נסעו בשלום: שני יהודים במסע יוצא דופן מאיחוד האמירויות לישראל - ברכב

ברוס גורפיין וג'ו כהן, שני מנהלים בכירים בקרנות הון סיכון מדובאי, חצו דיונות ענקיות בסעודיה ובירדן והגיעו לישראל • רגע לפני שייפגשו עם הנשיא הרצוג ואז יעשו את הדרך ההפוכה לאמירויות, הם מספרים: "ניווטנו בשיטה המסורתית - עם מפה מנייר" • המטרה: להעלות את המודעות להשקעות בטכנולוגיות מים ובחקלאות מדברית

, צילום: צילומים: ברוס גורפיין וג'ו כהן

מסע לשלום: ברוס (ברוך) גורפיין וג'ו כהן, שני מנהלים יהודים בכירים בקרנות הון סיכון מדובאי, השלימו היום (ראשון) את החלק הראשון במסע יוצא הדופן שאליו יצאו: המסע הראשון ברכב מאיחוד האמירויות לישראל וחזרה, לרגל שנתיים להסכמי אברהם. בדרך, שאורכה בשני הכיוונים כ-9,000 קילומטרים, חצו השניים דיונות ענקיות בסעודיה ובירדן, התמודדות עם תנאי מזג אוויר קיצוניים - והכל כדי להעלות את המודעות להשקעות ולשיתופי פעולה אזוריים בטכנולוגיות מים ובחקלאות מדברית. 

"אני מתגורר ועובד בדובאי מ-1997", סיפר גורפיין בשיחה עם "ישראל היום". קרן ההשקעות 'קונקט' שאני מנהל, שהיא שלוחה של קבוצת 'אל-נאבודה', משקיעה בישראל כבר שנים רבות - עוד הרבה לפני הסכמי אברהם. בחצי השנה האחרונה החלטנו להקים 'אקסלרטור' שיסייע לחברות בתחומי החקלאות המדברית וטכנולוגיות מזון ומים". 

לדברי גורפיין, רק בשנים האחרונות השקיעה הקרן ישירות ובעקיפין כ-500 מיליון דולר בחברות ישראליות. "הרבה מהמלחמות בעולם ובאזור נובעות בסופו של דבר ממחסור במים ובאוכל, והרעיון שלנו הוא לקחת חברות מכל מדינות האזור ולהקים עבורן פלטפורמה שתאפשר להן לשתף פעולה בהשקעה קטנה יחסית, ולבצע גיוס משמעותי יותר לאחר הוכחת היתכנות ראשונית. אנחנו מעניקים לחברות אדמה, מים וכוח עבודה במדינת היעד - למשל, בסעודיה - כדי להוכיח שהמוצר שלהן באמת עובד.

רכב שטח, ביגוד להחלפה והרבה ג'אנק פוד – ובלי וויז

"כדי להקים את המיזם, שאמור לכלול בסופו של דבר בין 25 ל-30 חברות, היינו צריכים לבקר בחברות רבות ממדינות האזור שמועמדות להצטרף אליו, ואז עלה הרעיון של מסע רכוב דרך המדבר מהאמירויות לישראל, דרך סעודיה, ירדן, בחריין והרשות הפלשתינית". השניים יצאו לדרך מדובאי ברכב שטח מזווד מסוג ניסאן פטרול ארמדה, בעל מנוע בנזין של 5.7 ליטר, שמונה צילינדרים ויכולת עבירות יוצאת דופן. 

בין היתר הם הצטיידו במצברים וצמיגים רזרביים, בממיר מתח, בציוד וידאו ומחשוב, במצלמות גו-פרו, במקרר שטח, בביגוד להחלפה ובהרבה ג'אנק פוד. גם אספקת הדלק הייתה אתגר, מאחר שבמדבר הסעודי ניתן לחצות מאות קילומטרים ללא תחנת דלק. עם זאת, גורפיין מספר כי "המחיר של ליטר דלק בסעודיה הוא כשני שקלים, וזה היה יתרון משמעותי. 

"את רוב הדרך עשינו בכבישים רחבים בסעודיה, עם שלושה-ארבעה נתיבים בכל כיוון, אבל מדי פעם היה צריך לרדת לשטח ולחצות דיונות ושטחים מדבריים. כמה פעמים נתקלנו בסופות רעמים ובסופות חול שהחלו בפתאומיות מוחלטת, וגרמו לכך שהראות ירדה לכמעט אפס ולא יכולנו לראות אפילו כמה מטרים קדימה. 

"תוכנות כמו וויז, גוגל Maps ומערכות ניווט לוויני פחות עובדות בסעודיה כי המפות שלהן לא מעודכנות, ולכן ניווטנו בשיטה המסורתית - עם מפה מנייר, למרות שבמקומות רבים בסעודיה השילוט הוא בערבית בלבד. לישראל הגענו בדיוק כשמלאו שנתיים להסכמי אברהם", מספר גורפיין.

מפגש נשיאותי

"לאורך הדרך כל המפגשים האנושיים שהשתתפנו בהם היו משמחים ומסבירי פנים", מדגישים השניים. כעת הם ישהו כעשרה ימים בישראל שבהם ייפגשו עם נשיא המדינה הרצוג ועם בכירי תעשיית הפוד-טק והאגרו-טק המקומית, ולאחר מכן ייצאו חזרה לדובאי ברכב - במסלול מעט שונה מזה שבו הגיעו, אשר יכלול גם ביקור בבחריין. 

השניים מתכוונים להפוך את המסע הנוכחי לראשון מבין מסעות דומים שיתקיימו מידי שנה, במטרה לייצר כמה שיותר שיתופי פעולה עסקיים בין חברות היי-טק ממדינות האזור. המסע, שמומן בעיקר ממקורות עצמיים, נערך בסיוע עו"ד עודד סלע, אשר הפיק בעבר גם את המסע של רועי סדן ז"ל, שהקיף את העולם באופניים במשך כארבע שנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר