לפי תחקיר משותף של ה"גרדיאן" הבריטי ו־SourceMaterial, מסמך פנימי שדלף מחברת אמזון חושף כי הנהלת החברה שקלה במכוון כיצד להימנע מחשיפה מלאה של היקף צריכת המים העצום של חוות השרתים שלה ברחבי העולם. אמזון מפעילה מאות מתקנים ומקדמת תוכניות הרחבה נרחבות כחלק מהשקעותיה בטכנולוגיות בינה מלאכותית, גם באזורים הסובלים ממחסור במים.
על פי המסמך, אמזון בחרה לכלול בחישוב הרשמי רק את “הצריכה הראשית”, 7.7 מיליארד גלון מים בשנה, תוך התעלמות מהצריכה הכוללת שמכפילה את המספר כמעט פי שניים. החברה הציבה יעד לצמצום השימוש הראשי ל־4.9 מיליארד גלון מים עד 2030, אך בלא לכלול את השימוש המשני. במקביל צוין כי אמזון כולה צרכה בשנת 2021 כ־105 מיליארד גלון מים - כמות המספיקה לעיר גדולה יותר מסן פרנסיסקו.
דוברת אמזון, מרגרט קאלהאן, מסרה בתגובה כי מדובר ב“מסמך מיושן” שמציג את מדיניות החברה “באופן לא נכון”. לדבריה, החברה כבר הרחיבה את פעולותיה בנושא ומקדמת יוזמות התייעלות רבות. היא הוסיפה כי גם חברות אחרות “אינן כוללות את צריכת המים המשנית בדוחותיהן”.
לפי אחד ממנהלי הקיימות לשעבר באמזון, נתן ואנגוסי, החברה גם פעלה להשפיע על יצירת מתודולוגיות תעשייתיות שמטשטשות את גודל ההשפעה שלה. לדבריו, אמזון מימנה גופים סביבתיים וייעוציים כדי לקדם שיטות מדידה “שמעצבות מחדש את האופן שבו מודדים תרומת פרויקטי שיקום נחלים”, באופן שמפחית את הביקורת כלפיה. אמזון דחתה את הטענות ואמרה כי מדובר ב“פרקטיקה מקובלת” וכי הדיווחים שלה מבוססים על נתונים שנבדקים בידי גורמים חיצוניים.
המסמך חושף עוד כי 90% מטביעת הרגל המימית של אמזון נובעת מ“שימוש עקיף” כגון השקיית כותנה לסדרות הביגוד שלה או ייצור מזון עבור Amazon Fresh, אך גם נתונים אלה לא פורסמו לציבור. כותבי המסמך התריעו כי פרסום מלא “עלול ליצור תקדים שיחייב את כל חטיבות אמזון לעמוד בסטנדרטים מחמירים”.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו