המפה שמוכיחה: ישראל ויתרה על שטחים ריבוניים בהסכם הגבול הימי עם לבנון

הממשלה מסרבת להעביר את ההסכם בכנסת, אך אישור כזה ייתן תוקף חוקי וישרת את הביטחון הלאומי של ישראל בעתיד • הסיבה: בכל זאת ישנו ויתור על שטחים בחלק מן המים הריבוניים של מדינת ישראל, ולא כפי שהוצג לציבור

הגבול הימי עם לבנון , צילום: אייל מרגולין - ג'ייני

בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות עסק אתמול בסוגייה הנפיצה של הסכם קו הגבול הימי עם לבנון. כפי שנאמר ונכתב, ההסכם עצמו הוא חשוב ומוצדק גם בעת הזו של ממשלת מעבר - אפשר וצריך לאשר אותו אולם חייבת הממשלה להביא אותו לאישור הכנסת כיוון שבכל זאת ישנו ויתור על שטחים בחלק מן המים הריבוניים של מדינת ישראל.

לאור זאת מצורפת המפה ששורטטה עם נסיגת צה״ל מלבנון בשנת 2000 עת שרתתי בחיל הים. מפה זו שפרסם חיל הים מראה את השטחים שחיל הים סגר לכלי שייט ישראלים כדי לאפשר למערך הבט"ש של חיל הים להגן על קו הגבול הימי. האזור הצפוני אזור 69א' הוא אזור סגור תמידית ביום ובלילה והוא שטח בצורת משולש שתחום בין קו הגבול שיוצא באזימוט 291 מראש הניקרה ובין קו שיוצא באזימוט 270 מראש הנקרה ועד 12 מייל ( 22 ק"מ). סגירת השטח הזו לצרכי הגנה על הגבול על ידי מפקד חיל הים מוכיחה כי חיל הים התייחס לקו 291 לכל אורכו ועד ל- 12 מייל כקו הגבול של המים הריבוניים של ישראל.

דרומית לשטח זה חלים כל החוקים של מדינת ישראל בדיוק כמו בגבול היבשתי ולצה"ל סמכות לסגור שטח זה לפעילות של כלי שייט ישראלים על פי חוקי מדינת ישראל. לצה"ל אין סמכות לסגור שטח מסוג זה במים בין לאומיים שאינם תחת ריבונות ישראלית. ספינות חיל הים אכפו לילה לילה את האיסור הזה ומנעו מכלי שייט ישראלים להיכנס לאזור הזה וזאת כדי לייצר אזור חיץ סטרילי כדי לאפשר למערך הבט"ש של חיל הים להגן על קו הגבול הזה מפני טרור ימי שעלול להגיע מצפון.

המפה הזו מבהירה כי צה"ל באמצעות חיל הים ראה בקו 291 שיוצא מראש הניקרה כקו הגבול הצפוני של מדינת ישראל ועל פי חוקי מדינת ישראל נסגר השטח על ידי צו סגירה של מפקד חיל הים. כלי שייט ישראלי שהיה נכנס לאזור זה היה נשפט בבית משפט ישראלי כמי שהפר את חוקי מדינת ישראל.

ההסבר כאילו קו הגבול הוא רק לאורך קו המצופים שאורכו רק 5 ק"מ אינו נכון . המפה הזו מבהירה כי צה"ל ראה את קו ה-291 לכל אורכו – 12 מייל ( 22 ק"מ) כקו הגבול שדרומה לו חלים חוקי מדינת ישראל. כל שינוי בקו הזה כמוהו כוויתור על שטחים בהם חל החוק של מדינת ישראל.

אני שב וחוזר על אותה האמירה. ההסכם עם לבנון הוא הסכם שעתיד להביא יציבות לאזור, יפחית את תלותה של לבנון באיראן ובחיזבאללה ויחזק את כלכלתה, זהו אינטרס ישראלי מובהק. אישור ההסכם בכנסת ייתן לו תוקף חוקי וישרת את הבטחון הלאומי של ישראל בעתיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר