משרד החוץ: "אמנסטי הפך לאויב ישראל - לצד איראן וחיזבאללה"

דו"ח של משרד החוץ מתאר כיצד "ארגון זכויות האדם" מאשים את ישראל בפשעי אפרטהייד נגד פלשתינים בתוך הקו הירוק וביו"ש • על פי הדו"ח, הארגון, בהנהגת המזכ"לית קלאמרד, מנצל את תדמיתו כ"ארגון זכויות אדם" אובייקטיבי • בין היתר, הובטח לאבו מאזן כי 70 סניפים של הארגון ברחבי העולם מתכוונים לפעול מול הממשלות במדינותיהם "לסיום הדיכוי"

חיילי צה"ל ליד המחסום בשומרון (אילוסטרציה: למצולמים אין קשר לנכתב בידיעה), צילום: יוסי זליגר

דו"ח של משרד החוץ קובע כי ארגון אמנסטי הפך ל"מחולל דה-לגיטימציה מרכזי בשיח האפרטהייד שמתנהל נגד מדינת ישראל". על פי הדו"ח, הארגון, בהנהגת המזכ"לית אגנס קלאמרד, מנצל את תדמיתו כארגון זכויות אדם אובייקטיבי לכאורה, כדי "לשמש כקטר של האשמת ישראל בהיותה מדינת אפרטהייד ולהוות 'מקור סמכות' עבור גורמי ממסד, מפלגות פוליטיות וארגוני חרם ודה-לגיטימציה".

הדו"ח מלא בדוגמאות לגישה הקיצונית ולהטיה של אמנסטי נגד ישראל. כך למשל, ב-1 בפברואר 2022 פרסם אמנסטי דו"ח תחת הכותרת: "האפרטהייד הישראלי נגד פלשתינים: מערכת דיכוי אכזרית ופשע נגד האנושות".

על פי הדו"ח, ישראל מהווה מדינת אפרטהייד עוד מהקמתה ב-1948. מחבריו אינם מבחינים בין ערביי ישראל לפלשתינים ביו"ש ובעזה, וכן בין שטחים שבתוך או מחוץ לקו הירוק. הם קובעים כי ישנם ישראלים ופלשתינים (תוך התייחסות לערביי ישראל כפלשתינים ולא כאזרחי המדינה), וכי הראשונים "מדכאים" את האחרונים.

לאחר פרסום הדו"ח נפגשה משלחת בראשות קלאמרד עם יו"ר הרשות אבו מאזן ברמאללה, והבטיחה לו כי הדו"ח היה בסך הכל צעד ראשון, וכי 70 סניפים של הארגון ברחבי העולם מתכוונים לפעול מול הממשלות במדינותיהם "לסיום משטר האפרטהייד".

מפגינים פלשתינים באזור מעלה אדומים // צילום ארכיון: אורן נחשון,

"יש לנו עבודה במהלך החודשים והשנים הקרובות", אמרה קלאמרד לאבו מאזן, "לעשות כל מה שביכולתם של ארגונים בינלאומיים כדי לחשוף את שיטות האפרטהייד ואת הפשעים שביצעה ישראל נגד הפלשתינים".

ואכן, לאחר פרסום הדו"ח, עובדי הארגון פעלו ועודם פועלים לקידומו ולהפצת המסרים שלו ברחבי העולם, בדגש על אירופה, ארה"ב, אפריקה ויהודה ושומרון.

הם עושים זאת באמצעות השתתפות בדיונים ייעודים וסמינרים דיגיטליים ("וובינרים"), לעיתים ביחד עם ארגוני דה-לגיטימציה. דיונים אלה עוסקים בנושא הדו"ח בפרט או בנושא "האפרטהייד הישראלי" בכלל. במקביל אמנסטי מעורב בפעילות ועדת החקירה נגד ישראל שהקימה מועצת זכויות האדם של האו"ם, ומזין אותה במידע מוטה המציג את ישראל כמדינת אפרטהייד.

פעולות נוספות של אמנסטי

נוסף על כך, הארגון ניצל את "שבוע האפרטהייד הישראלי", המצוין מדי שנה בחודש מרץ, כדי להפיץ את מסריו בשטח וברשת. כך למשל, הסניף הספרדי של הארגון קידם החלטה בפרלמנט של קטלוניה שלפיה "ישראל מבצעת פשעי אפרטהייד", ולפרלמנט הספרדי במדריד הוגשה הצעת החלטה להכיר בכך ש"המשטר שאותו מיישמת ישראל בשטחים הכבושים נוגד את החוק הבינלאומי ושווה ערך לפשע האפרטהייד". 

ביקורת קשה כלפיי הארגון. נחשון, צילום: קוקו

הדו"ח של משרד החוץ ממשיך ומפרט עוד ועוד פעולות ופעילויות של אמנסטי שנועדו להחדיר לתודעה העולמית את הרעיון שלפיו ישראל היא מדינת אפרטהייד. בין פעילויות אלה ניתן למצוא ארגון "פיקניקים נגד האפרטהייד" באירלנד; השתתפות בסמינר דיגיטלי של ארגון החרם נגד ישראל AMP, שנערך תחת הכותרת "פשעי ישראל נגד האנושות: אפרטהייד בפלשתין"; ועוד שיתופי פעולה רבים ושונים עם תנועת ה-BDS ועם ארגונים אנטי-ישראליים שונים.

עמנואל נחשון, סמנכ"ל דיפלומטיה ציבורית ודובר משרד החוץ, אמר ל"ישראל היום" בעקבות פרסום הדו"ח: "אמנסטי מתגלה כאחד הארגונים העוינים ביותר לישראל בעולם, אויב של ממש. תחת מסווה הומניטרי, ארגון זה מתנהל בצביעות סלקטיבית והפך בשנים האחרונות לחוד החנית של אויבי ישראל, יחד עם איראן, חיזבאללה ויתר שונאי ישראל. במשרד החוץ נמשיך לפעול ללא לאות לחיזוק ישראל בעולם ולמניעת כל השפעה מאלו הרוצים בהשמדתנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר