לראשונה זה 29 שנה: שר ישראלי הגיע לטורקמניסטן

שר החוץ אלי כהן הגיע לביקור בשכנתה של איראן - ומחר תיפתח באשחבד שגרירות קבע • פתיחתה של שגרירות ישראל באופן רשמי נועדה להעביר מסר לאיראן, ששוכנת רק כ־15 קילומטרים מהמבנה החדש • השאיפה: הרחבת הסחר וחיזוק הקשרים בין המדינות

שר החוץ אלי כהן נוחת בטורקמניסטן, צילום: אריאל כהנא

שר החוץ אלי כהן נחת הלילה (רביעי) באשחבד, בירת טורקמניסטן, שם הוא צפוי להיפגש עם הנשיא סרדאר ברדימוחמדוב ועם עמיתו, שר החוץ ראשיד מרדוב. השר כהן ידון עמם בנושאי ביטחון אזורי והאפשרויות לחיזוק הקשר בין שתי המדינות בתחומי האנרגיה, כלכלה, חקלאות וחדשנות. בנוסף, יחנוך השר כהן את מבנה הקבע של הנציגות וייפגש עם נציגי הקהילה היהודית במדינה.

הכי קרוב שיש לאיראן: עיתונאי "ישראל היום" אריאל כהנא מדווח מטורקמניסטן // צילום: אריאל כהנא

כהן יחנוך מחר באשחבד את בניין הקבע של שגרירות ישראל, כפי שנחשף "בישראל היום". מבנה זמני של השגרירות פועל זה כעשור במדינה האסיאתית, אך משמעות הצעד הנוכחי סמלית בעיקרה ונועדה להעביר לאיראן, השוכנת רק 15 קילומטרים מהשגרירות, את המסר שישראל מרחיבה את נוכחותה במרחב הסמוך לה.

מדובר בביקור נדיר במדינה שבמרכז אסיה, ובפעם הראשונה מזה 29 שנה, ששר חוץ מישראל מגיע לטורקמניסטן, שהיא אחת המדינות המסוגרות בעולם. מחר הוא ייפגש עם נשיא טורקמניסטן, סרדר ברדימוחמדוב, עם שר החוץ ראשיד מרדוב ועם שר החקלאות, אלאנור אלטייב.

כהן בשדה התעופה בטורקמניסטן,

בפמליית כהן מקווים כי ההגעה לאשחבד תביא לחיזוק הקשרים בין המדינות ולהרחבת הסחר, העומד על היקף של 8 מיליון דולר לשנה בלבד. "זהו ביקור בלוע הארי, במדינה שנמצאת בין רוסיה לאיראן, על כל המשתמע מכך", אמר גורם בפמליה של כהן. לקראת הביקור ננקטו סידורי אבטחה על מנת לוודא שלא תתחולל פרובוקציה איראנית או אחרת. לדברי גורמים בפמליה, היו קשיים רבים בדרך לארגון הביקור הנדיר.

נוכחות במרכז אסיה

לפני ביקורו בטורקמניסטן ערך כהן ביקור באזרבייג'ן, ובה קיים סדרת מפגשים. בשיחה עם הנשיא, אילהם אילהייב, סוכם כי באקו בירת אזרבייג'ן תהפוך למרכז פעילות במרחב של מרכז אסיה עבור ישראל. בין היתר, ישראל תוזמן לקחת חלק במפגשים של פורום ספק"א שבו חברות אזרבייג'ן, טורקמניסטן, קזחסטן, טג'יקיסטן וקירגיסטן.

בפגישות באזרבייג'ן סוכם כי היא וישראל יקיימו שיתופי פעולה חדשים גם בתחום החלל. כמו כן, האזרים מעוניינים לרכוש ידע ישראלי בנוגע לסייבר ולאנרגיה סולרית. יוזמה נוספת שנבחנה בפגישות היא התחברות בין מצבורי הגז של ישראל לבין צינור הגז של אזרבייג'ן, וממנה לאירופה.

לכהן נלווית משלחת כלכלית רחבה הכוללת כ־30 חברות מתחומי ביטחון מולדת (HLS), ביטחון סייבר, מים וחקלאות, והיא תקיים יותר מ־100 פגישות עם גורמי ממשל אזריים וחברות מקומיות.

שר החוץ אלי כהן: "אני מגיע לביקור היסטורי באשחבד בירת טורקמניסטן. היחסים עם טורקמניסטן הם חשובים ואסטרטגיים, כחלק מהפעילות המדינית והביטחונית לחיזוק היחסים עם מרכז אסיה. נמשיך לקדם את שיתופי הפעולה הכלכליים בין המדינות, בין היתר בתחומי הבריאות והגנת הסייבר. חנוכת השגרירות הישראלית באשחבד היא סימן נוסף להידוק הקשר בין ישראל ולטורקמניסטן ולציון 30 שנה לכינון היחסים בין המדינות".

דגל ישראל על המכונית המשוריינת של השר כהן. בניגוד לנהוג בשאר העולם, רכב השרד לבן ולא שחור, צילום: אריאל כהנא

יצוין כי נמל התעופה של העיר מפואר אך שומם ונראו בו שני מטוסי נוסעים בלבד. כמעט כל המכוניות בעיר לבנות ולאורך הכבישים המרכזיים שי מבנים גרנדיוזיים. פמליית שר החוץ הוזהרה עם נחיתתה מפני האזנות בחדרים בבית המלון. כמו כן, חברי הפמליה שרצו לשמור על קשר עם העולם החיצון נאלצו להחליף את כרטיסי הסים, שכן לחברת התקשורת המקומית אין הסכמי שת״פ עם חברות ישראליות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר