בן סלמאן על נורמליזציה עם ישראל: "זה יכול להיות ההסכם הכי גדול מאז המלחמה הקרה"

בצד הישראלי לא ידעו מראש על הדברים - והופתעו לטובה מהפומביות • העדכון הגיע תוך כדי פגישה של נתניהו, עם נשיא דרום קוריאה, יון סוק אול

בן סלמאן בראיון לרשת פוקס ניוז האמריקנית. צילום: רשתות ערביות

הראיון שהעניק יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לרשת "פוקס ניוז" תפס את ראש הממשלה נתניהו השוהה בניו יורק ואת פמלייתו לא מוכנים. עם זאת, ההכרזות המבטיחות והאופטימיות שסיפק בן סלמאן הפתיעו את נתניהו ואנשיו לטובה.

אף שההצהרות של ביידן, נתניהו ובן סלמן, אודות שלום בין ישראל וסעודיה נאמרו באותו יום, לפחות בצד הישראלי לא ידעו מראש על הדברים שאמר מב"ס ל"פוקס ניוז", ולא ידעו על מועד השידור שלהם.

במילים אחרות, ראש הממשלה ואנשיו הופתעו. העדכון הגיע אליהם תוך כדי פגישה של נתניהו, עם נשיא דרום קוריאה, יון סוק אול. בצד בישראלי, מטבע הדברים, נרשמה קורת רוח רבה והבנה מידית של המשמעות ההיסטורית.

בראיון המדובר אמר בן סלמאן על נורמליזציה עם ישראל: "זה יכול להיות ההסכם הכי גדול מאז המלחמה הקרה". עוד התייחס יורש העצר הסעודי לראש הממשלה נתניהו, עליו אמר: "אנחנו לא מתערבים במי מנהל את המדינה". הנסיך גם הביע את שאיפתו לסיים את המלחמה בתימן, וגילה כי סין יזמה את מהלך תיווך השיחות בין איראן לסעודיה.

להקל על חיי הפלשתינים

במהלך הראיון הבהיר בן סלמאן כי מדובר ביוזמה אמריקנית, ושמבחינת ריאד הסוגיה הפלשתינית חשובה מאוד ויש לפתור אותה. הנסיך הביע תקווה שהסכם כזה יקל על חייהם של הפלשתינים, ויחזיר את ישראל להיות שחקנית במזרח התיכון.

מלבד נורמליזציה אפשרית עם ישראל, בן סלמאן התייחס לסוגיות אחרות שעל הפרק. על רקע סבב הדיאלוג האחרון מול המשלחת החות'ית בתחילת השבוע, אמר בן סלמאן בעניין המלחמה בתימן: "אנחנו לא רוצים בעיות בתימן והגיע הזמן לשאוף לסיים את הסכסוך. אנחנו מצפים לפתרון מדיני בר קיימא בתימן, וסעודיה היא התומכת הכי גדולה שלה בעבר, היום ובעתיד". דברים אלה נאמרים לאחר פגישה של שר ההגנה ח'אלד בן סלמאן עם המשלחת החות'ית, ומסרים אופטימיים משני הצדדים.

חאשוקג'י? הסוגיה נסגרה

בנוגע ליחסים עם סין אמר בן סלמאן כי היא זו שיזמה את התיווך בין סעודיה לאיראן שהסתיים בהסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים. בהקשר זה אמר כי הוא נמצא בקשר מתמיד עם נשיא סין שי ג'ינפינג ושאף אחד לא רוצה לראות את המדינה במצב של חולשה. "אם סין תתמוטט - כל המדינות בעולם יהיו נתונות לסכנת קריסה - כולל ארה"ב".

מלבד זאת, בן סלמאן נאלץ להשיב על שאלה בעניין רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול בשנת 2018. "נקטנו בכל הצעדים המשפטיים של כל מדינה", אמר בן סלמאן וציין כי מבצעי הרצח נשפטו ונשלחו לכלא, "עשינו זאת בסעודיה והסוגייה נסגרה. אנחנו מנסים לתקן את המערך הביטחוני כדי שטעויות כאלה לא יקרו שוב. אנחנו יכולים לראות שבחמש השנים האחרונות שלא קרה דבר כזה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר