כשדנים על נורמליזציה, אסור להתעלם מכספי המחבלים: גם בסעודיה מזועזעים מקצבאות הטרור

ישראל יכולה לעשות שלום, אבל לא תוך רמיסת הערכים המוסריים שעליהם היא נשענת במסגרת המו"מ • לחיזוק התמיכה ברשות, תוך התעלמות מתמיכתה במחבלים, יהיו השלכות קשות אפילו מעבר לפגיעה בקורבנות

אבו מאזן וג'ו ביידן, צילום: רויטרס

על המגעים בין ישראל, ארה"ב וערב הסעודית: אצל רבים, הציפייה הנלהבת לשלום עם ערב הסעודית התפוגגה בעקבות הדרישות שישראל תתמוך ברשות הפלשתינית כחלק מההסכם. לאחר עשרות שנים של עקשנות פלשתינית, ההתמקדות ברשות כציר המרכזי לשלום אינה הגיונית, ואף סותרת את רוח הסכמי אברהם והצלחתם.

בלי ללחוץ ידיים: ביידן נפגש עם בן סלמאן בסעודיה // הטלוויזיה הסעודית

יש רק שלושה צדדים להסכם השלום: ישראל, ערב הסעודית וארה"ב. ובכל זאת, ממשל ביידן הפך את חיזוק הרשות הפלשתינית לאינטרס לאומי אמריקני מסיבותיו שלו. לממשל הצטרפו בכירים במערכת הביטחון הישראלית, שהפכו את קיומה של הרשות הפלשתינית לחלק בלתי נפרד ממדיניות הביטחון הישראלית.

בביקוריי הרבים ברחבי האזור הצגתי לרבים מהמנהיגים הבכירים ביותר במפרץ, ובמיוחד בערב הסעודית, את מנגנון ה"תשלומים עבור רצח" של הרשות הפלשתינית, שבמסגרתו הרשות משלמת משכורות למחבלים שרוצחים ישראלים. המנהיגים היו מזועזעים. אישיות סעודית בכירה אף הזילה בנוכחותי דמעות של כאב. חוקי הרשות קובעים, שחור על גבי לבן, את תגמולי הענק שמועברים למחבלים המבצעים מעשי טרור נוראיים נגד ישראלים חפים מפשע.

האיש שצריך לעמוד איתן כנגד הוא בנימין נתניהו. טוב יעשה אם יזכור את נאומו של אביו המנוח, פרופ' בנציון נתניהו, בכנס במכון יונתן ב־1984 לזכר אחיו יוני ז"ל: "... אנו רואים מנהיגים במערב וגם רבים בעיתונות, המתכופפים אל מול הטרוריסטים, דבר הנובע בחלקו מאמונה שלמעשי המחבלים יש הצדקה מסוימת, שאפשר אולי לדבר איתם בהיגיון, ולבסוף אולי אפשר לרצותם על ידי כמה ויתורים".

מה שהיה נכון אז, נכון גם היום.

ממשלת ישראל בעצם מפריטה ומעבירה את ניהול ביטחון אזרחי ישראל לרשות הפלשתינית, תוך שהיא מלווה לה כספים כדי לעקוף את חוק הקיזוז (אשר הייתי מיוזמיו). חוק הקיזוז עבר ברוב מוחץ בכנסת כדי להקפיא העברת כספים לרשות הפלשתינית בגובה התשלומים שהיא משלמת למחבלים. האירוניה והאבסורד הם שבסופו של דבר ישראל משלמת למי שמשלם לרוצחים, שמפגעים באזרחיה.

על רה"מ להקפיד על משנת אביו בנציון,

אני משוכנע שבנציון נתניהו היה מסכים שמדיניות בנו בעצם עושה את הדבר הבא: היא נותנת לגיטימציה לרשות הפלשתינית, וכתוצאה מכשירה את האלימות המכוונת נגד ישראלים.

במשך 12 שנים כיהנתי כחבר במועצת המנהלים הלאומית של איפא"ק, עד שדחפתי לחוקק בארה"ב את חוק טיילור פורס, חוק שאותו יזמתי עם הוריו של טיילור פורס (חייל אמריקני משוחרר שביקר בארץ ונרצח בפיגוע ביפו) ופועל נגד העברת תשלומים לגורמים המשתתפים במימון טרוריסטים.

כשהתברר לי עד כמה מעורבת הרשות הפלשתינית בנתינת חסות לטרור, הצגתי את הדברים לחברי מועצת המנהלים. בשנת 2015 רק חבר אחד בסנאט האמריקני ידע שהרשות הפלשתינית משלמת למחבלים. אותו סנאטור, לינדזי גרהאם, חשב שמדובר רק ב־5 מיליון דולר בשנה - רחוק מאוד מהסכום האמיתי, העומד על 350 מיליון דולר בשנה!

להבחין בין הרשות לבין הפלשתינים

איננו יכולים להתעלם מכך שהרשות הפלשתינית משלמת עבור פיגועים ורצח. לכן שלום עם ערב הסעודית אפשרי, אבל לא על ידי חיזוק הרשות. תמיכה בעם הפלשתיני חייבת להתבצע באמצעות קרן ייעודית שתעביר את הכספים ליעדם ולא לתמיכה בטרור, כפי שעושה הרשות.

רה"מ נתניהו מתראיין ל-CNN, יולי 2023,

נתניהו הבן חייב לאמץ את דוקטרינת אביו ולהבין שהרשות הפלשתינית והציבור הפלשתיני אינם אחד. כאשר נשאל על הסוגיה הפלשתינית בראיון ב־CNN, התייחס ראש הממשלה לרשות, ולא אל העם עצמו. כשראש ממשלת ישראל הופך את הרשות ללגיטימית, מחזק את אמינותה וכפועל יוצא מאפשר לה לטעון לטיהור אתני ולאפרטהייד - כיצד תוכל ישראל לבוא בטענות לשאר העולם הנוהג כך?

ישראל יכולה לעשות שלום, אבל לא תוך רמיסת הערכים המוסריים שעליהם היא נשענת.

לתמיכה ברשות הפלשתינית, תוך התעלמות מתמיכתה במחבלים רוצחי הילדים והנשים, יש השלכות קשות אפילו מעבר לפגיעה בקורבנות. נתניהו - זה הזמן לקרוא מחדש את דברי אביך המנוח. שנה חדשה היא תמיד הזדמנות לאסוף כוחות ועוצמה חדשים.

הכותב הוא איש עסקים יהודי־אמריקני, מיוזמי חוק "טיילור פורס" האמריקני ו"חוק הקיזוז הישראלי"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר