התקררות בהסכמי אברהם? כינוס "פורום הנגב" במרוקו צפוי להידחות

בין הסיבות לשינוי המועד המתוכנן: במרוקו ככל הנראה חוששים מהסלמה ביטחונית במהלך חודש הרמדאן • במקביל ממשל ביידן מסתייג מהמיקום בסהרה המערבית, אזור שחלק מהקהילה הבינ"ל אינו מכיר בריבונות בו

שרי החוץ בוועידת פורום הנגב הראשונה. נקבע שיתכנסו אחת לשנה באזור מדברי, צילום: אי אף פי

פסגת "פורום הנגב" שהיתה אמורה להיערך בעוד כמה שבועות במרוקו צפויה להידחות וככל הנראה להתקיים בארה"ב או במיקום אחר, כך נודע ל"ישראל היום" מפי גורמים מדיניים. הסיבה: חשש במרוקו מהתלקחות ביטחונית בארץ עם תחילת חודש הרמדאן.

"פורום הנגב" הוא כינוס של שרי החוץ מארה"ב, ישראל, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים שנוסד לפני כשנה ביוזמת שר החוץ דאז, יאיר לפיד. הפסגה הראשונה של השרים התכנסה בנגב במארס 2023 ובסיכום ביניהם נקבע כי אחת לשנה הפורום יתכנס באזור מדברי של אחת המדינות החברות. בנוסף, הוקמו ועדת היגוי בת שש קבוצות עבודה שבהן חברים נציגי המדינות.

בחודשים האחרונים נערכו ההכנות לקראת הפסגה השנייה שאמורה היתה להיערך כאמור במרוקו בחודש הבא. לפני כחודש נערך באבו דאבי המפגש השלישי של ועדת ההיגוי והמפגש הראשון של כל שש קבוצות העבודה של הפורום, בהשתתפות למעלה מ־150 איש.

מלך מרוקו מוחמד השישי, צילום: GettyImages

במהלך המפגש בן היומיים דנו חברי קבוצות העבודה בפרויקטים ורעיונות לשיתוף פעולה בין המדינות החברות בנושאים: אנרגיה, ביטחון אזורי, תיירות, ביטחון מזון ומים, חינוך וסובלנות, ובריאות. פרויקטים אלה אמורים היו להיות מוצגים לשרי החוץ במפגש המתוכנן.

ואולם, בימים האחרונים הגיעו למשרד החוץ בירושלים מסרים מארה"ב וממרוקו באשר למועד האירוע ומיקומו. על פי המסרים שהועברו, במרוקו חוששים לא רק מהתלקחות בישראל על רקע הפיגועים האחרונים - אלא גם סיורו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית וההצהרות שהשמיע במקום לא מלהיבים את הממשל ברבאט.

נימוק נוסף לדחייה הוא ההסתייגות בממשל ביידן מהמיקום בו התכוונו המרוקאנים לערוך אותו ב"סהרה המערבית" -  אזור שחלק מהקהילה הבינלאומית לא מכיר בריבונות של מרוקו בו.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: טרם נקבע מועד לכינוס ״פורום הנגב״.

בן גביר בזמן עלייתו להר הבית. מקור נוסף להסתייגות מרוקו, צילום: המשרד לביטחון לאומי

בד בבד, מדינת ישראל נערכת לקרב מדיני מחר במועצת הביטחון, לקראת הצעות הגינוי שהפלשתינים ומדינות ערביות, בכללן האמירויות, צפויים להעלות. ההערכה בישראל שההחלטות יהיו הצהרתיות בלבד כך שישראל לא תזדקק להגנה של וטו אמריקני. שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, מתכוון לתקוף את הרשות הפלשתינית ולהציג לעולם נתונים על אודות היקפי קצבאות הטרור שהיא משלמת למחבלים ולבני משפחותיהם.

בתוך כך, זעם בישראל על התקרית במסגרתה הוצאה אתמול (שבת) סמנכ"ל אפריקה, השגרירה שרון בר לי, מכינוס "האיחוד האפריקאי". הנציגה הישראלית משמשת כמשקיפה בפורום, אליו צורפה ישראל לפני כשנתיים. אולם, יו"ר הכינוס החליט באופן חד צדדי ובניגוד לפרוטוקול להוציא את בר לי, מהאולם. האחרונה התנגדה אולם מאבטחים כפו עליה לצאת מהאירוע שצולם ושודר לעולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר