטין: אתם לא מזועזעים מהשמדת האוכלוסייה בעזה? // רויטרס

במשך 50 דקות שוחח נתניהו עם מי שבעבר היחסים איתו הגדירו עוצמה וכעת הפכו לעול דיפלומטי הכרחי. מדובר בשיחה שנייה בסך הכל מאז תחילת הלחימה, שתחילתה וסופה ביקורת על פוטין וצעדיו מאז הטבח בשבעה באוקטובר.

"ביקורת תקיפה על שת"פ מסוכן"

בסיכום השיחה כפי שיצאה לכתבים הושמטו הפרטים הקשים ואילו הנזיפות של ישראל ברוסיה הוסוו כ"מורת רוח". דבר המלמד כי למרות הכל, נתניהו נזהר מאוד שלא לקרוע את החבל עם רוסיה הן בשל הנוכחות שלה באזור ובגבולנו הצפוני בפרט והן בשל הדאגה ליהדות רוסיה.

חרף עמדתם של פוליטיקאים אחרים בימין, לפיה על ישראל היה להתייצב נחרצות נגד פוטין עוד קודם לטבח בשל המלחמה באוקראינה – נתניהו מחזיק במעט שנותר מהיחסים בין המדינות, גם כאשר התוקפנות הרוסית מופנית כבר נגדנו.

סגן שר החוץ הרוסי בוגדנוב ונציגי חמאס, אבו מרזוק ונעים, במוסקבה בחודש אוקטובר, צילום: רשתות חברתיות

כבר בפתח השיחה שם נתניהו במוקד את הכעס על התנהלות נציגי רוסיה באו"ם ובפורומים אחרים נגד ישראל ובפרט אל מול החיבוק שמעניקים נציגי פוטין למחבלי חמאס ולעומדים בראש הארגון הרצחני.

נתניהו שם באופן פומבי בשיחה ביניהם את הביקורת על שיתוף הפעולה בין רוסיה לאיראן שמובילה את המתקפות נגד ישראל והשמיע בהתאם להודעה "ביקורת תקיפה על שת"פ מסוכן".

הקשר לא נחתך גם הפעם

שיחת הנזיפה שמציגה את רוסיה בצד של ציר הרשע – מציירת אכזבה ישראלית אך לא כפי שהמליצו לא מעט בכירים ישראלים – ניתוק יחסים.

הרס נרחב ברצועת עזה, צילום: איי.אף.פי.

מה בכל זאת העדות לקשר שלא נחתך גם הפעם? ובכן, נתניהו צייד את פוטין בבקשה לאור יחסיו הכה-קרובים עם צמרת חמאס-איראן ודרש לאור העובדה שישנם חטופים בעלי אזרחות רוסית המוחזקים בידי חמאס – שפוטין ילחץ את הצלב האדום לבקר את החטופים כולם ולהעביר להם סיוע.

שיחה בת 50 דקות שמסתיימת בבקשה – מעידה על יחסים מתמשכים, גם אם מצוננים בין נתניהו לפוטין, שבהם ראש הממשלה הישראלי עוד מצפה מהנשיא הרוסי לפעול לטובת אזרחי ישראל.

ככה לא נראית פרידה, והשאלה כעת עברה לצד השני: מה פוטין ינסה להפיק כדי לצייר את עוצמתו היכן שנכשלו מדינות אחרות בהפעלת הצלב האדום מול החטופים שמוחזקים עוד בשבי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר