מהשב"כ ועד הסכמי אברהם: הכירו את "מעוז" - מנכ"ל משרד החוץ החדש

לרונן לוי ("מעוז") סיפור חיים ייחודי בנוף הדיפלומטי • כשהחל בצעירותו לשרת בשב"כ, הוא התגלה במהרה כ"חיית שטח" חדת הבחנה • בשנותיו בארגון שמו התפרסם גם כמפעיל סוכנים מצטיין • בשנים האחרונות, הוא לקח חלק מכריע בקידום הסכמי אברהם, ואף ייצג את ישראל בסודן עוד לא לפני כינון היחסים • שר החוץ כהן: "מדובר באחד האנשים המנוסים והיצירתיים, אין לי ספק שתרומתו תהיה דרמטית"

רונן לוי (מעוז). מנכ"ל משרד החוץ, צילום: רמי זרנגר

מנכ"ל כזה עוד לא היה למשרד החוץ: שר החוץ אלי כהן הודיע היום (ראשון) על מינויו של איש השב"כ לשעבר, רונן לוי (48), הידוע בכינוי "מעוז" כמנהל הכללי הבא של המשרד.  ל"מעוז" סיפור חיים ייחודי, ובוודאי חריג בנוף הדיפלומטי.

הוא נולד וגדל במושבים שליד העיר נתיבות. בהמשך, משפחתו עברה לתוך העיר והוריו מתגוררים בה עד היום. בתיכון הוא עבר ללמוד בישיבה התיכונית "וולפסון" בבאר שבע.

לאחר השירות הצבאי החל לשרת בשב"כ, שם עבר במהירות מתפקיד לתפקיד. הוא התגלה כ"חיית שטח". כך למשל, כאשר הגיע לזירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע ב-2015, הוא זיהה את שיוכו המשפחתי של המחבל על פי תווי פנים בלבד, ובלי לראות כל מסמך מזהה. בהמשך התברר כי האבחנה שלו הייתה מדויקות.

איזה רוח יביא "מעוז" למשרד החוץ? (להמחשה), צילום: קונטקט

מפעיל מקורות בשלוש זירות

במקביל, "מעוז" עשה לו של שם של מפעיל סוכנים מצטיין, בין היתר בזכות אינטליגנציה רגשית גבוהה ויכולת לזהות במהירות את אופן המחשבה של בני שיחו. בשל ההצלחה התבקש באופן חריג לשרת בתפקיד זה בשלוש זירות שונות: עזה, הנגב וזירה מסוימת בחו"ל.

בתחילת העשור הקודם החל לעבוד בצמוד למי שהיה אז מפקד מרחב הדרום בשב"כ, מאיר בן שבת. מאז, השניים צעדו יחדיו בשורה של תפקידים. בין היתר, תחת ניהולו של בן שבת, "מעוז" הוביל עבודת הצוות הממשלתי המיוחד למניעת ההתחמשות המחודשת של חמאס, אחרי מבצע "צוק איתן" ב-2014.

הצוות כלל נציגים של כ-15 משרדי ממשלה ורשויות שלטוניות, שמשימתם לעצור את ההברחות לעזה, ובכלל זה את הכנסת החומרים הדו שימושיים ואת הכספים שנכנסו אליה.

"העבודה שלו שם הייתה מרשימה. הוא הצליח לרתום את כולם לשלב ידיים למשימה לא פשוטה בכלל. והתוצאה הייתה מצוינת. באותן שנים ישראל ייבשה את חמאס", אומר גורם שהכיר את עבודתו של "מעוז".

הביקור בסודן

ב-2017 מונה בן שבת לראש המל"ל ואת "מעוז" הציב בתפקיד ראש אגף בכיר ובפועל השליח למשימות מיוחדות. אחד מתפקידיו המרכזיים באותה תקופה היה טיפוח הקשר עם מצרים ומניעת התלקחות בין ישראל חמאס בעזה, בסיוע של המצרים.

"מעוז" הצליח לפתח רשת קשרים אמינה והדוקה עם המצרים ולהביא ללחצים על חמאס להימנע מירי טילים על ישראל, זאת על אף ש"מפגינים" ששלח הארגון לגבול עם ישראל נהרגו כמעט מדי שבוע מירי חיילי צה"ל. על פעילותו זו קיבל מהרמטכ"ל היוצא, אביב כוכבי, אות הוקרה מיוחד.

ב-2019 וב-2020, עם התחזקות הקשר בין ישראל למדינות ערב ופרוץ "הסכמי אברהם" "מעוז" מילא תפקיד מכריע בכינון הקשרים עם סודן. הוא יצא מספר פעמים לשליחויות סודיות בסודן, במהלן פגש את הנהגת המדינה, למד על צרכיה ורקם את ההסכם שהביא לבסוף להודעה הסודנית על כינון הקשרים עם ישראל.

במסגרת פעילות זו הוא החל לעבוד עם מי שהיה אז שר המודיעין, אלי כהן, שמונה על ידי נתניהו לרכז את כינון הקשרים עם סודן. באחד הביקורים נתקלו השניים בבעיה שכמעט חוללה תקרית דיפלומטית. המארחים הסודנים העניקו לכהן ול"מעוז" במתנה רובה M-16, כאות הוקרה על פעילותם.

"מעוז" לא רצה ברובה משום שלא ניתן היה להעלות אותו על המטוס או להכניס אותו לישראל, כיוון שמדובר בלי נשק. אלא שהשארת המתנה בסודן הייתה פוגעת במארחים ועשויה למוטט את ההסכמים העדינים שנרקמו איתה. בסופו של דבר הוא מצא אפשרות להעלות את הרובה למטוס ולהביא אותו לארץ באמצעות פירוק המכלול.

במקביל לפיתוח הקשר עם סודן, "מעוז" היה גורם מרכזי בכינון הקשרים בין ישראל לבחריין, לאיחוד האמירויות ולארה"ב, במסגרת הסכמי אברהם. יחד עם בן שבת, הוא השתתף בטיסות ההיסטוריות למדינות מיד לאחר ההכרזה על ההסכמים ולקח חלק בשיחות בין ישראל לבין בכירי מדינות אלו.

מסירות לצד צניעות

לצד פעילותו הענפה, גורמים שעבדו עם "מעוז" לאורך השנים משבחים את חריצותו ואת אמינותו, וכן את העובדה שהוא אדם נוח לבריות.
לדברי בן שבת, "אני מכיר את 'מעוז' יותר מעשרים שנים מעבודתנו בשב״כ ובמל״ל. בכל תפקידיו הוא עשה חיל, וזאת הודות הודות לגישתו העניינית, יחסים בינאישיים מצוינים, גישה משתפת, ראיה מערכתית, מנהיגות, השקעה ומסירות עד אין קץ. כל זאת בצד צניעות ונכונות ללמוד מכל אדם".

שר החוץ כהן אמר כי "רונן הוא אחד האנשים המנוסים והיצירתיים בחיבור ובחיזוק של קשרים בין לאומיים עבור מדינת ישראל, והוא הוכיח את עצמו באין ספור הישגים שלא את כולם ניתן לפרסם. אין לי ספק שכמנכ"ל, ביחד עם צוות העובדים המקצועי והמסור של המשרד, התרומה למעמדה של מדינת ישראל בעולם תהיה דרמטית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר