כך קבע האו"ם כי צה"ל ירה בעיתונאית אבו-עאקלה; בישראל דוחים את הטענות בתוקף

נציבות זכויות האדם של האו"ם כינסה מסיבת עיתונאים שבה נטען כי עיתונאית אל-ג'זירה נפגעה מכדורים של כוחות הביטחון הישראליים • לדבריהם, אספו מידע רשמי מצה"ל, מהתובע הכללי הפלשתיני ועדי ראייה • "העיתונאים בחרו ברחוב צדדי כדי להימנע מפלשתינים חמושים, ונוכחותם הייתה גלויה" • "מטריד שהרשויות הישראליות לא ניהלו חקירה פלילית"

שירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין, צילום: רשתות ערביות

טענות חריפות נגד ישראל: באו"ם הודיעו היום (שישי) כי עיתונאית אל-ג'זירה, שירין אבו-עאקלה, נהרגה על ידי כוחות הביטחון הישראליים. אולם בישראל דחו בכל תוקף את הטענות. 

נציבות זכויות האדם של האו"ם כינסה מסיבת עיתונאים בז'נבה, שבה נטען כי על פי הממצאים, העיתונאית נהרגה מירי צה"ל. "שישה שבועות לאחר הריגת אבו-עאקלה - מטריד מאוד שהרשויות הישראליות לא ניהלו חקירה פלילית", אמרו. 

הלווית שירין אבו עאקלה: השוטרים מפנים דרך לרכב שמוביל את ארונה של העיתונאית שנהרגה בג'נין צילום: דוברות המשטרה

לאחר מסיבת העיתונאים פרסמו מכתב ובו דיווח על החקירה שניהלו וממצאיה. "כל המידע שאספנו - כולל מידע רשמי מהצבא הישראלי ומהתובע הכללי הפלשתיני - תואם את הממצא, שלפיו היריות שגרמו למותה של אבו-עאקלה ופצעו את עמיתה סמודי הגיעו מכוחות הביטחון הישראליים ולא מירי חסר הבחנה של פלשתינים, כפי שנטען בתחילה על ידי הרשויות הישראליות. לא מצאנו מידע המעיד על פעילות של פלשתינים חמושים בסביבה הקרובה של העיתונאים".

בהמשך, פירטו את השתלשלות האירועים. "ב-11 במאי 2022, זמן קצר לאחר השעה 06:00, הגיעו שבעה עיתונאים, ובהם שירין אבו-עאקלה, לכניסה המערבית של מחנה הפליטים ג'נין כדי לסקר מבצע מעצר מתמשך של כוחות הביטחון הישראליים. העיתונאים אמרו שהם בחרו ברחוב צדדי לגישתם כדי להימנע ממקומם של פלשתינים חמושים בתוך המחנה וכי הם המשיכו באיטיות על מנת להפוך את נוכחותם לגלויה בפני הכוחות הישראליים הפרוסים במורד הרחוב. הממצאים שלנו מצביעים על כך שלא פורסמו אזהרות ולא התרחש ירי באותה שעה ובמקום זה.

הלוויית העיתונאית הפלשתינית שירין אבו עאקלה, בירושלים, צילום: אורן בן חקון

"בסביבות השעה 06:30, כשארבעה מהעיתונאים פנו לרחוב המוביל למחנה, חבושי קסדות חסינות כדורים ומעילים עם סימני 'PRESS' (בעברית: תקשורת), נורו לעברם כמה כדורים בודדים, לכאורה מכוונים היטב מכיוון כוחות הביטחון הישראליים. כדור בודד אחד פצע את עלי סמודי בכתף, כדור בודד נוסף פגע בראשה של אבו-עאקלה והרג אותה באופן מיידי. מספר כדורים בודדים נוספים נורו כאשר אדם לא חמוש ניסה להתקרב אל גופתה של אבו-עאקלה. היריות המשיכו, כאשר אדם זה הצליח בסופו של דבר לסחוב את גופתה".

בסיום המכתב, הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, מישל בצ'לט, המשיך להאיץ ברשויות הישראליות לפתוח בחקירה פלילית על הרג העיתונאית ו"כל שאר ההרג והפציעות הקשות של כוחות ישראליים בגדה המערבית".

עיתונאית לבנונית עם צילומה של שירין אבו עאקלה בביירות, צילום: אי.פי

והוסיף: "רק מתחילת השנה, משרדנו אימת שכוחות הביטחון הישראליים הרגו 58 פלשתינים בגדה המערבית, כולל 13 ילדים".

קביעה נבזית

בישראל דוחים בכל תוקף את הטענות ומציינים כי מי שכתבה את הדו"ח היא מועצת זכויות האדם, הידועה בהטיה האנטי ישראלית שלה.

מצה"ל נמסר כי הם שבים ומציעים לפלשתינים להעביר את הקליע שממנו נורתה העיתונאית: "הרשות הפלשתינית מקיימת מעת לעת חקירות משותפות בשיתוף ישראל. הסירוב הפלשתיני להעביר הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם. נזכיר כי מדובר באירוע מבצעי במסגרת מבצע מעצרים במחנה הפליטים ג'נין, שבו התפתחו חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלשתינים.

שירין אבו-עקאלה, צילום: AFP

"מאז קרות האירוע, צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת. השבוע אף הורה הרמטכ"ל על הרחבת תחקיר אירועי הירי בהם נהרגה אבו-עאקלה. בתוך כך, החליט להרחיב את צוות התחקיר, על מנת להעמיק בבחינת תיעוד אירועי הלילה. לשם כך, צורף לצוות התחקיר המבצעי קצין בכיר בעל מומחיות טכנולוגית ייחודית מאגף המודיעין.

"תחקיר צה"ל קובע כי העיתונאית לא נורתה בשום פנים ואופן במכוון ולא ניתן לקבוע אם נהרגה מירי חמושים פלשתינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או על ידי חייל צה"ל בשוגג".

לסיום מסרו: "צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים גם במהלך חילופי אש או זירת קרב ומקפיד הקפדה יתרה על חופש התנועה והעיתונות".

לדברי שר הביטחון בני גנץ, "משפחתה וחבריה של אבו-עאקלה ראויים לדעת את האמת בנוגע לנסיבות מותה. זאת יהיה ניתן לקבוע אך ורק על ידי בדיקה בליסטית של הקליע שממנו נפגעה, ולא על ידי תחקירים חסרי אחיזה במציאות כמו זה שהפיצה נציבות האו"ם לזכויות אדם".

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אף צייץ: "אני לא יודע על בסיס איזה תחקירים נציבות זכויות האדם של האו"ם קבעה שעיתונאית אל-ג'זירה נהרגה מירי צה"ל, אבל מדובר בקביעה נבזית שלא יכולה להיות מקובלת עלינו. מדינת ישראל הציעה פתרונות שיכלו לסיים את האירוע הזה אבל באופן לא מפתיע הצד השני לא היה נכון להם. השיקולים המוזרים שלהם לא מעניינים אותי, צה"ל צריך להמשיך ולפעול כשהוא יודע שיש לו גב פיקודי ומדיני מלא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר