תיעוד: המעצר האלים של מנכ"ל "מגמה ירוקה" שהתנגד לכריתת עץ

הפעיל הסביבתי אלעד הוכמן ואשתו נעצרו כשהתעקשו לראות רשיון כריתה לעץ • השוטרים הזהירו אותם שאם לא יתפנו ייעצרו, אך הוא לא תיאר לעצמו שינהגו בו באלימות • לדבריו "שוטר מחק את הסרטון מהענן"

מעצר בכוח של מנכ"ל "מגמה ירוקה" // צילום: מגמה ירוקה

מנכ"ל הארגון הסביבתי "מגמה ירוקה" אלעד הוכמן, נעצר אתמול (שני) באלימות על ידי שוטרי מרחב איילון כשהשתתף במחאה נגד כריתת עצים נרחבת בסמוך לכיכר קוגל בחולון - כחלק מהעבודות של תוואי הרכבת הקלה באזור גוש דן. לטענת השוטרים, הוא הפריע לעבודות והפר את הסדר. לאחר מספר שעות בהן עוכב בתחנת המשטרה הוצא נגדו צו הרחקה מאזור חולון כתנאי לשחרורו.

הוכמן הגיע ביחד עם אשתו אורית ממרוד, לנסות ולמנוע כריתת עצים נרחבת בסמוך לכיכר. מדובר במחאה שלוקחים בה חלק אזרחים רבים שמוחים על המחיר הכבד שמשלמת הסביבה בעקבות עבודות הרכבת הקלה. לטענתם אלפי עצים, חלקם היסטוריים בני עשרות שנים, נכרתים. המוחים מסבירים כי מעבר להיותם ספקי צל בנוף עירוני הולך ונעלם, העצים גם סופחים כמויות גדולות של פחמן מזהם.

"הגענו למקום ודרשנו מהעובדים את רישיונות הכריתה שלהם", שיחזר הוכמן את אשר קרה. "הם הראו מסמך דיגיטלי באחד הטלפונים. מדובר היה במסמך לא ברור. כאשר לא הסכמנו לעזוב, עד שנראה מסמך אמיתי הם הזעיקו את המשטרה למקום".

מנכ"ל מגמה ירוקה אלעד הוכמן נעצר בחולון, צילום: מגמה ירוקה
מחיר סביבתי כבד. עבודות הרכבת הקלה בגוש דן, צילום: יוסי זליגר

לדבריו בתחילה הוא דיבר עם השוטר בסמוך לאחד העצים המיועדים לכריתה. השוטר ביקש ממנו לעזוב את המקום מפני שמדובר בשטח עבודות של נת"ע ועליו לאפשר להם להמשיך בעבודתם. הוכמן הסביר שאין לו כל כוונה לעזוב עד שיראו לו רשיונות כריתה בתוקף.

השוטר לדבריו פנה לשוחח עם מנהלי העבודה במקום וכשחזר הסביר להוכמן שקיבל הוראה לעכב אותו לחקירה אם לא יזוז משם. "תוך שניות זה הדרדר לאלימות", מתאר הוכמן. "שני השוטרים התנפלו עלי. אחד מהם אף נתן לי בירכיות והם הזמינו עוד שתי ניידות. לאחר שאזקו אותי וזרקו אותי לניידת עצרו גם את אשתי, אזקו גם אותה והכניסו לניידת אחרת".

לדבריו הוא נעצר בחשד להפרת סדר ולהפרעה לשוטר במילוי תפקידו. "את אשתי הכניסו לתחנה ואז אמרו לה שאם לא תמחק את הסרטונים אז לא תשוחרר", אמר. "השוטר נכנס לגוגל פוטוס מחק מהענן וגם מהאשפה אבל הוא שכח למחוק מהטלפון והצלחנו לשחזר את זה".

בסופו של דבר הוכמן שוחרר בערבות עצמית והוצא נגדו צו הרחקה מחולון למשך שבועיים. אשתו למרות שנלקחה באזיקים לתחנה לא הוחשדה בדבר ושוחררה ללא כל תנאי.

"אני אמשיך להיאבק סביב כריתת עצים ואני אמשיך לדרוש לראות את הרישיונות כריתה כדין", הצהיר הוכמן. "כל הכריתות האלה חייבות להיות מלוות באגרונום בצורה מפוקחת. תחשוב, לקח לעץ הזה 70 שנה לגדול וכל כך קל להרוס את זה וחבל".

ממשטרת ישראל נמסר: "בעקבות דיווח אודות זוג אנשים שהפריעו ומנעו עבודות קבלן לכריתת עצים, הוזעקו שוטרים למקום. עם הגעתם, ולאחר שווידאו כי מדובר בעבודה המבוצעת מטעם הרשויות ובאישורן, הוצע לאזרח לעיין באישור, אך זה הבהיר כי אינו עוזב את האתר וכי בכוונתו למנוע את כריתת העץ. בהמשך כאשר סירב האזרח להתלוות לתחנה ואף למעצר, נאלץ השוטר להפעיל כוח סביר להוצאתו מהאתר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר