מארק רגב, בנימין נתניהו. צילום: GettyImages, אורן בן חקון

בעקבות המלחמה: דובר ראש הממשלה לתקשורת הזרה לשעבר מונה מחדש

מארק רגב חוזר לתפקידו • תפקידי הדוברות במערך ההסברה שבמשרד ראש הממשלה היו מחוררים במשך שנים תחת שלטון נתניהו • לא מדובר במינוי היחיד: ימים ספורים לאחר המתקפה גויסו לאייש תפקידים במטה כמה "לשעברים" • אחד מהם הוא אופיר גנדלמן, שכיהן כדובר הראשון אי פעם של ראש הממשלה בשפה הערבית

פרסום ראשון: מארק רגב, מי שהיה דובר ראש הממשלה לתקשורת הזרה, מונה מחדש לתפקיד בעקבות פרוץ המלחמה. תפקידי הדוברות במערך ההסברה שבמשרד ראש הממשלה היו מחוררים במשך שנים תחת שלטון נתניהו, ובין היתר לא היה דובר לתקשורת הזרה. עבודתו של רגב זכורה היטב בתקופת מבצע עופרת יצוקה וכעת, כך נודע ל"ישראל היום", הוא נקרא חזרה לדגל על ידי ראש מערך ההסברה מושיק אביב.

איוש נוסף, אופיר גנדלמן (ארכיון), צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

לא מדובר במינוי היחיד. למעשה, ימים ספורים לאחר המתקפה גויסו לאייש תפקידים במטה כמה "לשעברים". כמו רגב, מונה מחדש לתפקידו אופיר גנדלמן, שכיהן כדובר הראשון אי פעם של ראש הממשלה בשפה הערבית. בינואר 23' פתח גנדלמן חברת ייעוץ, אולם כעת גויס מחדש לתפקידו. לצידם נבחרה העיתונאית טל היינריך, מי שהייתה שליחת ערוץ 14 לארה"ב ופועלת בהתנדבות מול התקשורת הזרה, וכן יועצו המדיני של נתניהו אופיר פלק ש"הושאל" למערך.

ראש מערך ההסברה הטרי מושיק אביב מונה לתפקידו רק בסוף חודש אוגוסט, אולם מאז פתיחת המלחמה פועל לאייש את מטה ההסברה במשרד ראש הממשלה בכמה שיותר בעלי תפקידים שייתנו מענה להתעניינות הגוברת בחו"ל - כמו גם לתעמולה השקרית נגד ישראל. יש לציין כי מטה ההסברה שתפקד תחתיו מאז 7 באוקטובר הוביל בין היתר להתפטרות השרה לשעבר גלית דיסטל מתפקידה. תחת אביב עובד כעת השר עמיחי שיקלי, שאחראי גם הוא על הדוברות וההסברה הישראלית בעולם.

חשיבות ההסברה הבינלאומית: ראש הממשלה לשעבר בנט מתעמת עם מגישת ה-BBC. מתוך שידורי ה-BBC

לצד המועסקים במשרה מלאה גם כ-30 מתנדבים במטה, שמוציא למשרדי הממשלה ולחברי הכנסת מאז פרוץ המלחמה פעמיים ביום מסרי הסברה. למרות שארגונים רבים פועלים בשטח בהתנדבות לטובת ההסברה הישראלית ישנו מעין מטה הסברתי מוסמך ששותפים בו משרד החוץ והתפוצות, בהובלת מערך ההסברה שבמשרד ראש הממשלה. אל מול אותם ארגונים מתנדבים פועל המטה, בין היתר בתיאום שיחות רקע עם ראש המל"ל או המזכיר הצבאי וכן בהפצת חומרים שישמשו להסברה בעולם.

לצד שורת המינויים, יש לציין כי מאז סיום תפקידו של גדי עזרא בינואר השנה כמנהל מטה ההסברה הלאומי, טרם מונה לו מחליף. מדובר באחת הפונקציות החשובות לתכלול ההסברה הלאומית בישראל, אשר דואגת לתיאום בין הגופים, מגבשת ומוציאה לפועל את האסטרטגיה ההסברתית, ומצריכה רקע מדיני-ביטחוני רלוונטי. הדבר יכול לספק הסבר לחוסר התיאום שעדיין נראה בשטח בין גופי ההסברה השונים מאז פרוץ הלחימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו