ראש הממשלה נתניהו ייצא לביקור מדיני בסין

ראש הממשלה עדכן בכך חברי קונגרס אמריקניים • עד כה לא קיבל רה"מ את ההזמנה לה הוא מצפה מהבית הלבן

נתניהו בפגישה עם נשיא סין (ארכיון). צילום: חיים צח/לע"מ

ביקור מדיני: ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) עם חברי קונגרס אמריקנים ועידכן אותם על כך שהוא הוזמן לביקור בסין. הביקור המיועד יהיה ביקורו הרביעי של ראש הממשלה נתניהו בסין, והממשל האמריקני עודכן על כך לפני חודש.

ראש הממשלה נתניהו הבהיר לחברי הקונגרס ששיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני בין ארה״ב וישראל נמצא בשיא של כל הזמנים, והדגיש שארה״ב תמיד תהיה בעלת הברית החיונית של ישראל, שאין לה תחליף.

הנשיא ביידן אומר שלא יזמין את נתניהו בזמן הקרוב // קרדיט: רויטרס

בלשכת נתניהו מסרבים לציין באיזה תאריך יתקיים הביקור בסין, אלא רק אומרים שיהיה כזה. ההערכה היא שנתניהו ייצא לוועידה הטכנולוגית המשותפת לישראל וסין, אשר מתקיימת מדי שנה בתחילת החורף. ועידה וירטואלית כזו אכן נערכה בסתיו האחרון, בהשתתפות ראש הממשלה דאז, יאיר לפיד. לכן, נראה כי המפגש הבא יתקיים כ־12 חודשים לאחר מכן.

הביקור בסין מגיע על רקע כך שההזמנה לך מייחל נתניהו לביקור בבית הלבן מתבוששת מלבוא. בחודש מרץ האחרון התבטא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעניין ואמר: "כמו הרבה מתומכי ישראל, אני מודאג מאוד [מהרפורמה המשפטית]. אני מודאג שהם לא עושים את זה כמו שצריך, אי אפשר להמשיך כך באותה הדרך", ביידן אמר. "אני הבהרתי את זה." הוא הוסיף כי אין בכוונתו לארח את נתניהו "בטווח הזמן הקרוב".

נתניהו וביידן בימים טובים יותר, צילום: רענן כהן

ביידן אמר את הדברים לאחר שנשאל על-ידי העיתונאים שליוו אותו בדבר האפשרות שיזמין את נתניהו, רגע לפני שעלה על מטוסו הנשיאותי עם סימן הקריאה "אייר פורס 1". לאחר מכן הוסיף כי הוא מקווה שנתניהו "ייסוג מהרפורמה".

קאריס וויטי, מייסדת ומנכ״לית SIGNAL, מכון מחקר העוסק ביחסי ישראל-סין, מתייחסת להזמנת נתניהו לבייג׳ינג ואומרת: ״מעורבות סין בסכסוך הישראלי-פלשתיני לא משרתת את האינטרס הישראלי".

לדברי וויטי, "ישנם שני גורמים מרכזיים לזה. הראשון, המטרה של סין לטפל בסכסוך עם יוזמת הביטחון הגלובלית החדשה שלה (GSI) המשמשת כעמוד התווך של המאמצים הדיפלומטיים שלה
באזור. יוזמת הביטחון הגלובלית כוללת את הרעיון של 'ביטחון בלתי ניתן לחלוקה', לפיה אף מדינה לא יכולה לקדם את ביטחונה שלה אם פעולה זו פוגעת בביטחון של מדינה אחרת. יישום זה על הסכסוך הישראלי-פלשתיני סותר הסכמים בין ארה"ב, ישראל והרש״פ שמעמידים את הבטחון של ישראל מעל אינטרסים אחרים.
"האתגר השני של ישראל, הוא הכוונה המוצהרת של סין להעביר את הסכסוך לאו"ם ולקהילה הבינלאומית כדי שיטופל שם. סין דוחפת את האג'נדה הזו למרות שהיא מודעת היטב לכך שהאו"ם מוטה נגד ישראל ושבייג'ין עצמה הצביעה ב־100% מהפעמים נגד ישראל בכל הפורומים הבינלאומיים עד היום"

"עד לאחרונה, האליטה המדינית של סין אמרה שהם לא הבינו את המזרח התיכון, קראו לו ״ביצה שמכלה מעצמות גדולות״ ושסין לא תיקלע למלכודת הזו. אף על פי כן, בשנת 2016, סין הפכה למשקיעה הגדולה ביותר באזור זה והיא נשארה כזו. תרומתה לתיווך בין איראן וסעודיה העניקה לה רוח גבית.

"לסין יש כעת כמה אינטרסים במזרח התיכון והיא רוצה להשתמש באזור כדי לתרום לעיצוב מחדש של הסדר העולמי, כמו למשל על ידי שילוב של חבילת היוזמות שלה שמכוונות למשימה זו: ה-GSI, יוזמת הבטחון הגלובלית, יוזמת הפיתוח העולמית (GDI), ויוזמת הציוויליזציה הגלובלית (GCI) - שכל אחת מהן מאתגרת היבטים שונים של הסדר העולמי הנוכחי. בכך, סין מבקשת לערער את תדמיתה של ארה"ב כמעצמת-על ובמקביל מדגישה את הכישלונות האמריקאיים בעיראק, תימן, אפגניסטן וסוריה ומוכיחה שיש לה גישה טובה יותר לדיפלומטיה, ביטחון ופיתוח.

"מי שמנסים לתאר כאן מלחמה קרה שבה ישראל נדרשת לבחור או-או, לא מבין את המציאות העולמית המורכבת, שבה שתי המעצמות הללו משולבות בכל דבר ועניין. ישראל צריכה לנהוג בחוכמה ולהגן על האינטרסים שלה, קרי, לתכנן ביקור רשמי בסין כאשר יהיה לה מה להרוויח מכך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר