בצד שלנו: ראש ממשלת אלבניה הגיע לביקור בישראל לאחר שניתק את יחסיו עם איראן

אדי ראמה, שנמצא בארץ בהזמנת לפיד - הגיע בעקבות ניסיון למתקפת סייבר איראנית נרחבת על אלבניה • יחד עם ראמה, הגיעו גם ראש מערך הסייבר של אלבניה והיועצת לביטחון לאומי • בין היתר, תיפגש המשלחת עם נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, שר האוצר, יו"ר האופוזיציה וראש מערך הסייבר, גבי פורטנוי

ראש ממשלת אלבניה, אדי ראמה, ושגרירת ישראל במדינה, גלית פלג, צילום: שלומי אמסלם

ראש ממשלת אלבניה, אדי ראמה, הגיע היום (ראשון) לביקור רשמי בישראל בהזמנת ראש הממשלה, יאיר לפיד. הביקור נערך לאחר שבחודש שעבר הודיעה אלבניה על ניתוק היחסים עם איראן, בעקבות ניסיון למתקפת סייבר נרחבת על המדינה.

אלבניה היא מדינה מוסלמית, ובשנים האחרונות היא מארחת בשטחה אלפי גולים איראנים המתנגדים למשטר, רובם מארגון "ארון מוג'הידין". התקיפה האיראנית באה ככל הנראה כנקמה על מתן המקלט לפעילי האופוזיציה.

ראש ממשלת אלבניה, אדי ראמה (ארכיון), צילום: GettyImages
ראמה נואם באו"ם (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

"מתקפת הסייבר איימה לשתק את השירות לציבור, למחוק מערכות דיגיטליות ולפרוץ לארכיון המדינה תוך גניבה של מידע אלקטרוני, במטרה לגרום לתוהו ובוהו ברחבי אלבניה", האשים ראמה כאשר הודיע על ניתוק היחסים עם טהרן וסילוק המשלחת הדיפלומטית האיראנית מטירנה. לדבריו, "חקירה מעמיקה הוכיחה כי המתקפה נגד ארצנו תוכננה ובוצעה על ידי הרפובליקה האסלאמית תוך הפעלת ארבע חוליות טרור".

במהלך ביקורו בארץ מלווה ראמה על ידי שגרירת ישראל באלבניה, גלית פלג, והוא צפוי להיפגש בין היתר עם ראש הממשלה, נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, ושר האוצר. יחד עם ראמה הגיעו לישראל גם ראש מערך הסייבר של אלבניה והיועצת לביטחון לאומי.

כמו כן, ייפגשו ראמה ואנשי המשלחת האלבנית עם יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, עם ראש מערך הסייבר, גבי פורטנוי, וכן עם ראשי חברות ישראליות מתחום הסייבר.

ראמה עם נתניהו (ארכיון), צילום: קובי גדעון/לע"מ

ועידה ראשונה מסוגה

נושא נוסף שעתיד לעלות במהלך ביקורו של ראמה הוא קידום קיומה של ועידה ראשונה מסוגה בישראל בהשתתפות ראשי ממשלות ממדינות הבלקן, על מנת לחזק את קשריהן עם ישראל בתחומי האנרגיה, החקלאות, הסייבר ועוד.

גורמים המעורים בפרטי הביקור מסרו כי מי שפעל מאחורי הקלעים על מנת לארגן אותו הוא איש העסקים הישראלי ממוצא קזחי, אלכסנדר משקביץ, שהוא חבר קרוב של ראש ממשלת אלבניה. משקביץ עומד בראש קבוצת ERG, אחת המפיקות הגדולות בעולם של מגוון מתכות.

אלכסנדר משקביץ (ארכיון). עומד מאחורי הוועידה, צילום: קוקו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר