כאן יהיה צל: פרויקט קירור ערי ישראל באמצעות עצים יצא לדרך

14 עצי דולב וספיון השעווה ניטעו בהוד השרון כחלק מפיילוט חדש • כך עברה לשלב המעשי התוכנית הממשלתית להיערכות לשינוי האקלים • "העצים הם פתרון טבעי לבעיית החום העירוני וישפרו את איכות החיים של התושבים", אומרים ראשי המיזם

נטיעת עצים בעיר. צילום: עיריית הוד השרון

עובדי עירייה, אגרונומים ומהנדסי נוף נטעו אתמול (רביעי) 14 עצים חדשים ברחוב סוקולוב בהוד השרון. לכאורה לא מדובר באירוע מיוחד, עיריות נוטעות מדי פעם עצים חדשים, אבל העצים האלה הם הראשונים שניטעו במסגרת הקול הקורא של המשרד להגנת הסביבה לביצוע תוכניות פיילוט לנטיעת עצי רחוב לקירור ולהצללת הערים בישראל כחלק מהיערכות להשפעות שינוי האקלים.

במסגרת התוכנית, צוות עובדי עיריית הוד השרון מקבל ליווי מקצועי ממומחי המרכז לייעור עירוני ולהצללה, ארגון חברה אזרחית שפועל במועצה לבנייה ירוקה בשיתוף קרן יד הנדיב.

נעם בר-לוי, מנהל המרכז לייעור עירוני ולהצללה: "ערי ישראל הולכות ומתחממות בשל שינוי האקלים. העצים הם פתרון טבעי לבעיית החום העירוני. הם מקררים את המרחב העירוני ומספקים צל, ויש להם תועלות רבות נוספות. נטיעה מסיבית של עצים, לצד הגנה על עצים קיימים, תשפר את איכות החיים של תושבי הערים ותעודד אותם ללכת יותר ברגל, לרכוב על אופניים ולשהות זמן רב יותר במרחב הציבורי".

הקולות הקוראים הוצאו בעקבות החלטת הממשלה 1022 מינואר 2022: הצללה וקירור של המרחב העירוני באמצעות עצי רחוב במסגרת היערכות לשינוי האקלים, שמעניקה כלים ותקציב לרשויות המקומיות לפעול בנושא.

נטיעת עץ רחוב, צילום: עיריית הוד השרון

לצד עיריית הוד השרון זכו 13 עיריות נוספות ברחבי ישראל בקול הקורא לפיילוטים להצללה. בנוסף, 18 עיריות זכו בקול קורא להכנת תוכניות הצללה. כל הקולות הקוראים מיועדים לביצוע במהלך שנת 2024.

צל הוא מרכיב הכרחי

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "אחרי עבודה מקצועית ויסודית של תכנון והנחת תשתיות איכותיות, שיאפשרו צמיחה מיטבית של עצים, אנחנו שמחים לראות את נטיעת העצים הראשונים בהוד השרון. צל הוא מרכיב הכרחי במרחב העירוני בישראל, ותמיכה בפיילוטים מסוג זה ברחבי המדינה מקדמת עירוניות איכותית, בריאה ומקיימת, ומשפרת את יכולת ההתמודדות של ערי ישראל עם שינויי האקלים. המשך מהלך זה בשאר הערים שבהן תומך המשרד יוביל לערים מוצלות ומותאמות יותר לשינוי האקלים".

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון: "אנחנו מקדמים קיימות ואיכות חיים מיטבית בהווה ולדורות הבאים, תוך התמודדות עם אתגרי האקלים. עצי צל הם בסיס לאיכות חיים עירונית טובה ובריאה. הצללה מעודדת יציאה מהבית, הליכה, ספורט, מפגשים חברתיים, הופכת את המרחב הציבורי לנעים יותר ומזמין יותר. הצללה רציפה ואיכותית מפחיתה השפעות של איי חום עירוניים".

"הוד השרון של השנים האחרונות ושל השנים הבאות היא עיר מקיימת שמקדמת תנועות רכות ועירוניות מעורבת המאפשרת הליכתיות, מצמצמת זיהום ועמידה בפקקים, ומקדמת בריאות, לנפש ולגוף לכל תושבות ותושבי העיר", הוסיף כוכבי. "פרויקט ההצללה המשותף הוא חלק מקשת נרחבת של פעולות המקדמות עיר עתיד בריאה ונגישה".

העצים נבחרו בקפידה

רחוב סוקולוב נבחר לפיילוט משום שהוא רחוב מרכזי בעיר, עם בתי עסק, בנייני מגורים ומבני ציבור, ועם פוטנציאל גבוה לתנועת הולכי רגל. בנוסף, הרחוב מחבר את העיר לתחנת רכבת, כך שחולפים בו תושבים רבים בדרכם אל התחנה וממנה.

כדי שבעוד כמה שנים הולכי הרגל ורוכבי האופניים ייהנו מצל ומתחושה תרמית נוחה יותר, גם בחודשי הקיץ הלוהטים, גם העצים שנטעו אתמול נבחרו בקפידה. לצורך הפיילוט נרכשו וניטעו עצים ממין ספיון השעווה (שמצטיין בעלווה ירוקה ורעננה ובשלכת מרשימה בגוונים אדומים) ודולב (עץ זקוף, בסגנון אירופי, שיכול להתנשא לגובה מרשים מאוד) שנותנים צל אפקטיבי ושיש להם יכולת שרידות גבוה בתנאים המאתגרים של המרחב העירוני. בנוסף, לעצים הוקצה בית גידול ייעודי, זאת במטרה לייצר להם תנאים מיטביים לצמוח ולשגשג.

עץ חדש בעיר, צילום: עיריית הוד השרון

הכוונה היא שהמעקב אחרי צמיחת העצים החדשים במסגרת הפיילוט בהוד השרון, ובערים האחרות שלוקחות חלק בתוכנית, יחד עם הניסיון והידע שייווצרו במהלך הדרך, ישמשו ערים רבות נוספות בישראל לחולל שינוי חיובי ברחובות שלהן ולהוסיף קצת ירוק במקום שבו יש כיום רק אספלט ובטון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר