לפיד התייחס לראשונה לתחקיר "ישראל היום" בנוגע לשירותו הצבאי - וסתר גרסה שהפיץ לפני שבועיים

"זה אנקדוטה שסיפרתי פעם"', התייחס לפיד לגרסה לפיה שירת בעבר בשריון • הממונה על העמדת מידע לציבור במשרד החוץ חתם על מסמך ובו לשכת רה"מ סותרת לכאורה גרסאות קודמות ולפיהן לפיד גויס לנ"מ • במסמך נכתב: "לפיד שירת בשריון וב'במחנה'" • מבדיקת "ישראל היום" עלה כי ככל הנראה לפיד אכן גויס לנ"מ וכי ב"גרסת השריון" שמסר בהזדמנויות אחרות יש חורים משמעותיים

רה"מ לפיד. גרסאות סותרות באשר לשירותו הצבאי, צילום: מרק ישראל סלם

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס היום (חמישי) לראשונה באופן מפורט מעט יותר לשאלות שעלו בתחקיר "ישראל היום", בנוגע לגרסאות השונות שמסר לאורך השנים לגבי שירותו הצבאי. בראיון ליונית לוי במסגרת "ועידת המשפיעים" של חדשות 12 סיפק לפיד גרסה חדשה, שסותרת גרסה רשמית שנמסרה מלשכתו רק לפני כשבועיים. 

לפיד טען בפני לוי כי התגייס לנ"מ ונפלט מהחיל בעקבות התקפת אסתמה שקיבל. לוי הקשתה עליו ושאלה: אז הנ"מ זה לא שריון... כי היו גם טקסטים שלך על השריון". לפיד השיב: "לא... היה איזה סיפור... סיפרתי פעם על איך בתחילת מלחמת לבנון הראשונה אהה... הייתה קבוצה קטנה של חבר'ה שעם השריון נכנסו לתוך המלחמה לאיזה שבוע משונה מאוד, זה אנקדוטה שסיפרתי פעם". 

>>כל הבכירים, הפרשנויות - והסקר האחרון: הירשמו לוועידת הבחירות של "ישראל היום" שתיערך ב-27.10<<

אתמול נחשף מסמך רשמי של משרד החוץ, ובו תשובה לשאילתה שהופנתה ללפיד בנושא שירותו הצבאי. בתשובה שהועברה נטען בשמו של לפיד כי "ראש הממשלה יאיר לפיד שירת שירות מלא בצה"ל, בחיל השריון ובעיתון במחנה ככתב צבאי". גרסה זו אינה מזכירה במאום שירות בנ"מ, ומשתמע ממנה כי לפיד שירת בשריון פרק זמן משמעותי, בניגוד לדבריו היום על " אנקדוטה קצרה" ו"שבוע משונה מאוד". 

גם בדבריו היום נמנע לפיד מלהתייחס לסיפורים שונים שהפיץ לאורך השנים בנוגע לאירועים שבהם לקח כביכול חלק במהלך השירות שטען שביצע בשריון. כך למשל, טען לפיד כי התלווה לשני קצינים שנהרגו זמן קצר לאחר שירד מהג'יפ שלהם. ד"ר בני מיכלסון, לשעבר ראש מחלקת היסטוריה בצה"ל, אישר כי ידועה רק תקרית אחת כזו בתקופת הזמן שתיאר לפיד, אשר בה נהרגו רס"ן מנחם בן צור ז"ל ורס"ן צדוק בן מנחם ז"ל, ומבדיקת "ישראל היום" עלה כי לפיד לא לקח בה חלק. 

אבי סגל, קצין השלישות של חטיבה 500 שהיה צמוד לשניים בשבוע שבו נהרגו, העיד כי לא היה בסביבתם אף חייל בשם יאיר לפיד. דברים דומים אמר ל"ישראל היום" גם אל"מ במיל' עמי אבן, שפיקד על פעולת החילוץ. אבן הוסיף הסתייגות לפיה בכאוס ששורר במלחמה אי אפשר לשלול אפשרות שלפיד שובץ לג'יפ מבלי שהדבר תועד, וירד ממנו בדיוק לפני התקרית הקטלנית; אולם אפשרות זו נשללה, כאמור, על ידי סגל.

הגרסה הקודמת

אתמול נחשף בערוץ 14 מסמך רשמי של משרד החוץ, ובו תשובה לשאילתה שהופנתה ללפיד בנושא. בתשובה שהועברה נטען בשמו של לפיד כי "ראש הממשלה יאיר לפיד שירת שירות מלא בצה"ל, בחיל השריון ובעיתון במחנה ככתב צבאי". גרסה זו אינה מזכירה במאום שירות בנ"מ, ומשתמע ממנה כי לפיד שירת בשריון פרק זמן משמעותי, בניגוד לדבריו היום על " אנקדוטה קצרה". הגרסה הנוכחית נמסרה ב-6 באוקטובר, זמן קצר לפני שנודע ללשכת רה"מ כי "ישראל היום" מבצע תחקיר בנושא.

המכתב עם גרסתו של לפיד מלפני שבועיים
לפיד ביום גיוסו, צילום: דובר צה"ל

עוד ועוד גרסאות סותרות

הגרסה העולה מן המסמך סותרת לכאורה גרסאות קודמות שמסר ועל פיהן גויס לנ"מ והגיע לתפקידו ב"במחנה" לאחר שהפרופיל שלו ירד בשל התקף אסטמה שחווה בטירונות. כך למשל, ב-2017 כתב לפיד בתגובה לפוסט שמתח ביקורת על שירותו הלא קרבי ב"במחנה": "לקראת סוף הטירונות בנ"מ, שנערכה בפלמחים, קיבלתי התקפת אסתמה ונשלחתי לביה"ח תל השומר, שם הורידו לי לצערי פרופיל צבאי ל־45 והודיעו לי שלא אוכל לשרת בקרבי".

תחקיר "ישראל היום", שגובה בעדויות של חיילים וקצינים, העלה כי ככל הנראה לפיד אכן גויס לנ"מ וכי ב"גרסת השריון" שמסר בהזדמנויות אחרות, וגם במסמך שהעביר כעת, יש חורים משמעותיים. לא ברור אם אכן שירת בחיל, ומתברר לכאורה כי לפחות חלק מהפרטים המהותיים שמסר לגבי קורותיו בתקופה זו אינם נכונים.

כוח משוריין מתקדם מדרום, לבנון 1982, צילום: יואל קנטור, לע"מ

בין היתר טען לפיד בגרסה זו כי הגיע ל"במחנה" לאחר התקף אסטמה שאירע בעת שסייע כחייל בחטיבה 500 להנחית מסוק בלבנון - בניגוד לטענתו לגבי התקף אסטמה בטירונות הנ"מ בפלמחים. בבדיקה עם קצין שריון בכיר ועם טייס מסוקים במיל' התברר כי נוהל ההנחתה שתיאר לפיד מעולם לא היה קיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר