"אלימות נגד נשים - שפה בינלאומית": אחותה של מיכל סלה ז"ל נאמה בפני הסנאט הברזילאי

במהלך ביקורה במדינה, לילי בן עמי נאמה בפני פוליטיקאים ואישי ציבור • היא סיפרה להם על היוזמות שלה נגד תופעת האלימות הביתית אותן הובילה לאחר רצח אחותה בידי בעלה • היא עודדה אותם ללכת באותו כיוון: "קוראת להצטרף כדי שיחד נעצור את האלימות במשפחה ואת רצח הנשים"

בן עמי ויוצאי יחידת עוקץ מדגימים פעילות כלבי פרויקט מיכל סלה ז"ל

אירוע מיוחד בברזיל לציון היום הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים: לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, שנרצחה ב-2019 על ידי בן זוגה אלירן מלול, נאמה ביום שישי בפני הקונגרס הברזילאי, בישיבה מיוחדת שאורגנה ביוזמת שגרירות ישראל בברזיל.

"שפת האלימות נגד נשים בביתן היא שפה בינלאומית", אמרה בן עמי לחברות וחברי הקונגרס שהגיעו במיוחד לאולם המליאה של הסנאט. "הנרצחות הן לרוב הנשים הכי חזקות שמתעקשות להיפרד מבן הזוג האובססיבי ולצאת לחופשי. אני קוראת לכם להצטרף אלינו ולשלב ידיים כדי שיחד נפתח חיסון חברתי למניעת אלימות במשפחה ורצח נשים".

בן עמי, שזכתה למחיאות כפיים, הוסיפה: "יש לי חלום שבו בעוד שנים מהיום אני יושבת על חוף הים עם אישה צעירה - זו אחייניתי שבגרה, בתה של מיכל. אני מלטפת את תלתליה ומספרת לה שפעם הייתה תופעה של רצח נשים בביתן, תופעה שכיבתה את האור של אימה, אבל אנחנו הדלקנו אותו מחדש וניצחנו, והתופעה נעלמה".

בן עמי נואמת בפני בית הנבחרים הברזילאי, צילום: פורום מיכל סלה

אלימות נגד נשים בכלל, ורצח נשים על ידי בני זוגן בפרט, מהווים נושא כאוב במיוחד בחברה הברזילאית. בברזיל, מדינת ענק שבה כ-220 מיליון תושבים, נרצחות מדי יום כשלוש נשים על ידי בני זוגן. בסך הכל, מדי שנה נרצחות כ-1,350 נשים במדינה - שיעור הגדול באופן יחסי פי יותר משלושה משיעור הנשים שנרצחות על ידי בני זוגן בישראל, העומד על כ-20 בשנה. נוסף על כך, מדי שנה מתרחש מספר עצום של כ-50 אלף מקרי אונס בברזיל, ולמעשה בכל כ-10 דקות בממוצע מתרחש אונס במדינת הענק.

יוצאי יחידת עוקץ מדגימים הגנה על אשה מאויימת במסגרת פרויקט "כלבי מיכל סלה" // צילום: פורום מיכל סלה

בן עמי, מקימת "פורום מיכל סלה", נפגשה בברזיל עם שורה של מנהיגים פוליטיים, אנשי מקצוע וגורמי אכיפת חוק, והציגה להם חלק מהפתרונות של הפורום לבעיית האלימות המגדרית.

"זהו יום חשוב לנשים, לגברים ולחברה כולה בכל מקום בעולם. איננו יכולים לקבל אלימות נגד נשים - עלינו להכחיד אותה ולגלות כלפיה אפס סובלנות", אמר השגריר זונשיין בישיבת הסנאט המיוחדת. "זה מתחיל בחינוך בכל שכבות החברה, וכמובן באכיפה. היום נמצאת איתנו לילי בן עמי, שאחותה נרצחה על ידי בעלה. לילי יכלה להמשיך בחייה, אך היא יצאה למסע עם שליחות - להכחיד את תופעת רצח הנשים. היא נפגשה עם אנשים בכל רחבי העולם והביאה רעיונות טכנולוגיים יצירתיים למאבק באלימות נגד נשים, באמצעות 'פורום מיכל סלה' שהקימה. ללילי יש חזון ונחישות ולכן היא תצליח. הצלחתה היא ההצלחה של כולנו".

עבור נשות ברזיל

אחד הפתרונות שהוצגו למשטרה המקומית הוא פרויקט "כלבי מיכל סלה", שבמסגרתו מוענקים בשיתוף פעולה עם המשרד לביטחון הפנים ויוצאי יחידת "עוקץ" כלבי הגנה לנשים המאוימות על ידי בני זוגן לשעבר. הפרויקט עורר התעניינות משמעותית וכעת שוקלים הברזילאים לשכפל אותו. פרויקט נוסף שהוצג, אשר מנוהל בישראל בשיתוף פעולה עם יוצאי שב"כ, עוסק במיגון בתיהן של נשים מאוימות במקום לפנותן למקלט.

בנוסף, בן עמי הציגה לדרג הפוליטי בברזיל את החוק הייחודי לישראל שנחקק בעקבות הרצח של אחותה מיכל, ואשר שולל את האפוטרופסות על הילדים המשותפים מגברים שרצחו את בנות זוגם. החוק מעורר עניין רב בברזיל, וייתכן כי בקרוב יחלו לקדמו בפרלמנט המקומי.

בן עמי פוגשת את צוות השגרירות הישראלית בברזיל, צילום: תמיר מורג
בן עמי במהלך נסיעתה לברזיל,

הכינוס יוצא הדופן במליאת הסנאט מעיד על מעמדה המיוחד של ישראל בברזיל. לאחרונה נערכו במדינה בחירות שבהן הפסיד בפער זעום הנשיא הימני והפרו-ישראלי ז'איר בולסונרו ליריבו מהמפלגה הסוציאליסטית לולה דה-סילבה, שנחשב לבעל עמדות פרו-פלשתיניות. עם זאת, שגרירות ישראל בברזיליה, בראשות השגריר דניאל זונשיין, מקיימת קשרים הדוקים גם עם מפלגתו של לולה. אחד המועמדים המובילים לתפקיד שר החוץ הבא של ברזיל הוא היהודי ז'קואס וגנר, שמחזיק בעמדות אוהדות לישראל, ובירושלים מקווים כי למרות חילופי השלטון היחסים החמים בין המדינות לא ייפגעו.

לאחר הביקור בברזיליה יצאה בן עמי לריו דה ז'נרו, עיר הסובלת מבעיה קשה של פשע ואלימות, אשר זולגת גם לשדה האלימות המגדרית. בריו היא נפגשה עם גורמים קהילתיים במטרה לסייע להם לאמץ, לשכפל ולהטמיע חלק מהפרויקטים של "פורום מיכל סלה", ולהוריד את שיעור הרציחות, מעשי האונס ושאר הפגיעות האלימות בנשים בעיר.

הן בריו והן בברזיליה היא ביקרה במקלטים לנשים מוכות, וחלקה את סיפורה הטרגי של מיכל ואת התובנות שהופקו ממנו עם אנשי המקצוע ועם הנשים שמתגוררות במקלטים. במסגרת זו הושם דגש רב על סוגיית "דגלי האזהרה", ובן עמי הסבירה והדריכה כיצד ניתן לזהות סימנים מחשידים לבן זוג אלים, וכך להציל את הנשים בזמן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר