הערכה: אם נתניהו וגלנט יציעו - הקבינט יאשר תוכנית לתקיפה באיראן

אף שאין כעת איום דחוף, המתיחות הגוברת וההתקדמות האיראנית לגרעין מחייבות בחינת אפשרות של תקיפה • ההערכה היא שאם תגיע הצעה מצד נתניהו וגלנט, היא תזכה לרוב רחב בקבינט הנוכחי

ישיבת קבינט מדיני-ביטחוני. צילום: חיים צח /לע"מ

אם רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט יביאו הצעה לפעול באיראן, היא תזכה לרוב רחב בקבינט המדיני־ביטחוני - בניגוד למצב ששרר לפני עשור, שבו נתניהו ושר הביטחון דאז ברק לא השיגו רוב בקבינט להצעת פעולה באיראן.

נתניהו מגיב לדו"ח סבא"א: "ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה לעשות כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני" // צילום: דוברות הליכוד

בשבועות האחרונים גברה מאוד המתיחות בין ישראל לאיראן, על רקע חשיפת טילים מתקדמים מתוצרת איראן והמשך ההתקדמות שלה בתוכנית הגרעין. בכירים ישראלים השמיעו איומים מפורשים, והבהירו כי ישראל לא תהסס לפעול אם הנסיבות יצדיקו זאת.

אם יביאו הצעה לפעול באיראן, יזכו לרוב. נתניהו וגלנט (ארכיון), צילום: חיים צח לע"מ

אמצעים שלא היו בעבר

מהערכת עמדות שרי הקבינט המדיני־ביטחוני עולה כי רובם יצביעו בעד פעולה באיראן אם נתניהו וגלנט יציגו בפניהם עמדה המחייבת פעולה כזו. יתרה מכך, בהתחשב ברוח הניצית של הממשלה, ייתכן שהקבינט בהרכבו הנוכחי אף יגלה גישה אקטיביסטית יותר מאשר הרכבים קודמים.

בישראל משוכנעים עוד כי אף שבעשור האחרון חלה התקדמות נרחבת מאוד בתוכנית הגרעין האיראנית, גם יכולות הפעולה של צה"ל וזרועות המודיעין השתפרו באופן דרמטי, וכיום יש לישראל אמצעים שלא היו לה בעבר.

כזכור, לאורך השבוע צה"ל והצמרת המדינית קיימו תרגיל נרחב, שכלל בין היתר תרחיש של פעולה באיראן כחלק ממערכה רב־זירתית. בישיבת הקבינט בתחילת השבוע, שתרגלה את התרחיש, אמר ראש הממשלה נתניהו: "המציאות באזור שלנו משתנה במהירות. אנחנו לא שוקטים על שמרינו. אנחנו מתאימים את דוקטרינת המלחמה שלנו ואת אפשרויות הפעולה שלנו בהתאם לשינויים הללו ובהתאם למטרות שלנו, שהן אינן משתנות.

"אנחנו מחויבים לפעול נגד הגרעין האיראני. אנחנו בטוחים וסמוכים שאנחנו יכולים לטפל בכל איום בכוחות עצמנו, וגם באמצעים אחרים".

הבהיר כי יגבה פעולה של הממשלה באיראן. בני גנץ (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"איראן על סף דלתנו"

בתגובה לחשיפת הטיל ההיפר־סוני של איראן אמר שלשום שר הביטחון גלנט: "לכל דבר כזה יש לנו מענה טוב יותר - באוויר, בים וביבשה - במאמצי ההגנה וההתקפה. אנחנו נדע כיצד להגן על אזרחי ישראל, וכיצד להכות את אויבינו מכה ניצחת אם חלילה יפתחו במלחמה נגדנו".

גם שר הביטחון לשעבר, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, הבהיר כי יגבה פעולה של הממשלה באיראן. "בימים אלו אנו עדים להתפתחות איום ממשי של איראן גרעינית על סף דלתנו. אנחנו נמצאים ברגעים מכריעים. דווקא כמנהיג מהאופוזיציה, אני רוצה להעביר מסר ברור: מדינת ישראל תעשה כל מה שיידרש כדי למנוע איום על קיומה.

"למרות המחלוקות בינינו, אם יגיע הזמן שבו נצטרך לפעול - הממשלה הנוכחית תקבל גיבוי מלא מהאופוזיציה לכל פעולה נחושה, ראויה ואחראית, במטרה למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר