המרכז למדיניות הגירה מתריע: יש לעצור את ההקלות בכניסה לארץ של אזרחי רוסיה ואוקראינה

המלחמה בין רוסיה ואוקראינה הובילה להקלות משמעותיות בעלייה לישראל לאזרחי בריה"מ לשעבר - אלא שכל זה עומד להסתיים • עו"ד יונה שרקי: "חשש מניצול לרעה של מדיניות החירום"

מטוס עולים חדשים שנחת בישראל (למצולמים אין קשר לכתבה). צילום: קוקו

ביום חמישי הקרוב יפוג נוהל ההקלות שניתן לאזרחי אוקראינה, רוסיה ובלארוס שנקבעו על רקע המלחמה בין רוסיה ואוקראינה ונכנס לתוקף באמצע חודש יולי.

ניצלו מהתופת: מאות עולים מאוקראינה הגיעו לישראל (ארכיון) | משה בן שמחון

לפי הנוהל - אזרחי ברית המועצות לשעבר המבקשים לעלות לישראל במסגרת חוק השבות יזכו לפטור גורף מהצגת מסמכים מקוריים, פטור מהצגת תעודות יושר ואף פטור מהצגת מסמכים המוכיחים מעמד אישי (אפוסטיל).

נוהל שמשמש להסתננות בלתי חוקית

מטרת הנוהל הייתה להקל בהגעה יהודית למדינה, אולם במרכז למדיניות הגירה ישראלית טוענים כי הוא משמש מסתננים להגיע לישראל בדרך לא חוקית – ולהישאר כאן.

במכתב ששלח עוה"ד ד"ר יונה שרקי מהמחלקה המשפטית במרכז למדיניות הגירה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו, והגיע לידי "ישראל היום", דורשים במרכז שלא להאריך את הפטור מהצגת תעודת יושר לאוקראינים ורוסים הנכנסים לישראל.

עולים מאוקראינה, צילום: יוסי זליגר

במכתב צוין כי לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, דווקא המדינות האלו, לצד גיאורגיה, הן הספקיות העיקריות לשוהים הבלתי חוקיים הנכנסים לישראל.

בנוסף, מזהירים במרכז כי ההנחיות שנועדו להקל בשעת חירום ינוצלו לטובת מרמה.

במכתב נאמר: "מהליכים רבים לשלילת אזרחות המבוצעים על ידי רשות האוכלוסין עולה כי אזרחי מדינות אלו אכן נצלו פרצות במערכת לרעה במספר לא מבוטל של מקרים. בהתאם לכך, החשש כי יבקשו לנצל את מצב החירום כדי לקבל מעמד בישראל במרמה, ממשי ביותר".

עולים מאוקראינה. 13 אלף ממתינים לעלייה כיום ברוסיה, צילום: יוסי זליגר

עוד מתריע עו"ד שרקי כי למרות שמדינת ישראל נוהגת להימנע מהענקת אזרחות לעבריינים גם אם הם זכאי חוק השבות, המשך הנוהל, הכולל העלמת עין מהיעדר תעודת יושר, מעלה "חשש ממשי שרבים ינצלו זאת כעת".

על אף מצב החירום - יש צורך בהקפדה

במרכז למדיניות הגירה טוענים כי על אף מצב החירום יש להקפיד על כך שרק זכאי חוק השבות המבקשים לעלות לישראל יוכלו לעשות זאת.

"ההחלטה לאפשר הקלות בהמצאת מסמכים מאומתים ורשמיים, למבקשים לעלות לישראל, הינו חלק ממדיניות הומניטארית כללית בה דוגלת מדינת ישראל מיום היוסדה. עם זאת, לאור הנתונים הנ"ל, לא ייתכן שתינתן אזרחות למי שלא המציא לכל הפחות את המסמכים הרשמיים והמאומתים כנדרש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר