"ייחתם השנה": ישראל וסודאן סיכמו על הסכם שלום

אחרי "הטיסה המסתורית לסודאן": שר החוץ אלי כהן ערך מסיבת עיתונאים ובה בישר כי ייחתם הסכם בין המדינות • "מדובר בהסכם של 'שלום תמורת שלום'" • בסודאן פרסמו תמונות מהפגישה ההיסטורית עם הגנרל אל-בורהאן שמכהן כשליט בפועל במדינה האפריקנית • לפי דיווחים בח'רטום, השניים דנו בדרכים לכינון "יחסים פוריים" בין המדינות • וגם: זהו התנאי האמריקני לתמיכה בשלום

שר החוץ כהן: "בתוך כמה חודשים יהיה הסכם שלום עם סודאן" // צילום: לע"מ

הסכם שלום חמישי במספר: שר החוץ אלי כהן ערך היום (חמישי) מסיבת עיתונאים לאחר ששב מח'רתום שבסודאן ובישר כי במהלך השנה ייחתם הסכם שלום בין המדינות. בח'רתום נפגש השר כהן עם ראש המועצה הריבונית הסודאני עבד אל-פתאח אל-בורהאן. 

"סיכמנו לחתום על הסכם שלום בין סודן לישראל עוד השנה", אמר כהן בפתח דבריו במסיבת העיתונאים. "בביקור היום הגשנו לשר החוץ את נוסח הסכם השלום. הוא סוכם בצורה סופית וייחתם במהלך השנה הנוכחית.

"הדבר המיוחד בהסכם הוא שאין לנו גבול משותף עם המדינה, כנ"ל בהסכמי אברהם. מדובר ב'שלום תמורת שלום'. ההסכם יסייע בכלכלה, יתרום לביטחון ולתיירות במדינות. אני מקווה שבמהלך השנה נביא בשורות נוספות. הסודאנים רוצים את זה, ברגע שהם ישלימו את התהליך שלהם ההסכם ייחתם, זה יהיה מהיר", אמר שר החוץ במסע"ת החגיגית.

שר החוץ כהן ושליט סודאן. ייחתם הסכם שלום?, צילום: שלומי אמסלם
הסכם שלום חמישי במספר. ישראל-סודאן, צילום: אי.אף.פי

מחכים לאזרוח השלטון

גם משרד החוץ הסודאני התייחס לביקור כהן והודיע כי סוכם על התקדמות בדרך לנרמול היחסים בין המדינות. כמו כן צוין בהודעת המשרד כי "הצד הסודאני דרבן את הצד הישראלי להשיג שלום ויציבות ביו ישראל והעם הפלשתיני".

ארצות הברית הבהירה לישראל ולסודן כי תתמוך בהסכם שלום מלא בין המדינות רק לאחר שיושלם תהליך האזרוח של השלטון בח'רטום. כך נודע ל"ישראל היום" מפי גורמים המעורים במגעים בין שלוש המדינות. משמעות התנאי האמריקני עשויה להיות עיכוב של שנים בחתימה על הסכם השלום המלא, שכן הדבר תלוי בשינויים הפנימיים בסודאן.

מאז 2019 שולטת בסודאן מועצה צבאית שמגדירה את עצמה כצבאית והתחייבה בפני הקהילה הבינלאומית כי תעביר את השלטון לאזרחים. חרף ההתחייבויות החוזרות הדבר עדיין לא קרה, למורת רוחו של ממשל ביידן, שרואה כערך עליון את הפסקת המשטר הצבאי. גם במערכות השלטון בתוך סודאן יש התנגדות למשטר הצבאי ובעבר אף פרצו הפגנות המוניות על רקע זה.

ההפיכה בסודאן ב-2021,

עם זאת, המשטר בסודן הוא שקידם את הנורמליזציה עם ישראל כחלק מהסכמי אברהם. במסגרת התהליך שקודם בשלהי ממשל טרמאפ, סודן התחייבה לשלם פיצויים לאמריקנים בשל פיגועים שבוצעו על ידי ארגוני טרור שקיבלו את חסות המשטר הסודני הקודם. מדובר על התקפות כנגד שגרירויות ארה"ב בקניה וטנזינה ב-1998, בהם נהרגו 224 איש, וכן למשפחותיהם של 17 חיילים שנהרגו על משחתת אמריקנית בשנת 2000. הפיצויים אמנם שולמו אך וושינגטון עומדת כאמור על סיום השלטון הצבאי.

בסוכנות הידיעות הסודאנית פורסמו הערב תמונות מהפגישה של שר החוץ אלי כהן עם אל-בורהאן. אל המשלחת התלווה שר החוץ הסודאני המיועד עלי א-סאדק. לפי דיווחים בתקשורת הסודאנית, הפגישה בין כהן לאל-בורהאן נגעה בדרכים לכינון יחסים פוריים עם ישראל ולהידוק היחסים לשיתוף פעולה בין המדינות בתחומי החקלאות, האנרגיה, הבריאות, המים, החינוך ובמיוחד בתחומי הביטחון והצבא. נוסף על כך, לפי הדיווח, הצד הסודאני דרבן את הצד הישראלי להשיג יציבות בין ישראל לפלשתינים. עוד דווח כי הפגישה עסקה בתפקיד שסודאן ממלאת בטיפול בסוגיות ביטחוניות באזור.

שר החוץ אלי כהן בפגישה עם שליט סודאן, צילום: טוויטר המועצה הריבונית של סודאן

"התפתחות חשובה"

מוקדם יותר היום, טיסה לא סדירה שהמריאה מישראל נחתה בח'רטום, בירת סודאן, כך דיווחו מקורות זרים ואתרי מעקב אחר טיסות. בכלי תקשורת זרים העריכו כי מדובר במשלחת דיפלומטית ישראלית שהגיעה למדינה הערבית.

מקורות מסרו לאתר "אופן סודאן" כי הצעד הצפוי הוא "התפתחות חשובה" ביחסים בין המדינות ובא במקביל לביקור של נשיא צ'אד בישראל. לפי הדיווח, ראש המועצה הריבונית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן וסגנו מוחמד חמדאן דקלו ביקרו בצ'אד בימים האחרונים.

עבדול פתאח אל-בורהאן, שליט סודאן, צילום: אי.פי.איי

לאחר ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין, סודאן הסכימה להביא לסיום מצב המלחמה מול ישראל והתקיימה שיחת טלפון משולשת בין נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, מנהיג סודאן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו.

סודאן החלה בתהליכי נורמליזציה עם ישראל, זאת על אף שלא כוננו יחסים רשמיים בין המדינות. החלטתו של אל בורהאן להניע את המדינה לקראת נורמליזציה עם ישראל זכתה להתנגדות ציבורית גדולה במדינה, התנגדות שהובלטה במהלך המחאה נגד שלטונו של אל בורהאן בשנה שעברה.

השתתף בהכנת הידיעה: שחר קליימן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר