נערכים לל"ג בעומר: איפה מותר לקיים מדורות, ומה האלטרנטיבות?

כמדי שנה, נציב הכבאות הוציא צו איסור על הדלקת מדורות • יחד עם זאת, הצו השנה כולל גם הקלות, בדמות האפשרות להדלקת מדורות בצורה מוסדרת במתחמים שאושרו לכך • מפקד מחוז יו"ש: היו שריפות שגרמו נזק לרכוש ואף לפציעות"

חוגגים במדורות ל"ג בעומר.צילום: הרצי שפירא

חג ל"ג בעומר יצוין בשבוע הבא במדורות ובחגיגות בכל רחבי ישראל, אך במובנים מסוימים מדובר בחג המסוכן ביותר, זאת בשל המדורות שמודלקות בערים וביישובים. מדי שנה נפצעים עשרות בני אדם כתוצאה ממדורות ל"ג בעומר וכוחות הביטחון וההצלה נערכים לכך בכוחות מתוגברים.

כמדי שנה נציב כבאות והצלה רב טפסר אייל כספי חתם הבוקר (רביעי) על צו שאוסר על הדלקת מדורות והבערת אש בשטחים פתוחים בכל הארץ בשל תנאים קיצוניים המעלים את הסבירות להתרחשות דליקות.

מדורת ל"ג בעומר // צילום: מירי צחי,

יחד עם זאת, הצו השנה כולל גם הקלות, בדמות האפשרות להדלקת מדורות בצורה מוסדרת במתחמים שאושרו לכך על ידי הרשויות המקומיות. יצויין כי הצו ניתן בין היתר לבקשת הרשויות המקומיות, שמתמודדות עם התוצאות ההרסניות של מדורות ל"ג בעומר.

על פי הצו, חל איסור הדלקת מדורות, לרבות הבערת אש בשטחים פתוחים בהתאם לתקנות, והוא חל בכל רחבי ישראל, בכל שעות היממה, למעט באזורים שהוכשרו לכך על ידי הרשות המקומית למטרות הדלקת מדורות והבערת אש בשטח פתוח, בתיאום עם הרשות הארצית לכבאות והצלה. בנוסף, גודל בסיס מדורה, שאינה מצויה בתוך גומה כמשמעותה בתקנות, לא יעלה על 3 מטרים וגובה מערום חומרי הבעירה המשמשים למדורה לא יעלה על 1.5 מטרים מגובה הקרקע.

אחד האתגרים המשמעותיים הוא האכיפה בריכוזים החרדים ברחבי ישראל, זאת בשל ריבוי המדורות והדלקתם גם בשכונות ובמקומות אחרים שמסכנים את חייהם. כבר כעת פועלים כוחות הכיבוי וההצלה בערים השונות על מנת להסיר מדורות שעלולות לסכן את חיי התושבים.

מדורת ל"ג בעומר באשדוד (ארכיון), צילום: לירון מולדובן

טפסר שיקו בר דב מפקד מחוז יו"ש מסביר ל"ישראל היום" כי מדובר בצו שמבקש לאפשר לחגוג את החג ומצד שני לשמור על חיי האזרחים. "מדי שנה אנו מטפלים בשריפות רבות בל"ג בעומר, הן בלילה וביום למחרת. שריפות אלו גרמו נזק לרכוש, ולצערי לא פעם אף לפציעות. בימים אלו אנו פועלים בשיתוף פעולה הדוק עם הרשויות המקומיות ע"מ לאשר מתחמים להדלקת מדורות ע"פ כללי בטיחות באש והמפורט בצו הנציב".

מערך כיבוי האש וההצלה יגויס מסוף השבוע באופן מלא לטובת מאמץ לאומי ומבצעי מונע כדי לקדם מענה מיטבי לכל תרחיש ואירוע מסכן חיים או רכוש.

"יש התארגנות של פלגים קיצוניים"

"האתגר והמשימה המבצעית שלנו להבטיח את שלומם ובטיחותם של מאות אלפי החוגגים ברחבי הארץ תוך שמירה על שלום הציבור, הטבע והסביבה". בין היתר הועמדה יחידת העילית של כיבוי אש והצלה "להבה" בכוננות, לצד יחידת הכטב"מים וטייסת הכיבוי, על מנת לפעול באופן מידי לכבות שריפות.

בר דב מספר כי ישנם התארגנויות של קבוצות כאלו ואחרות שמעוניינות להדליק מדורות ענק ללא כל פיקוח שעלולות לסכן חיים. "אנו ערים לידיעות על התארגנות של פלגים קיצוניים בירושלים, בית שמש, ובני ברק להדליק מדורות ענק וכמובן שנפעל למנוע כל התרחשות מסכנת חיים שכזו".

הוא מסכם ואומר כי "שיתוף הפעולה של הציבור חיוני לשמירה על החיים, הטבע והסביבה משריפות. אזרחי ישראל גילו בשנתיים האחרונות פתיחות ואחריות רבה וצמצמו את כמות המדורות בערים מתוך הבנה לסכנות לרכוש, לנפש ולסביבה. אין לי ספק שכך יהיה גם השנה וביחד נעבור את החג בשלום".

במקביל, גם במד"א נערכים לחג. כוחות רבים של מד"א נערכים בכוננות גבוהה ויעניקו מענה רפואי מידי לכל צורך שעלול להתעורר בשטח. תחנות מד"א ברחבי הארץ יתוגברו בחובשים, פרמדיקים, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ואופנועים.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "אני מאחל לכל עם ישראל חגיגות ל"ג בעומר שמח ובטוח. אנא הקפידו לשמור על הנחיות הזהירות בקרבת מדורות, בעיקר בקרב ילדים. מדי שנה מטפלים צוותי מגן דוד אדום בפגיעות רבות, אותן ניתן למנוע ע"י נקיטת אמצעי זהירות ותשומת לב יתרה. חג שמח ומוגן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר