במיוחד השנה: המשרד להגנת הסביבה מבקש - הימנעו מזיקוקי הדינור

בשל העלייה בהלומי הקרב ובנפגעי החרדה בצל המלחמה גוברת חשיבות הבקשה לחגוג את אירועי יום העצמאות ה-76 מבלי להבעיר זיקוקים • המשרד להגנת הסביבה מסביר שאלו מגבירים את פליטת המזהמים לאוויר ומציגים סכנות בריאותיות לשמיעה בחשיפה לרעש הזיקוקים

זיקוקי דינור בכיכר רבין, כמיטב המסורת. צילום: רוני שיצר

התחשבות בסביבה תרתי משמע: לקראת יום עצמותה ה-76 של מדינת ישראל וכן בצל מלחמת חרבות ברזל, המשרד להגנת הסביבה פונה היום (חמישי) לראשי רשויות ולציבור ברחבי הארץ להימנע מהפעלת זיקוקים במהלך יום העצמאות.

בהודעה שפרסם המשרד נכתב כי הזיקוקים יוצרים מפגע סביבתי לא מוצדק שכולל רעש, ריחות ופליטה של מזהמים לאוויר. מעבר לפגיעה באקלים, הם אף עלולים להזיק להלומי הקרב, לנפגעי חרדה ולבעלי חיים שרגישים לרעש.

טקס יום העצמאות 2023, צילום: אורן בן חקון

במשרד לאיכות הסביבה מנמקים את הודעתם בכך שהזיקוקים שבשימוש ביום העצמאות מייצרים רעש קצר ופתאומי, שהוכח שהשפעתו פוגעת בבריאות הגוף והנפש. ארגון הבריאות העולמי ממליץ שחשיפה לרעש אצל ילדים, אפילו אם מדובר בחשיפה רגעית, לא תעלה על 120 דציבלים בעוד שרעש מזיקוקים מגיע לרוב ליותר מ-150 דציבלים. כלומר, רעש שהוא לפחות פי 1,000 עוצמתי יותר מהסף המומלץ.

לאוזן האנושית יש כמה מנגנוני הגנה מובנים מפני רעש. לאותם מנגנוני טבעיים דרוש זמן רב יחסית כדי להתחיל לפעול. לדוגמה, באוזן התיכונה קיים שריר שלאחר כ-200 אלפיות שנייה של קול חזק מגיב, ומצמצם במעט את העברת הקול לכיוון האוזן הפנימית. עם זאת, אף מערכת אינה מסוגלת להתמודד עם סוג הרעש של הזיקוקים, מכיוון שלא די ב-200 אלפיות שנייה כאשר מעורב רעש אימפולסיבי. לכן, בלא הגנת שמיעה מלאכותית נאותה, האוזן חשופה לגירוי מסוכן מאוד העלול לגרום לנזקי שמיעה קבועים החל מטיִנטון (צלצול תמידי באוזניים) ועד לחרשות במידת מה.

ילדים חוגגים את יום העצמאות בתל אביב, אשתקד (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

המשרד להגנת הסביבה ממליץ לבעלי חיות המחמד להיערך לרעשי זיקוקים שעלולים לבקוע. ההמלצה היא להכניס את בעלי החיים לחללים מוגנים ככל האפשר, מבלי לפגוע ברווחתם. במסגרת זו יש להיערך לתגובת בעלי החיים העלולים להילחץ בעקבות הרעש ולהרחיק עצמים העלולים לפגוע בהם ולפצוע אותם.

באשר לפליטת מזהמים, מחקרים שנעשו בסין ובארה"ב, מדינות שבהן יש שימוש נרחב בזיקוקי דינור, מראים כי לזיקוקים תרומה לזיהום האוויר. תהליך השריפה בזיקוק גורם לפליטה של מזהמים, וגם בזיקוקים עצמם יש מתכות המייצרות את הצבעים השונים, וככל הנראה מגבירות את זיהום האוויר. השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אף אמרה: "אני קוראת לראשי הרשויות ולציבור להימנע מהפעלת זיקוקים, ובכך לחסוך פגיעה קשה נוספת בהלומי הקרב, בנפגעי החרדה, בציבור כולו וגם בבעלי החיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר