תקרית במעבר הגבול עם ירדן: כניסתם של בכירים ישראלים סורבה בשל לבוש דתי

משלחת של בכירים ברשויות המקומיות יצא לסיור לימודי במדינה • כשביקשו לחצות את הגבול סורבה כניסתם מסיבה שערורייתית: חלק מחברי המשלחת חבשו כיפה ועטו ציצית • חלק מחברי המשלחת הסכימו להסיר אותם וכניסתם אושרה, ומי שסירב - חזר על עקבותיו לישראל • לטענת הבכירים, כיפתו של אחד מחברי המשלחת הושלכה לפח על ידי ירדני • בהסכם השלום עם ירדן קיים האוסר על כניסה עם סממנים דתיים לממלכה מסיבות בטחוניות

מעבר הגבול בעקבה

שלטונות ירדן סירבו אתמול (שלישי) את כניסתם למדינה של ישראלים, מנכ"לים ברשויות המקומיות, בגלל שחבשו כיפה ועטו ציצית. המנכ"לים נאלצו להסיר את פריטי הלבוש הדתי על מנת לחצות את מעבר הגבול לירדן. בהסכם השלום עם ירדן קיים סעיף שמאפשר לירדנים לאסור כניסה של ישראלים עם סממנים דתיים וזאת מסיבות בטחוניות.

משלחת של כמאה מנכ"ליות ומנכ"לים ברשויות המקומיות הגיעה אתמול בבוקר למעבר הגבול ע"ש רבין באילת בדרכה לסיור לימודי בירדן. בעלי התפקיד הירדנים במעבר הגבול ביקשו מהחברים במשלחת להרים את חולצותיהם, וסירבו לאשר את כניסתו של מי שעטה ציצית או חבש כיפה.

לטענת אחד מחברי המשלחת הבודק הירדני לקח ממנו את הכיפה והשליך אותה לפח.

מעבר הגבול באילת (ארכיון), צילום: יהודה בן יתח

ערב קודם לכן עברו המשתתפים תדרוך ביטחוני ושבו נאמר להם שהירדנים מאפשרים להיכנס עם כיפות ועם כיסוי ראש לנשים, וכן עם ציצית כל עוד היא מוסתרת במכנסיים. חברי המשלחת אמרו כי הם דאגו מראש להצניע את הסממנים הדתיים עליהם, ונדהמו מהתעקשות הירדנית בנושא. 

הירדנים אפשרו את כניסתו של חברי משלחת שהסכימו להסיר את פריטי הלבוש הדתיים. מנכ״לי עיריית מודיעין עילית ומנכ"ל מועצה בנימין חזרו על עקבותיהם ושבו לאילת לאחר שסירבו להוריד לכך.

מי שהסכים לתנאיהם של הירדנים, ניגש לסוף התור, שם הסיר את הסממנים הדתיים כאשר אחד המנכ"לים אסף בשקית את פריטי הלבוש, ציצית וכיפה, וחזר על עקבותיו לאילת.

אחד המשתתפים בסיור אמר ל"ישראל היום": "רצינו לשים בתיק את הציצית והכיפה אבל הם לא הסכימו, קיבלנו הנחיה לאסוף הכל ולהחזיר לאילת. זו בושה, אם אנחנו היינו עושים דבר כזה בכניסה לישראל או להר הבית ואומרים שאין בעיה, רק תכנסו ללא סממן דתי, כל העולם היה מגנה אותנו".

משתתף אחר במשלחת סיפר על השתלשלות הדברים במעבר הגבול: "כשעברנו באולם מכונות השיקוף נדרשנו להוריד כובעים. ואז הבודק ראה את הכיפות על הראשים שלנו, היו שם אנשים דתיים וחרדיים. ברגע שהבודק הבין שמדובר באנשים דתיים הוא דרש מאיתנו להרים את החולצה. כל מי שהיתו לו ציציות הוא דרש להוריד מיד". המשתתף הוסיף כי במקום "היו שם ראשי מועצות ערביות שהסבירו לו בערבית את החשיבות, אבל הוא סירב להקשיב, גם שהסבירו לו שמדובר במנכ"לים ובסיור לימודי רשמי".

המשתתף הוסיף כי הירדנים התמידו בסירובם ואסרו על הכנסת כל סממן דתי: "הסכמנו להוריד כיפה וציצית ולשים בשקית בתיק, אבל השוטר לא היה מוכן לשמוע. הוא דרש להכניס את כל הכיפות והציציות לשקית אחת ולהחזיר את הכל לישראל. השוטר עבר אחד אחד לוודא שלא הכנסנו שום סממן דתי לירדן".

השתתפה בהכנת הידיעה: שירית אביטן כהן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר