מפקד חיל הים לשעבר פרש מוועדת החקירה לפרשת הצוללות

האלוף במיל' אברהם בן שושן, שמונה לחבר בוועדת החקירה הממלכתית, הודיע על פרישה מטעמים אישיים • נשיאת העליון חיות תמנה מחליף • הוועדה הוקמה לפני חצי שנה ומאז לא התכנסה לישיבה רשמית

מפקד חיל הים לשעבר אברהם בן שושן, צילום: קוקו

האלוף במיל' אברהם בן שושן, שכיהן בעבר כמפקד חיל הים, הודיע היום (ראשון) כי בשל טעמים אישיים הוא פורש מועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שמינתה את חברי הוועדה, קיבלה את ההודעה ביום חמישי והיא פועלת למינוי חבר אחר במקומו של בן שושן.

מלבד גרוניס, חברי הוועדה הם שופט בית המשפט העליון בדימוס צבי זילברטל; נגידת בנק ישראל לשעבר, פרופ' קרנית פלוג; מפקד חיל הים לשעבר, האלוף (במיל') אברהם בן שושן (שכאמור פרש); וראש להק הציוד בחיל האוויר לשעבר, תא"ל (במיל') פרופ' יעקב בורטמן. הוועדה הוקמה לפני חצי שנה ומאז לא התכנסה לישיבה רשמית. 

נתניהו בצוללת, צילום: קוקו
תומכי נתניהו מביטים במודל של צוללת, שהכינו מתנגדיו, אוגוסט 2020, צילום: אורן בן חקון

אחת מהבעיות שאיתה מתמודדת הוועדה היא העובדה כי היבטים שונים בפרשה נמצאים כרגע בעיצומו של הליך משפטי פלילי נפרד, וקיים חשש כי הליך מקביל ישבש אותו. לאור זאת לוועדה לא ניתן מנדט לחקור את הנאשמים בהיבט פלילי, אלא רק לבדוק נושאים שונים כמו התנהלות הדרג המדיני.

בממשלה היתה מחלוקת בנוגע לצורך בוועדה. בסופו של דבר בנט הודיע על הצבעה בממשלה בנושא באותו יום שבו פורסם דבר המגעים בין נתניהו לפרקליטות בנוגע לעסקת טיעון. באופוזיציה טענו כי זהו ניסיון שקוף להלך אימים על נתניהו ועל גוש הימין, ולהבהיר להם שגם אם יילך לעסקה לא תתאפשר חזרתו לחיים הציבוריים. בהצבעה בממשלה שרת הפנים איילת שקד התנגדה ורה"מ בנט נמנע. 

יצויין כי שר הביטחון גנץ, שהיה מהדוחפים העיקריים להקמת הוועדה, אמר בטרם נכנס לפוליטיקה: "אני משוכנע ממה שאני מכיר בדרג המדיני, שלא היתה שחיתות בפרשת הצוללות". גנץ אף הדגיש כי בזמן העסקה כיהן כרמטכ"ל ולכן הכיר לעומק את פרטיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר