כעס באופוזיציה על תוכנית הרחצה בהפרדה של סילמן: "עוד צעד בדרך למדינת הלכה"

הרוחות סוערות לאחר חשיפת "ישראל היום" על תכנית הפיילוט לרחצה נפרדת במעיינות רשות הטבע והגנים שהציעה השרה להגנת הסביבה • יושבת ראש מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי: "סילמן יורקת למעיין שהיא שותה ממנו" • ח"כ יוליה מלינובסקי: "השרה 'שהייתה בסדר עד הסוף' השתלבה יפה בממשלה הקיצונית והמשיחית ומיישרת קו עם גפני" • ויש גם מי שתומך - סגן השר אורי מקלב: "זו דרישה צודקת ומינימאלית, זה דבר חשוב מאוד. ולא על חשבון אף אחד"

סילמן. רחצה נפרדת במעיינות רשות הטבע והגנים, צילום: אורן בן חקון

תכנית הפיילוט לרחצה נפרדת לנשים וגברים באתרי רשות הטבע והגנים, שנחשפה ב"ישראל היום" - אותה מקדמת השרה עידית סילמן, זוכה לתגובות רבות הן מצד האופוזיציה המבקרת אותה והן מצד תומכיה במגזר החרדי-דתי.

יושבת ראש מפלגת העבודה, חברת הכנסת מרב מיכאלי, אמרה על הפיילוט: "מי שמגן על הציבור מאפליה מגדרית הוא בג"ץ. מול ממשלה שפוגעת בנשים, העליון הוא ששומר על הזכויות שלנו. הלילה התבררה שוב כוונת הממשלה לתפור לעצמם רוב בלעדי בוועדה למינוי שופטים כדי לרסק את אותו בג"ץ ולהנציח את אותה הפרדה מדירה שתפגע קודם כל בנו, נשים. סילמן יורקת למעיין שהיא שותה ממנו".  

"הפיילוט של השרה עידית סילמן צריך להדאיג את כולנו", אמרה הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים. "אף חוק עוד לא עבר, וכבר אפשר לראות את הצעדים להפרדה מתממשים לנגד עינינו. הזכויות שלנו כנשים בסכנה. הפרדה מגדרית מטרתה אחת: להעלים את הנשים מהמרחב הציבורי".

לדברי דניאלי ילין, "הפרדה ברשות שמורות הטבע והגנים משמעותה בנים שלא יכולים לטייל עם אמותיהם ובנות שלא יכולות לבלות עם אביהן. זו לא יהדות, זו הדרך של הגברים להחזיר אותנו אחורה. זה מתחיל, לכאורה, 'רק' בפיילוט, ונגמר בהפרדה מוחלטת. דווקא בימים כאלה, אסור לתת לאירועים מהסוג הזה לעבור מתחת לרדאר. אנחנו לא ניתן להעלים אותנו מהמרחב הציבורי. אנחנו לא חוזרות אחורה".

רק ב-2 מעיינות ורק בשעות מוגבלות

במסגרת הפיילוט, תתאפשר רחצה נפרדת רק בשני מעיינות: בדרום - עין צוקים הסמוך לים המלח; ובצפון - בגן השלושה (הסחנה) הסמוך לבית שאן.

חג הקורבן בגן השלושה. מוסלמים חוגגים בגנים לאומיים, צילום: יוסי זליגר

על פי מתווה הפיילוט שפרטיו הגיעו לידי "ישראל היום", ההפרדה המגדרית תתאפשר רק לאחר שעות הרחצה בשני המעיינות, כדי לא לפגוע בזמני הרחצה של החברה הכללית. רוב אתרי רשות הטבע והגנים נסגרים כיום בשעה 17:00, וסילמן מתכננת להפעיל את הרחצה הנפרדת רק לאחר מכן, מהשעה 18:00 עד 21:00 או עד 22:00.

ד״ר יופי תירוש, סגנית דקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב דיברה על הפן המשפטי בהחלטה של סילמן. לפיה, "מבחינה משפטית השרה פועלת בלי סמכות. היועמ״ש קבע ששינוי כזה מצריך חוק של הכנסת. מבחינה מהותית, מצער שהשרה סילמן פוגעת בנשים חרדיות ומשחקת לידי ההנהגה הקיצונית. הציבור החרדי לא מעוניין בהפרדה במעיינות. הפוליטיקאים שלו מקדמים אותה כדרך להעמיק את ההקצנה והבידוד של חרדים ולחזק את השליטה בבוחריהם. חרדים יודעים שברגע שיהיו שעות בהפרדה יווצר לחץ קהילתי לא ללכת למעיינות כשאין בהם הפרדה כפי שהם עושים עם משפחתם עשרות שנים".

תמר זנדנברג, השרה לאיכות הסביבה לשעבר, מסרה בציוץ בטווטיר: " שאול גולדשטיין הגיע עם הרעיון של הפרדה מגדרית, המשנה ליועמ"ש אז, דינה זילבר קבעה כי החוק לא מאפשר להפלות ולהפריד אז הא רצה לשנות את החוק כדי שיהיה אפשר, לא במשמרת שלי, הבהרתי"

מנכ"ל 'ישראל חופשית' אורי קידר אמר: "אני נשוי לאישה, הורים לילדה ושני ילדים. בהמשך לפרסום שלפיו השרה סילמן חושבת שתהיה הפרדה מגדרית השמורות טבע, אני אגיע עם כל המשפחה לכל שמורת טבע שבה זה יקרה, ונקרא למשפחות רבות להצטרף אלינו. מי שחושב שמשפחות יתחילו לבדוק אם היום מותר או לא לאבא ובת לטייל יחד חי בסרט".

"מדינת הלכה"

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מסיעת ישראל ביתנו אמרה על סילמן כי "השרה 'שהייתה בסדר עד הסוף' השתלבה יפה בממשלה הקיצונית והמשיחית ומיישרת קו עם גפני. הפרדה מגדרית בגנים הלאומיים היא המשך של ההפרדה בין נשים וגברים באוטובוסים ובמקומות אחרים והיא עוד צעד בדרך למדינת הלכה".

חברת הכנסת נעמה לזימי אמרה על סילמן: "זו מכרה את המשרד שלה בלי להוציא מילה. נתנה שתכנס רפורמה שמבטלת את נציגי המשרד להגנת הסביבה בוועדות התכנון ומפקירה את האינטרס הציבורי שלנו לדורי דורות. ובזמן שהשרה הנעלמת שלא פוצה פיה על הפקר הסביבה והטבע לא ממלאת תפקידה, היא עוסקת בהדרה מגדרית".

ראובן לדיאנסקי, סגן ראש עיריית ת"א והממונה על תיק איכות הסביבה וקיימות. מסר: "הממשלה הקיצונית מובילה את ישראל בצעדי ענק להפוך למדינת הלכה חשוכה ופרימיטיבית. הכל נעשה באופן מאוד מתוכנן והנה יש חוק לאיסור הכנסת חמץ בפסח לבתי חולים, מתקיימים יותר ויותר אירועים בהפרדה, מסרבים לאפשר לנערה לשיר ומבזים אותה ועוד ועוד. זה מתחיל "רק" בפיילוט, "רק" בשעות אחר הצהריים וזה ייגמר בהפרדה מוחלטת".

ויש גם מי שתומך

מנגד, היו גם מי שתמכו בהחלטתה של סילמן. אורי מקלב, סגן השר לפיתוח חרדי במשרד רה"מ והתחבורה, אמר לרדיו קול ברמה: "זו דרישה צודקת ומינימלית, זה דבר חשוב מאוד. ולא על חשבון אף אחד יש ציבור גדול מאוד שאין דבר אלמנטרי לתת לו את האפשרות ליהנות בחמישית מהזמן שיש לכלל הציבור. לציבור החרדי היום אין את האפשרות לצאת ולהנות במקומות הללו, אין מספיק חופי ים נפרדים בארץ וגם כאשר העלנו את זה בהסכם הקואליציוני היה מי שהסיט עם זה מתוך הקואליציה מניעים לא טהורים. הם לא ראו נגד עיניהם את האמא שנוסעת שעה וחצי באוטובוס עם ילדיה לחוף היום והוא סגור עקב עומס מבקרים".

שי גליק, מנכ"ל בצלמו: "אני מברך על החלטת השרה סילמן. כמו שחזרנו ואמרנו גם לציבור הדתי והחרדי והערבי יש זכויות אדם וגם להם מגיע לקבל חלק לקבל ממשאבי הטבע. הפיילוט לא יפגע באף אחד אלא רק יגדיל את העוגה. נמשיך ונפעל למען זכויות כלל אזרחי ישראל והציבור הדתי והחרדי בפרט". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר