ממחר: חוק הפיקדון לבקבוקי פלסטיק גדולים ייכנס לתוקף

אף שחלפה שנה מאז אושר החוק, יצרני ויבואני מכלי המשקה לא הגיעו ערוכים לכניסתו לתוקף - והציבו רק 180 מכונות מיחזור אוטומטיות במרחב הציבורי • הרחבת החוק צפויה לחסוך לציבור קרוב ל-60 מיליון שקלים בשנה • השרה להגנת הסביבה זנדברג: "חלק מהיצרנים והקמעונאים ניסו לדחות את כניסת החוק לתוקף, אך הוא יחל במועד המתוכנן"

בקבוקי פלסטיק (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

שנה לאחר האישור שהתקבל מצד ועדת הכלכלה של הכנסת להרחבת חוק הפיקדון, מחר (רביעי) תיכנס לתוקפה ההרחבה, שלפיה יהיה ניתן למחזר גם בקבוקי שתייה מפלסטיק וזכוכית בנפח של ליטר וחצי ומעלה כדי לקבל תמורתם פיקדון. זאת, לאחר שעד כה החוק חל על בקבוקים קטנים בלבד.

על פי אומדן כלכלי שנערך לפני כשנה עבור המשרד להגנת הסביבה, אז עמדה בראשותו ח"כ גילה גמליאל (הליכוד), החלת הפיקדון גם על בקבוקי ליטר וחצי צפויה לחסוך לציבור באופן ישיר קרוב ל-60 מיליון שקלים בשנה. במקביל, החוק צפוי להביא להפסדים משמעותיים לחברות המשקאות המזהמות.

>> שאלות ותשובות על הרחבת חוק הפיקדון <<

נערה זורקת בקבוק למתקן איסוף בקבוקי פלסטיק, ברעות-מודיעין, ב-2020, צילום: יהונתן שאול

למרות השנה שחלפה מאז אישור הוועדה, יצרני ויבואני מכלי המשקה לא הגיעו מוכנים למועד החלת החוק - והציבו רק כ-180 מכונות מיחזור אוטומטיות במרחב הציבורי, על מנת להפוך את פעולת המיחזור לנגישה ויעילה יותר בעבור הציבור.

"לאחר מאבקים ממושכים נגד בעלי אינטרסים שניסו לעצור אותנו בכל מחיר, חוק הפיקדון על בקבוקים גדולים נכנס לתוקף, והציבור יוכל לקבל את כספו בחזרה ולמחזר בגדול", אמרה ח"כ גמליאל. " ישראל מצטרפת לשורת מדינות מתקדמות בעולם שעשו את הצעד, ויחד נצליח למנוע את המפגע הסביבתי שיוצרים בקבוקי הפלסטיק. צר לי שהממשלה לא נערכה כראוי להחלת החוק ההיסטורי, ובחרה לוותר על פריסת מכונות המיחזור האוטומטיות במרחב הציבורי".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג:  "בקבוקי המשקה הם בעיה סביבתית ובריאותית, והנזק והזיהום שנגרמים בשל כך הם עצומים. על אף ניסיונות של חלק מהיצרנים והקמעונאים לדחות את כניסת החוק לתוקף, הוא יחל במועד המתוכנן. כעת מנגנון הפיקדון ימוצה בצורה מלאה, ואיסוף ומיחזור מכלי המשקה הריקים יגדל באופן משמעותי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר