"חושפת את מפרץ אילת לסכנה עצומה": איגוד רופאי בריאות הציבור בפנייה מיוחדת לסילמן

על פי המכתב שנשלח, באיגוד התייחסו להרחבת שינוע הנפט של קצא"א, דרך מפרץ אילת ואשקלון וביקשו מהשרה להגנת הסביבה להשאיר את המגבלות הקיימות, הנוגעות להיתר הרעלים של קצא"א ולפעול נגד הרחבת הפעילות של החברה, במפרץ אילת

"זיהום חמור". החוף שליד מסוף קצא"א. צילום: יהודה בן יתח

איגוד רופאי בריאות הציבור פנה לשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, בנוגע להרחבת שינוע הנפט של קצא"א, דרך מפרץ אילת ואשקלון והוא מבקש ממנה להצהיר על מדיניות של "אפס תוספת סיכון" למפרץ אילת, להשאיר את המגבלות הקיימות, הנוגעות להיתר הרעלים של קצא"א ולפעול נגד הרחבת הפעילות של החברה, במפרץ אילת.

בפנייה, עליה חתומים כ-20 רופאים ומומחים לבריאות הציבור, נכתב: "לאחרונה עלתה באופן חד, כמות הנפט המשונעת מאשקלון לאילת ומאילת, דרך ים סוף, למזרח. נפט זה, אינו משמש את משק האנרגיה, או הדלקים של ישראל, ואינו מופק כאן".

כניסה של עשרות מכליות נוספות בשנה תגביר את זיהום האוויר., צילום: יהודה בן יתח

עוד ציינו במכתב כי "להבנתנו התקיימו דיונים בממשלה לקראת הגדלת היקף שינוע הנפט, כפי שדורשת קצא"א. להגדלת השינוע, יש השלכות כבדות על הסביבה, המאבק במשבר האקלים, התיירות וכלכלת אילת ויישובי הערבה, כמו גם על ביטחון המים הלאומי... כניסה של עשרות מכליות נוספות בשנה, לנמלים באילת ואשקלון, כפי שרוצה לבצע קצא"א, תגביר את זיהום האוויר והתחלואה בהן ובערים שסביבן... הגדלת שינוע הנפט, חושפת את מפרץ אילת לסכנה עצומה, שכן במידה ותהיה דליפה של ״רק״ 1% מתכולת מיכלית, למי הים, המפרץ יתכסה בכמויות השוות לאלפי חביות נפט. דליפה כזו, תהרוס את שונית האלמוגים הממוקמת כקילומטר מנמל קצא״א באילת, שונית בעלת חשיבות בינלאומית, בזכות העמידות יוצאת הדופן שלה לשינוי האקלים.

השרה עידית סילמן. ארכיון, צילום: הרצי שפירא

"שמחנו לשמוע, כי בביקורך האחרון באילת, אמרת לאנשי התחנה למניעת זיהום ים, כי תעשי 'הכול, על מנת לסייע להם לשמור על הנכס היקר של הים באילת". אנו מקווים שתפעלי בעניין הנידון, באופן המשקף את נכונותך לשמור על השונית'. את יכולה לעצור את הגדלת שינוע הנפט, על ידי הגבלת היקף הנפט שקצא"א תוכל לשנע במסופי אילת ואשקלון, בהיתר הרעלים של החברה... אנחנו קוראים לך, להצהיר על מדיניות 'אפס תוספת סיכון' למפרץ אילת, להשאיר את המגבלות הקיימות בהיתרי הרעלים של קצא"א, ולהוביל את תמיכת חברי הממשלה הרלוונטיים במדיניות זו".

מה שקצא"א רוצה יגביר את התחלואה בנמלים ובערים שסביבן. נמל אילת, צילום: ללא

נזכיר, שבשנתיים האחרונות, שורה של ארגוני סביבה וחברה, בהם החברה להגנת הטבע, אט"ד, צלול ועוד, פועלים בדרכים שונות, לרבות ציבוריות, משפטיות ונוספות, לביטול הסכם קצא"א, לשינוע נפט דרך מפרץ אילת ואשקלון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר