לאחר דיון עוין באו"ם: ארה"ב הטילה וטו על ההחלטה לדרוש מישראל הפסקת אש

כינוס דחוף במועצת הביטחון על רקע המצב ההומניטארי ברצועה; מזכ"ל הארגון גוטרש תקף: "אכזריות מתקפת חמאס לא מצדיקה את ההפרות שנעשות, ישראל מזיזה אנשים כמו כדורי פינטבול" • ארדן דחה את הדברים: "הדיכוי של תושבי עזה מקבל אור ירוק מהקהילה הבינלאומית" • הנציגים הסיניים: "רק הפסקת אש תמנע התפרצות קונפליקט אזורי"

מועצת הביטחון של האו"ם דנה במצב בעזה. צילום: אי.פי.אי

מועצת הביטחון של האו״ם התכנסה היום (שישי) לדיון דחוף על המלחמה בעזה ולהצבעה על הצעת החלטה הקוראת להפסקת אש הומניטארית באופן מיידי. לאורך הכינוס, מזכ"ל הארגון טען ש"האכזריות של חמאס לא מצדיקה את ההפרות ההומניטאריות של ישראל". גם נציגי רוסיה וסין יצאו נגד ישראל וקראו לעצירת הלחימה ברצועה. לבסוף, ארה"ב הטילה וטו ומנעה את ההחלטה.

בפתח הדיון, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שהוביל בעצמו לכינוס הדיון, מתח ביקורת חריפה על התנהלות ישראל ברצועה. למרות שגינה את מתקפת 7 באוקטובר, הוא טען שהיא לא פוטרת את ישראל  מ"ההפרות שהיא ביצעה של חוקים אנושיים בסיסיים". הוא טען כי ישראל מבקשת מתושבי עזה לזוז ממגוריהם כמו "כדורי פינטבול, ללא הדרוש כדי להבטיח את הישרדותם". הוא הדגיש כי "שום מקום בעזה לא בטוח" ומתח ביקורת על משבר המזון ברצועה.

לראשונה מאז 1989: מזכ"ל האו"ם הפעיל סעיף נדיר לכנס את מועצת הביטחון לדיון בנוגע למלחמה

לאחר דבריו, שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, אמר במהלך נאומו בדיון של מועצת הביטחון של האו"ם, בנוכחותו של המזכ"ל אנטוניו גוטרש: "אם המועצה רוצה הפסקת אש, עליה לדרוש זאת מחמאס, שהפר את שתי הפסקות האש האחרונות – ב-7 באוקטובר ושוב לפני מספר ימים. מדוע אינכם מפנים את הקריאה להפסקת האש כלפי יחיא סינוואר? מדוע אינכם פונים לאיסמעיל הנייה? למה התעוררתם רק עכשיו ולא כשחמאס הפר את ההפוגה האחרונה וגרם לה לקרוס?".

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, בדיון של מועצת הביטחון, צילום: Evan Schneide

נציגי הפלשתינים שנכחו בדיון תקפו חזק עוד יותר את ההתנהלות הישראלית ואמרו כי "לישראל אין מטרות במלחמה אלא טיהור אתני. צריך להיות בעד הפסקת אש. אם לא עושים זאת, אתם לא קוראים לסיים רצח עם". כמו כן, הנציגים טענו שמחבינת ישראל "כל עזה היא מטרה, שכן הם כולם טרוריסטים או מגנים אנושיים".

בנוסף, במהלך הדיון הנציג הרוסי דיבר בערבית ואמר כי במדינתו "דורשים כל מעשה שיפסיק הרג אזרחים. איננו מקבלים עקירה כפויה לדרום - נכבה חדשה עבור הפלשתינים. תומכים בכל המאמצים לפתור המצב דרך מועצת הביטחון ולהביא להקמת מדינה פלשתינית על גבולות 67'. רוסיה מתכננת להרחיב מאמציה להביא למטרה זו".

כמו כן, הנציגים הסינים הבהירו כי מבחינתו "המטרה הברורה והדחופה - הגנה על אזרחים, הימנעות מקטסטרופה הומניטרית והפסקת אש. רק הפסקת אש תציל חיים ותמנע קטסטרופה הומניטרית. יותר ממיליון איש ברחו מצפון לדרום רק כדי לגלות שאין מקום לברוח אליו, אין מקום מוגן. בצומת זו, רק הפסקת אש תמנע התפרצות קונפליקט אזורי שכבר מתרחב - הגדה, לבנון, סוריה. קונפליקט בעל השלכות אזוריות נרחבות מתדפק על הדלת. רק הפסקת אש תאפשר את התנאים להחייאת פתרון שתי המדינות, המהווה הדרך הבסיסית לאפיק של שתי מדינות ושלום במזרח התיכון. קונפליקט רק יעמיק השנאה בין שני הצדדים ויערער עוד יותר את המצב. רק הפסקת אש היא דרכה הראויה של המועצה. אסור לדחות זאת. כל היסוס יהיה לא אחראי. קוראים לתמיכה במועצה למען שלום והגנה על חיים.

מנגד, הנציגים האמריקניים יצאו להגנת ישראל וטענו ש"חמאס זה איום שאף ממשלה הייתה מאפשרת להמשיכו. בעוד וארה"ב תומכת בשלום - לא תומכים בקריאות להפסקת אש. הנ"ל רק יזרע זרעים למלחמה הבאה, היות וחמאס אינו מעוניין בפתרון שתי מדינות".

"חמאס ממשיך להוות איום על ישראל ולשלוט בעזה. אין זה איום שאף ממשלה הייתה מאפשרת להמשיכו. בעוד וארה"ב תומכת בשלום - לא תומכים בקריאות להפסקת אש. הנ"ל רק יזרע זרעים למלחמה הבאה, היות וחמאס אינו מעוניין בפתרון שתי מדינות", אמר הנציג. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר